Classical Music Forum banner

Chopin - Nocturnes: Aanbevelingen?

47K views 67 replies 43 participants last post by  Vahe Sahakian  
#1 ·
Groeten, Chopinisten.

Ik dacht dat dit al gedaan was, maar ik heb gezocht en niets gevonden. Dus hier gaan we.... <haalt diep adem> ....

Wat zijn je favoriete opnames van Chopins Nocturnes, en waarom?

TIA,
-09

#3 ·
Ashkenazy en Pollini.

#7 ·
#19 ·
Ik heb onlangs naar een paar versies van Chopins Nocturnes geluisterd.
De versie van Moravec raakte me het meest.
Ik heb een zeer gewaardeerde versie van Friere die ik moet horen om te vergelijken met die van Moravec.

#20 ·
Nog een fan hier van Claudio Arrau's prachtige uitvoeringen in glorieus Philips-geluid. (Moge het bedrijf in vrede rusten, want ik ben geen fan van het Decca-label en de geluidskwaliteit van sommige van hun heruitgaven van bepaalde Philips-opnames).

Ik ben ook erg gecharmeerd van Peter Katins Nocturne-uitvoeringen op het London-label uit het midden van de jaren 1950, zo vrij van emotionele excessen en toch zo rijk aan gevoel. Voor mij vertegenwoordigen de Nocturnes Chopin met zijn emotionele verdediging neergelegd en op het hoogtepunt van zijn voortreffelijke en subtiele kunnen.

#22 ·
Nou, ik ging naar YouTube om een paar links op te zetten die mijn kleine 'gripe' lieten zien, maar het blijkt dat je het niet echt kunt horen op YouTube....

...Op de cd kun je af en toe het geklik van Claudio's vingernagels op de toetsen horen, ik vind het storend. Ik dacht dat iemand anders het vast wel had opgemerkt. (Je kunt hem ook vrij vaak horen ademen, maar dat heb ik nog nooit storend gevonden).

Dit heeft voor mij echter de kloof tussen cd en YouTube verder geïllustreerd...

(...Ik ben net zo schuldig als iedereen, want mijn cd's verzamelen stof, terwijl ik talloze uren YouTube-optredens/opnames in inferieur geluid bekijk).

#29 ·
Mijn favoriete complete set Chopin Nocturnes is Daniel Barenboims dubbel-cd op DGG. Claudio Arrau was de eerste die ik kocht - ik ben er nog steeds dol op - behalve die rare "vingernagelgeluiden" (je weet wel, zoals een "klik" geluid dat veroorzaakt zou kunnen zijn door lange vingernagels die de toetsen raken). Ik hou ook van Ivan Moravec - zijdezacht aanvoelen, fragiel. Ik houd niet van Ashkenazy - hij is niet in staat een poëtisch romantisch gevoel te creëren. Het is niet alleen Chopin, maar ook zijn Rachmaninov concerten. Ik heb een box met alle Chopin-opnames van M. Pollini's van DGG, die goed en goedkoop is.