Classical Music Forum banner

Johannes Brahms

125K views 639 replies 199 participants last post by  KertĂ©szian  
#1 ·
Brahms publiceerde waarschijnlijk het hoogste percentage geweldige muziek in vergelijking met bijna iedereen (met waarschijnlijk de uitzondering van Bach en misschien Beethoven). Hij beheerste bijna elke compositievorm die beschikbaar was voor de vorige generatie (met uitzondering van opera), en veel van zijn eigen. Hij schreef waarschijnlijk tegelijkertijd de meest enorm verwachte en grootste eerste symfonie in de geschiedenis en een van de meest verpletterende en wanhopige laatste symfonieën. Elk concerto dat hij ooit publiceerde, elke symfonie, elk pianostuk, veel van zijn meer dan 200 liederen - ze hebben allemaal een enorme stempel gedrukt op het huidige repertoire van elke klassieke muzikant, en over al zijn andere stukken die dat niet hebben gedaan... hun dag komt ook wel, denk ik.

Wat mijn favorieten van Brahms betreft:
De symfonieën
De concerten

Wat ik verder nog gemist heb, corrigeer me alsjeblieft!

#31 ·
Ongelooflijk! De muziek die Brahms ons naliet, ondanks de enorme druk om in de schaduw te leven en bestempeld te worden als "The Next One". Zijn kamermuziek laat voor mij zijn 'signature stamp' zien, meer dan zijn orkestwerken.

Hij staat in mijn ogen op de tweede plaats na LVB, en dat is nog zacht uitgedrukt. :)
Ik vind dit een dom antwoord. Brahms is een krachtige componist die werken van grote emotionele diepte schreef, maar hem vergelijken met Beethoven is enigszins misleidend. Beethoven deed één enorme ding dat Brahms niet lukte - INNOVEREN.

Brahms was te gefixeerd op de gedachte dat hij de volgende Beethoven zou zijn - zo gefixeerd op dat idee, dat hij uiteindelijk de stijl van Beethoven te nauwkeurig kopieerde.

De ware genialiteit van Beethoven ligt in zijn ongelooflijke muzikale verbeeldingskracht. Hij nam muziek van Haydnesque classicisme, via Mahleriaanse romantiek tot bijna atonaliteit en schurende dissonantie, zoals geëxemplificeerd in zijn late kwartetten (in het bijzonder de Grosse Fuge Op. 131).

Brahms was bijna achterlijk als opvolger van Beethoven. Een veel realistischere opvolger is naar mijn mening Richard Wagner - die Beethovens kleurrijke verbeeldingskracht en innovatieve vastberadenheid deelde. Iets dat Brahms misschien miste...

#3 ·
Ik denk dat de muziek die Brahms ons heeft nagelaten, deels, zo niet grotendeels, te danken is aan de dreigende schaduw van Beethoven. Brahms vernietigde bijna alles wat hij componeerde voor zijn 20e, dus dat zou een aanwijzing kunnen geven...

#4 ·
Ik ben dol op Brahms' "Liebeslieder"-walsen, die ik in de vroege jaren 90 in het koor zong toen ik op de universiteit zat. Melodie, melodie, melodie! Schmaltzy ten top (wat me normaal gesproken niet veel zou schelen), maar ik heb er een zwak voor. :)

Zijn strijkkwartetten zijn ook best goed...

#5 ·
Ik ben Brahms' muziek net beter aan het leren kennen. Ik hou van zijn symfonieën 3 en 4, pianoconcerten en het dubbelconcert. Natuurlijk zijn de Hongaarse Dansen altijd leuk om naar te luisteren.
Niet erg bekend met zijn kamermuziekwerken, echter. (maar ik heb net een cd gekocht met zijn strijkkwartetten) Zijn vioolsonate nr. 2 (of was het 3?) is ook goed.

Heeft iemand anders opgemerkt dat Brahms' orkestratie de neiging heeft om te "schreeuwen"? De strijkerssectie gaat er in zeer hoge tonen tegenaan. Ik denk dat ik er ook hints van kan horen in sommige werken van Dvorak.

#6 ·
Brahms' slechtste aspect was zijn orkestratie, maar het is hoe dan ook uitstekend. Het is gewoon zijn slechtste. Hij was niet opgeleid als arrangeur, hij was opgeleid als pianist. Ik vraag me af of de "schreeuwende violen" niet deels te danken zijn aan Josef Joachim. Joachim was immers een van Brahms' belangrijkste helpers als het om orkestratie ging.

#7 ·
Ik vraag me af of de "schreeuwende violen" niet deels te danken zijn aan Josef Joachim. Joachim was tenslotte een van Brahms' belangrijkste helpers als het ging om de orkestratie.
Zou kunnen. Ik heb Joachim's tweede vioolconcert maar één keer gehoord en ik herinner me er niet veel van.

Een ander aspect dat ik leuk vind aan Brahms: hij (of zijn extreme zelfkritiek) heeft het leven van de cd-verzamelaar gemakkelijk gemaakt. :D Hij is niet mijn favoriete componist, maar op de een of andere manier heb ik nu "complete sets" van zijn pianoconcerten, strijkkwartetten en cellosonates. Het zal niet lang duren voordat ik ook een complete set symfonieën heb.

#9 ·
De laatste keer dat ik in de winkel was, zag ik een set van twee cd's (voor een prijs die iets meer was dan één cd) met symfonieën 1-3 en de gebruikelijke Brahms-toevoegingen - de twee ouvertures en de variaties. Jochum en LPO (EMI). Symfonie 4 en het Requiem staan in een andere two-fer. Heeft iemand hier deze uitvoeringen gehoord?

#10 ·
Ik heb het Brahms Klarinetkwintet in b klein op cd, alleen is het gearrangeerd voor altviool, dus (natuurlijk) wordt het uitgevoerd door de Moscow Soloists en Yuri Bashmet. Ik heb zoveel Brahms in mijn collectie. Zeker een van mijn favoriete componisten. =]

#11 ·
Omdat ik de herhalingen van de 4e beweging van de 4e symfonie al ongeveer 24 uur in mijn hoofd heb, denk ik dat het de hoogste tijd is om mijn avatar te veranderen, om mijn smaak te weerspiegelen.

:)

#15 ·
#14 ·
Oh, ik heb eigenlijk nooit echt van Bruckner gehouden. Als je zo gevestigd bent in je stijl als Brahms was toen Bruckner aan zijn opmars begon, word je er tenslotte koppig over. Het is een natuurlijke zaak, en de muziekgeschiedenis heeft er in ieder geval niet onder geleden. Bruckner schreef nog steeds 10-11 symfonieën.

#18 ·
Maar nogmaals, men moet Brahms' eigen vuurdoop herinneren: de première van het pianoconcert in d mineur. Het publiek was steenstil tijdens de hele voorstelling en aan het einde werd er naar hem gesispt (hij was solist). Er waren een paar applaudisseurs, maar die werden snel tot zwijgen gebracht. Dit was tenslotte Leipzig, en ze wilden niet dat iemand de status van de lieve, lieve Mendelssohn in gevaar bracht.

#19 ·
Maar dan moet men Brahms' eigen vuurdoop herinneren: de première van het pianoconcert in d mineur. Het publiek was steenstil tijdens de hele voorstelling en aan het einde werd hij uitgejouwd (hij was solist). Er waren een paar applaudisseurs, maar die werden snel tot zwijgen gebracht. Dit was tenslotte Leipzig, en ze wilden niet dat iemand de status van de lieve, lieve Mendelssohn in gevaar zou brengen.
Dat wist ik eigenlijk niet!, dat is ook een van mijn favoriete werken.. Ik verwacht dat het een revolutionair stuk was voor die tijd...

Zoiets zou je ook kunnen zeggen over Beethovens Eroica... De première daarvan viel ook niet zo goed in de smaak bij dat eerste publiek!...

#21 ·
Dat was het probleem... het was revolutionair.
Stravinsky's Rite komt in me op.

Ik heb de partituur voor het pianoconcert en ik beschouw het niet als een van zijn beste werken. Dat gezegd hebbende, het is best goed!

#22 ·
Een van mijn laatste aankopen was een 3 cd-set: Brahms de Concertos, waaronder:

Piano Concerto #1
Waltzes 1-16
Piano Concerto #2
Klavierstucke
Vioolconcert in D groot
Concerto voor viool, cello & orkest in a mineur

Ik ben er echt in gedoken, maar voorlopig zijn Piano Concerto #2 en Concerto voor viool, cello & orkest snelle favorieten geworden.

Uitstekend spul en verderop ben ik van plan betere opnames hiervan te vinden.

#23 ·
Een van mijn laatste aankopen was een 3 cd-set: Brahms de Concertos met daarin:

Piano Concerto #1
Walsen 1-16
Piano Concerto #2
Klavierstucke
Vioolconcert in D groot
Concerto voor Viool, Cello & Orkest in A mineur
Welke is dat? Ik zag onlangs de 3-voor-1 van EMI in de winkel en twijfelde er even over om het te kopen voor de echt lage prijs, maar toen had ik al andere uitvoeringen van de concerten (behalve voor de viool). Sterker nog, die met Oistrakh en Klemperer staat al een tijdje op mijn verlanglijstje en ik hoop die cd snel te bemachtigen.

Ik ben er echt in geĂŻnteresseerd geraakt, maar voorlopig zijn Piano Concerto #2 en Concerto voor Viool, Cello & Orkest snelle favorieten geworden.

Uitstekend spul en verderop ben ik van plan betere opnames hiervan te vinden.
Ik ben meer Brahms gaan luisteren dankzij het 'Dubbel'-concert. Zijn eerste pianoconcert is een van mijn favorieten.

Bekijk deze krachtige uitvoering van het concert
http://www.youtube.com/results?sear.../results?search_query=brahms+oistrakh+rostropovich+double+concerto&search_type=
Ik heb een opname met dezelfde solisten die met het Cleveland Orchestra onder George Szell spelen. Prachtig spul!

#26 ·
En ik ontdekte zijn klarinetsonate nr. 2. Ik lijk zijn kamermuziekwerken met een piano erin leuk te vinden.

In feite viert het satellietradiostation waar ik naar luister Brahms en Tsjaikovski op dinsdag en donderdag de hele maand. (Beide componisten zijn geboren op 7 mei.) Vandaag was er een dubbele uitvoering, met de Symfonie nr. 1 (LAPO/Guilini), die ik bijna aan het einde van het derde deel opving, en de klarinetsonate (ik herinner me de namen van de solisten niet. : ( ) die eerder werd genoemd.

#27 ·
En ik ontdekte zijn klarinetsonate nr. 2. Ik lijk zijn kamermuziekwerken met een piano erin leuk te vinden.
Dat staat nog steeds op mijn Brahms to do list. :D Ik heb echter de altvioolversie van deze sonates gehoord en vond ze uitzonderlijk!Ik ben het eens met je opmerking over zijn kamermuziekwerken met een piano erin. Met name van de Pianotrio's, -kwartetten en -kwintet.

#29 ·
Ja, ik denk dat Brahms de klarinetsonates voor altviool heeft getranscribeerd om Joachim zover te krijgen dat hij meer altviool speelt of zoiets... kan iemand dat bevestigen?

Ik heb me de laatste tijd geërgerd aan de schreeuwende violen in de symfonieën... Ik zal misschien vaker naar het Duitse Requiem luisteren, nu met Mahler en Debussy... en Ravel... en Sibelius...

#30 ·
Ja, ik denk dat Brahms de klarinetsonates voor altviool heeft getranscribeerd om Joachim zover te krijgen meer altviool te spelen of zoiets... kan iemand dat bevestigen?
Ik heb informatie dat de altviooltranscriptie een verzoek was van Brahms' uitgever Simrock om de verkoop te vergroten... klarinetstukken waren niet erg populair in de late romantiek. Maar het is niet gegarandeerd.

#34 ·
:mad: Ik las onlangs wat info over Brahms en hoewel hij uiteraard een fijne componist was, was hij soms een naar stuk als hij andere componisten bekritiseerde!
Over Bruckner heb ik al genoemd dat hij hem een oplichter vond, hij vond de muziek van Tsjaikovski zinloos. En over een andere opkomende componist, Hans Rott, zei hij: "je bent talentloos en moet stoppen met componeren", waardoor de man een zenuwinzinking kreeg en uiteindelijk op jonge leeftijd van 25 jaar overleed....(stout, stout)!!....schaam je JB...

#37 ·
:mad: Ik las onlangs wat info. over Brahms en hoewel hij uiteraard een fijne componist was, was hij soms een naar stuk werk als hij kritiek had op andere componisten!
Over Bruckner heb ik al genoemd dat hij hem een oplichter noemde, hij vond de muziek van Tsjaikovski betekenisloos. En over een andere opkomende componist, Hans Rott, zei hij: "Je bent talentloos en moet stoppen met componeren", waardoor de man een zenuwinzinking kreeg en uiteindelijk op jonge leeftijd van 25 jaar overleed....(stout, stout)!!....schaam je JB...
Dit was niets uitzonderlijks in die tijd...en waarschijnlijk weet je niet wat Tsjaikovski over Brahms zei: "Wat een ongetalenteerde klootzak!" Dus ik denk dat ze gelijk waren :D .

En tot slot waren er een paar componisten die veel kritischer waren, bijvoorbeeld Debussy.

#35 ·
Ja, hij was inderdaad erg kritisch over andere componisten, maar Hans Rott nam het volgens mij allemaal veel te persoonlijk op en besefte niet dat Brahms NIET DE grote componist was. Het was slechts de mening van Brahms. Dus eigenlijk dreef Brahms Rott niet tot waanzin, Rott dreef zichzelf tot waanzin over Brahms' onvolmaakte oordeel over zijn talent. Ik dacht alleen dat ik dit punt even zou maken... Niet dat ik Brahms verdedig of zo, het is gewoon dat ik het leuk vind om argumenten eerlijk te maken.

#41 ·
Voor mij opent de lieve Johannes de deur naar het spirituele als geen ander. Ik ben vooral van zijn pianomuziek. Bij twee gelegenheden heb ik piekervaringen gehad die niet van deze wereld waren. Ik kan alleen maar zeggen dat ik me even voelbaar in de hemel bevond. Beide keren was ik in beweging, een keer aan de kust, een zwerm meeuwen zweefde boven mijn hoofd, de wilde vogels keken me recht in de ogen. Ik luisterde naar de Händel Variaties en de deur naar de hemel ging open. Een andere keer liep ik in het bos, het was zijn Romance uit Op. 118 (Rubinstein) en opnieuw - een schoonheid buiten mijn verwachtingen van de realiteit. En beide keren, heel eenvoudige, gebedsachtige pianopassages.

Beethoven is nog steeds de grootste. Met de lieve Johannes is de genegenheid zo persoonlijk. Brahms was een geliefd kind. Ik denk dat we van hem houden zoals zijn moeder van hem hield.

#43 ·
Ik heb er een hekel aan om een oud bericht op te rakelen, maar dit lijkt de meest geschikte plek.

Vandaag luisterde ik naar de Pianokwartetten en besteedde ik bijzondere aandacht aan nr. 3, op. 60 "Werther". Dit is een subliem stuk. Ik denk dat ik zo ver zou gaan om te zeggen dat het in mijn ervaring gelijk staat aan of de kamermuziekwerken van Beethoven overtreft. (Je hebt misschien geen idee hoe moeilijk die sprong voor mij is.) Ik geloof dat ik hier in het vierde deel klanken van de Symfonie nr. 4 hoor. Ik weet niet of ze gewoon op elkaar lijken of dat het een echt citaat is, maar het is in beide gevallen prachtig.

Mijn enige klacht - ik luisterde naar Artur Rubinstein en het Guarneri Quartet, een geremasterde opname, en de viool vibrato's en warbles spelen zich door het hele stuk. Het klinkt bijna zoals je zou verwachten op een oude filmstrip die is uitgerekt en de snaren dat onderwatergeluid geeft.

Is het normaal om romantische werken met zoveel vibrato te spelen? Deden ze dat in de tijd van Brahms? Ik weet dat dit een wereldberoemde groep is, maar ik zou dit prachtige stuk graag met subtielere vibrato willen horen. Zijn er uitvoeringen die beter bij me zouden passen?

#44 ·
Mijn enige klacht - ik luisterde naar Artur Rubinstein en het Guarneri Quartet, een geremasterde opname, en de viool vibrato's en warbles zich een weg door het hele stuk. Het klinkt bijna zoals je zou verwachten op een oude filmstrip die is uitgerekt en de snaren dat onderwatergeluid geeft.

Is het normaal om romantische werken met zoveel vibrato te spelen? Deden ze dat in de tijd van Brahms? Ik weet dat dit een wereldberoemde groep is, maar ik zou dit prachtige stuk graag met subtielere vibrato willen horen. Zijn er uitvoeringen die beter bij mij zouden passen?
We weten heel weinig over authentieke romantische interpretatie, veel minder dan we weten over barok.
Ik denk dat deze vibrato op de een of andere manier het gevolg is van remastering, een ander kenmerk van oude opnames is dat het vaak een beetje vlak klinkt, alsof de spelers problemen hadden met de intonatie. Ik hoor het ook in deze Rubinstein-Guarneri-opname. Hoe dan ook, ik vind het leuk, omdat het kracht en originaliteit heeft. Als je een meer "burgerlijke", maar toch mooie opname wilt, kun je Domus (Virgin label) proberen - ze wonnen een Gramophon award en nog veel meer prijzen voor hun Fauré kwartetten en bij Brahms hebben ze ook heel goed werk verricht.

#48 ·
Als dit de Argerich, Kremer, Bashmet, Maisky is die ook de Schumann FantasiestĂĽcke, Op.88 bevat, dan zet ik het op mijn verlanglijstje. Ik heb dat Schumann-stuk niet en heb het ook niet gehoord. Het is momenteel niet op voorraad bij Amazon, maar ik zal het in de gaten houden. De fragmenten klinken geweldig - alsof je er middenin zit. Veel beter dan de Rubinstein / Guarneri.

Bedankt voor de aanbeveling.