Classical Music Forum banner

Johann Sebastian Bach

19K views 93 replies 44 participants last post by  Marc  
#1 ·
Wat vind je het mooiste werk van Johann Sebastian Bach?
Ik ga voor het Prelude in BWV.873 WTC.2 -
Voeg een Youtube link toe!
:)

#11 ·
Ik ga voor geen zang en geen keyboard - het dubbele Vioolconcert. Hier is de prachtig mooie tweede beweging -

JA! TWEEDE! Deze beweging is gecomponeerd als eerbetoon aan zijn eerste vrouw die plotseling overleed rond de tijd dat het concert werd geschreven. De twee vioollijnen verweven zich als één stem en vertegenwoordigen de liefde die Bach en zijn vrouw deelden. Prachtig en hartverscheurend.

#10 ·
Richters reflectieve manier van het spelen van het Prelude BWV 873 is zo mooi - ik ben blij dat je het hebt geplaatst - ik heb de GGould WTC compleet en zijn spel van dit prelude is veel sneller. Richters is haunted of haunting...hoewel Richter met snelheid kan worden genomen en dat is zeker. Ik heb de laatste beweging van de Beethoven Appassionata F mineur Sonate nog nooit sneller door iemand anders horen spelen.

Wat vind je het mooiste werk van Johann Sebastian Bach?
Ik zal moeten gaan voor het Prelude in BWV.873 WTC.2 -
Voeg een Youtube link toe!

:)

#12 ·
Dit is zeker een van Bachs mooiste momenten.

Ik wend me waarschijnlijk meer tot de cantates dan waar dan ook voor een schat aan zulke schittering dat men daar letterlijk jaren alleen zou kunnen doorbrengen. Samen met de terecht beroemde cantates 140 en 147 behoren tot mijn favorieten de magnifieke cantates die Bach voor altsolisten schreef (BWV 35, 169 & 170):

#23 ·
Ik bekeek alle berichten hier en merkte dat er al deze geweldige stukken zijn geplaatst met heel weinig overlap. Dat is één ding dat ik zo leuk vind aan Bach, hij heeft zoveel geweldige stukken dat het moeilijk is om hem tot één te beperken lol.

Ik was een beetje verrast om zijn Partita #2 hier nog niet te zien, dat is waarschijnlijk mijn favoriet! Hier is de chaconne.

Ik ben de laatste tijd ook erg geĂŻnteresseerd geraakt in zijn cantate BWV 199, hier is mijn favoriete gedeelte ervan: