Dat is makkelijk.
1. Pianosonate 21 in Bes majeur, D.960
- Dit is Schubert op zijn meest sublieme niveau. Beschouwd als een van de grootste pianowerken, is D.960 transcendent, goddelijk en adembenemend.
Er zijn zoveel opnames van dit geweldige werk. Ik beschouw Horowitz als degene die verslagen moet worden, met Curzon, Yudina, Haskill, Uchida, Lupu, Brendel en Richter die hem volgen.
2. Fantasie in C majeur ''Wanderer'', D.760
- Schubert zelf zei ''de duivel mag het spelen!'' omdat hij het niet goed kan spelen. De 2e beweging van dit stuk is een van de meest virtuoze en dramatische in de pianoliteratuur. Liszt was verliefd op en gefascineerd door de Wanderer Fantasie. Het beïnvloedde zijn thematische ontwikkeling en hij transcribeerde het voor piano met orkest.
Richter is de duivel! Luister naar zijn Wanderer op YouTube. Het is demonisch.
3. Impromptus D.899
- Prachtige pianominiaturen. Ik beschouw de derde in G majeur als mijn favoriet.
Andras Schiff heeft de twee sets opgenomen en hij heeft bewonderenswaardig werk verricht.
4. Fantasie in f mineur voor piano vierhandig, D.940
- De grootste van Schuberts pianoduetten! Dit stuk is het toppunt van het genre. Militaire Mars nr. 1 is misschien Schuberts populairste, maar de Fantasie is duizenden keren groter. Wat een pathos en tragedie! De 1e beweging is zo verdrietig en mooi.
Britten en Richter zijn een goede keuze. Maar ik geef de voorkeur aan die met Kissen en Levine
5. Pianosonate 14 in a mineur, D.784
Het keerpunt van Schuberts pianosonates. Het is magisch en dromerig.
Haal de opname van Kempff.
6. Impromptus, D.934
Hoewel niet zo populair als de eerste, is Impromptus net zo goed. De 3e, met Thema's en Variaties, is mijn favoriet.
Andras Schiff is niet te verslaan.
7. Elke Liszt-transcriptie van Schuberts Lieder
- Waar moet ik beginnen? Erlkönig, Gretchen am Spinnrade, Die Forelle etc. Het zijn meesterwerken op zich.
Wat betreft Brendel. Brendel is een van de meest gerespecteerde Schubertianen, maar ik zou hem niet de beste noemen. Er zijn veel goede pianisten die Brendels opname van Schubert kunnen verslaan (zoals Horowitz, Curzon). Het punt is dat Brendel gewoon consistenter is in zijn opnames. Ook heeft Brendel dit domme idee om herhalingen op D.960 niet te observeren, dus ik zal hem dat niet vergeven... Maar hij is een van de meest gerespecteerde Schubert-vertolkers (hoewel een beetje saai).