Classical Music Forum banner

Mahler Symfonie nr. 10

57K views 160 replies 43 participants last post by  dgj  
#1 · (Edited)
Bedankt voor al je bijdragen aan de Mahler-cyclus. Zeer gewaardeerd! Het was zeer verhelderend voor een 'nieuwe bekeerling' zoals ik!
Ik heb nog een paar ideeën voor threads, maar laten we eerst verdergaan met nr. 10. Mahler liet het natuurlijk onvoltooid en het Adagio was meestal de enige beweging die door de meeste dirigenten werd gespeeld (en opgenomen). Deryk Cooke maakte echter een uitvoeringsversie van nr. 10 en anderen volgden zijn voorbeeld.
Misschien zouden we onze keuzes in de volgende volgorde kunnen presenteren:

Alleen Adagio-opnames

Voltooiing [zeg welke]

Bedankt!

#2 · (Edited)
De fijne Mark Wigglesworth met het BBC National Orchestra of Wales is mijn favoriete Cooke-uitvoering. Het is intens... gepassioneerd. Mahler schreef een aantal aangrijpende, dichte blokakkoorden in de eerste beweging die ik nog steeds schokkend vind en die me praktisch uit mijn vel doen springen - pure 20e-eeuwse harmonische schrijfwijze in mijn oren en profetisch in wat er in de muziek zou komen naarmate de turbulente, oorlogszuchtige eeuw zich ontvouwde.

Voor mij stond hij nog steeds op het hoogtepunt van zijn creatieve krachten, geen enkele vermindering, en zijn schrijven leek spaarzamer, moderner en gestroomlijnder. De pianoscore was gedeeltelijk georkestreerd, maar helaas had hij geen tijd om hem af te maken, maar nooit ideeën. Ik denk dat het een opmerkelijke symfonie is, die het waard is om te horen, die zijn vastberadenheid en veerkracht toont na zijn deprimerende gezondheidsdiagnose en zijn scheiding van Alma, een vrouw op wie hij nog steeds diep verliefd was en emotioneel gehecht, hoewel ze een liefdesaffaire met iemand anders had.

Hij had ongelooflijke krachten van creatieve en persoonlijke veerkracht ondanks zijn verliezen en dat wordt bijna niet genoemd, omdat hij naar mijn mening te vaak wordt gespeeld als een neurotische emotionele wrak of sentimentalist. Te veel dirigenten spelen zijn 9e als zijn laatste afscheid van de wereld. Maar dat was het niet. Er was de 10e en sommige dirigenten hebben zijn 9e gespeeld met weinig gevoel voor terughoudendheid, alsof er geen 10e zou zijn, in plaats van de 9e te spelen alsof er misschien meer zou komen, zelfs als Mahler het zelf misschien niet wist op dat moment.

De 10e is een van mijn favorieten omdat hij nog steeds zeer persoonlijk en expressief is en zowel melodisch als harmonisch naar de toekomst lijkt te wijzen. Als het lot hem maar meer tijd had gegeven om de orkestratie volledig te voltooien in plaats van slechts twee van de bewegingen. Naar mijn mening onthult de symfonie net zoveel over hemzelf als de anderen met dezelfde soort creatieve inspiratie en meesterschap.

#29 ·
De fijne Mark Wigglesworth met het BBC National Orchestra of Wales is mijn favoriete Cooke-uitvoering.
Ik zag Wigglesworth een paar jaar geleden het Cleveland Orchestra dirigeren in Mahler 10 - zelfs beter dan de BBC Music CD omdat het een beter orkest is. Als je een gedownloade uitzending van deze uitvoering tegenkomt, sla deze dan niet over!

#3 ·
Ik houd ervan om niet-Cooke-edities van de tiende te proeven, en ben er steeds weer verbaasd over hoe de voltooide eerste beweging alles overleeft wat ermee gedaan wordt. Misschien onverwoestbaarder dan andere bewegingen die hij schreef.

Favoriete editie: Mazetti 2. Verschillende redenen. Klinkt iets meer Mahleriaans dan Cooke. Verwijdert de xylofoon in de 4e beweging. Laat de 4e en 5e beweging overgaan met een enkele drumslag - wat ik al wilde doen sinds ik de eerste (Ormandy) opname eeuwen geleden hoorde. Geeft het langzame begin van de laatste beweging aan de contrabassen in plaats van de Wagner-tuba (die een criticus vergeleek met Fafner die wakker werd met een kater).

Aan mijn weten is deze editie alleen opgenomen door Lopes-Cobos en het Cinncinati Symphony - maar het is een prachtige uitvoering. De lange fluitsolo aan het begin van de finale zal je adem benemen. En de dirigent heeft een prachtige manier om met de Klezmer-passages in de binnenste bewegingen om te gaan. En dat laatste Big Chord (en de passages die er aan het einde van wegsmelten) zijn verbijsterend. Goed gedaan!

#4 ·
Ter informatie - zelfs de eerste beweging is niet echt compleet. Er zijn verschillende secties waar de blazers zijn gescoord en er verdacht leeg uitzagen. Anderen vulden de gaten en maakten dat uitvoerbaar.

Ik ben dol op de 10e. Het is opmerkelijk dat, ongeacht welke voltooiing je hoort, het nog steeds als Mahler klinkt, zo sterk is het materiaal. Natuurlijk zijn niet alle voltooiingen gelijk. Mazetti deed er twee en ik vind ze allebei leuk. Wheeler is best goed. Samale-Mazzuca is goed, de enige opname die wordt ontsierd door een ongelooflijk slechte montage. Barshai is oké. De recentere Gamzou was interessant, maar laat Mahlers klankwereld te vaak achter zich. Ik verafschuw de Carpenter. Waarom in godsnaam Zinman het voor zijn cyclus koos, is een van de grote mysteries.

Dus ik ben het grote kamp: Cooke is de beste die we hebben gehad. Sommige dirigenten retoucheren het, vooral het percussieschrift. De bovengenoemde Wigglesworth is top, net als de Rattle/Berlin-opname. Er zijn veel andere opnames van Cooke (elke versie) die ik leuk vind: Ormandy, Levine, Sanderling...

Als je echt van de 10e houdt, moet je deze set gewoon horen:

#60 ·
Ter info - zelfs de eerste beweging is niet echt compleet. Er zijn verschillende secties waar de blazers zijn gescoord en er verdacht leeg uitzagen. Anderen vulden de gaten en maakten dat uitvoerbaar.

Ik ben dol op de 10e. Het is opmerkelijk dat, ongeacht welke voltooiing je hoort, het nog steeds als Mahler klinkt, zo sterk is het materiaal. Natuurlijk zijn niet alle voltooiingen gelijk. Mazetti deed er twee en ik vind ze allebei leuk. Wheeler is best goed. Samale-Mazzuca is goed, de enige opname die wordt ontsierd door een ongelooflijk slechte edit. Barshai is oké. De recentere Gamzou was interessant, maar laat Mahlers klankwereld te vaak achter zich. Ik verafschuw de Carpenter. Waarom in godsnaam Zinman het voor zijn cyclus koos, is een van de grote mysteries.

Dus ik ben het grote kamp: Cooke is de beste die we hebben gehad. Sommige dirigenten retoucheren het, vooral het percussieschrijven. De bovengenoemde Wigglesworth is top, net als de Rattle/Berlin-opname. Er zijn veel andere opnames van Cooke (elke versie) die ik leuk vind: Ormandy, Levine, Sanderling...

Als je echt in de 10e geïnteresseerd bent, moet je deze set gewoon horen:
View attachment 111956
Deze Testament-schijf is weer op voorraad bij Berkshire Record Outlet broinc.com voor een fractie van de vraagprijs op Amazon, als iemand anders geïnteresseerd is. Vermoedelijk een uitsparing, maar ik ben niet kieskeurig over zulke dingen.

#8 · (Edited)
Ook ik heb een behoorlijk aantal opnames van dit werk, en wat mij betreft maakt het deel uit van de Mahler-canon, net als alle andere symfonieën. Geen bezwaren over "Mahlers laatste wensen" enzovoort voor mij....

Veel Adagio's in mijn collectie, wat prima is, maar ik hou van het geheel, dus de torso-ervaring is niet zo belangrijk als het geheel.

Ik heb twee opnames van de Carpenter-editie, Litton en Zinman. Nee, het is lang niet zo overtuigend als Cooke, maar als versie dateert het van vóór Cooke, en als het de enige versie was die we hadden, zou ik eerlijk gezegd niet minder fan zijn van Mahler 10.

Ik heb ook ooit een "gecomponeerde" versie gekocht van een man genaamd Matthew Herbert; per ongeluk, wil ik eraan toevoegen. Sinopoli's Adagio met een paar vreemde natuurgeluiden eroverheen. Pretentieus en beledigend gezwets wat mij betreft, echt verschrikkelijk, en nog erger gemaakt door het feit dat het verkrijgbaar is op een karakteristieke, opvallende DGG (het kwaliteitslabel) cd, gele logo et al.

Ik heb ook de Joe Wheeler-versie (Olson op Naxos) en die vind ik erg leuk. Het heeft meer een sobere kamersfeer, en je zou kunnen betogen dat dit de richting was die de muziek rond 1910 opging, dus waarom niet? Ik vind het een prima alternatief voor de steeds evoluerende Cooke-editie.

Ik hou niet van Ormandy's originele opname. De opname zelf klinkt inderdaad erg gedateerd. Verder vind ik Wigglesworth verrassend goed (verrassend omdat het een weggeefactie was bij een tijdschrift!), en dat geldt ook voor Chailly, Gielen, Inbal en een paar anderen.

In een parallelle thread heb ik Rattle's opname neergezet als een 'eiland-disc'. Niet de Berlijnse, die ik een beetje glad en Mary Poppins vind, maar de rauwere, dunnere, meer versleten Bournemouth-opname. Het was de eerste die ik hoorde en het is nog steeds mijn favoriet, misschien omdat ik in de uitvoering zelfs nu nog dat gevoel van onschuldige, naakte ontdekking hoor, en het blijft ongelooflijk ontroerend voor mij. Ik verwacht dat ik daarin een minderheid ben, maar ik houd vast aan wat ik leuk vind....:)

#9 ·
Mijn top drie, in volgorde: Gielen, Wigglesworth (BBC National Orchestra of Wales), Rattle (Birmingham). Gielens is bijzonder goed, maar als je Wigglesworths BBC-opname kunt vinden, aarzel dan niet om hem te kopen. Ik ben het met Robert Pickett eens over Rattle, in die zin dat ik zijn rauwere Birmingham-uitvoering veel beter vind dan de meer gepolijste uit Berlijn. Net als "mbhaub" hierboven, kan ik ook de Berthold Goldschmidt-opname op Testament aanbevelen, niet in de laatste plaats omdat deze Deryck Cookes fascinerende geïllustreerde lezing bevat over hoe hij zijn uitvoeringsversie van de partituur creëerde.

Al mijn keuzes zijn Cooke-versies, omdat ze nog steeds het meest beluisterbaar en het meest Mahleriaans zijn, IMHO. Dat gezegd hebbende, herinner ik me dat ik onder de indruk was van Rudolf Barshai die zijn eigen reconstructie dirigeerde, hoewel ik er niet vaak naar luister.

#14 · (Edited)
Even ter verduidelijking: de Mahler 10-versies zijn geen voltooiingen, maar uitvoerings-edities van wat Mahler naliet. De hele symfonie bestond in een korte partituur toen hij stierf, dus een voltooiing was niet nodig (bijv. de Bruckner 9e), maar slechts delen ervan waren georkestreerd (1e & 3e beweging en een paar delen van de 2e). De korte partituur bevatte ook aantekeningen over hoe hij van plan was andere delen te orkestreren. Wat Cooke et.al. deden, was de orkestratie uitwerken op basis van de bestaande partituur, aantekeningen en wat bekend is over Mahlers stijl, zodat de symfonie uitgevoerd kan worden.

Persoonlijk denk ik dat iedereen die echt geïnteresseerd is in de Mahler-symfonieën de 10e zou moeten horen, al was het maar om het idee te weerleggen dat de 9e een afscheid was, zoals sommigen (bijv. Bernstein) hebben gezegd. Het is niet meer een afscheid dan de 6e, die deel uitmaakt van een tweeluik met de 7e, waarmee hij onmiddellijk begon na het voltooien van de 6e.

#49 ·
Even ter verduidelijking - de Mahler 10 versies zijn geen voltooiingen, het zijn uitvoeringsedities van wat Mahler achterliet. De hele symfonie bestond in een korte partituur toen hij stierf, dus een voltooiing was niet nodig (bijv. de Bruckner 9e), maar slechts delen ervan waren georkestreerd (1e & 3e deel en een paar delen van het 2e). De korte partituur bevatte ook aantekeningen over hoe hij andere delen wilde orkestreren. Wat Cooke et.al. deed, was de orkestratie uitwerken op basis van de bestaande partituur, aantekeningen en wat bekend is over Mahlers stijl, zodat de symfonie uitgevoerd kan worden.

Persoonlijk denk ik dat iedereen die echt geïnteresseerd is in de Mahler symfonieën de 10e zou moeten horen, al was het maar om het idee te weerleggen dat de 9e een afscheid was, zoals sommigen (bijv. Bernstein) hebben gezegd. Het is niet meer een afscheid dan de 6e, die deel uitmaakt van een tweeluik met de 7e, waarmee hij begon onmiddellijk na het voltooien van de 6e.
Goede post, maar een paar punten. Ten eerste, zeggen dat Cooke ervoor koos om dingen in Mahlers stijl te doen, is een doos van Pandora, omdat Mahler stilistische veranderingen onderging, van zijn Wunderhorn Symfonieën, tot de meer onpersoonlijk klinkende 5-7, en dan iets anders in de Negende en Das Lied. Waarin veel van de voltooiingen verschillen, is de gekozen stijl. Persoonlijk ben ik geen voorstander van Wunderhorn Mahler die in het laatste deel van de Tiende terugkeert.
Ten tweede, toen Mahler zijn laatste werken schreef, wist hij dat zijn aortastenose hem zou doden. Ik weet niet hoe iemand die trillende altviertrillingen die 9/I lanceren, anders kan interpreteren dan een man met een aritmie die zich bewust is van zijn naderende sterfelijkheid. Dus hij eindigt de Negende, bedoeld als een afscheid, en...oeps, ik ben nog niet dood! Wat nu te schrijven? Welnu, Alma's ontrouw leek een crisis te hebben geïnspireerd die het Eerste Deel lanceerde, en wat de rest betreft....

#15 · (Edited)
Heb net de inzichtelijke uitvoering van Michael Gielen gehoord. Voor mij heeft het meer warmte dan de opname van Wigglesworth, enigszins romantischer op een manier waarvan ik denk dat Mahlers vrouw Alma het geweldig zou hebben gevonden. Het klinkt meer als haar met Gielen. Het opgenomen geluid is uitstekend en de strijkerssectie is rijk, levendig en prachtig. Ik kijk uit naar herhaalde luisterbeurten van deze warme uitvoering en opmerkelijke symfonie. Ik vind dezelfde moeiteloze compositie in de muziek van Mahler als in die van Mozart. Ik hoor een grote overeenkomst in moeiteloosheid, hoewel natuurlijk niet in compositiestijl. Misschien staan beide componisten daarom bovenaan mijn luisterlijst, waarbij de 10e van Mahler een van mijn grote persoonlijke favorieten is die nog steeds fris en modern in mijn oren klinkt. Het is ook interessant om een melodisch citaat uit Dvořáks New World Symphony in het ivde deel van Mahlers 10e te horen... De "nieuwe wereld" (!) en daar wilde hij naartoe...

#16 · (Edited)
Voor mij is de 10e Mahlers meest levensbevestigende symfonie. Na de ontslagname van de 9e in de vergetelheid, kwam Mahler in de 10e uit de afgrond, ging door de hel en vond uiteindelijk liefde die over de dood triomfeerde.

IMHO hadden dirigenten die alleen het Adagio opnamen de neiging om te hard te proberen de muziek te overspelen om er een complete symfonie van te maken, dus ik ga zelden terug naar dergelijke opnames.

Ik ben niet al te veel gehinderd door het verschil tussen de uitvoeringsversies, de instrumentatie, de extra compositie, één of twee klappen, enz. Maar aan het einde van de dag behoor ik denk ik tot het Cooke-kamp. Ik hou van de kale aard ervan, om nog maar te zwijgen van een grote verscheidenheid aan opnames om van te genieten.

Ik heb de indruk dat Wheeler IV en Mazzetti II allebei vrijwel kaal zijn georiënteerd zoals Cooke (is dat zo?), maar ze lijken toch meer evenementrijk (en kleurrijk) te zijn en, het zou zomaar aan mij kunnen liggen, ze klinken opdringeriger, vooral in Scherzo II en de Finale. Aan de andere kant hou ik van Barshai's rijke en kleurrijke orkestratie, die ik een coherentere luisterervaring vind dan Wheeler IV en Mazzetti II. De Samale/Mazzuca is interessant. Ik denk dat de "handhaving" op verschillende plaatsen vrij goed werkt vanuit het perspectief van de luisteraar. De keuze van de instrumentatie, vooral in Scherzo II en de Finale, klinkt voor mij ook minder opdringerig dan Wheeler IV en Mazzetti II. Tot nu toe heb ik geen motivatie om de Carpenter- of Gamzou-versie te horen. Alles wat ik erover heb gelezen, lijkt negatief te zijn.

[Cooke I] Goldschmidt/LSO 1964 Live (Testament) - Vol rauwe energie. Ook een collectors item met Cookes lezing!

[Cooke I] Ormandy/Philadelphia 1965 (CBS) - Gritty! Geen poesje toegestaan. Dit is niet de boterzachte Ormandy die ik ken, maar het is een leuke verrassing.

[Cooke II] Sanderling/BerlinSO 1979 (Berlin Classics) - Diep ontroerend en iets sneller dan de meeste.

[Cooke II] Rattle/Bournemouth 1980 (EMI) - Intens, manisch, magnifiek, maar ook af en toe helemaal van de kaart. Opzettelijk, zoals verwacht van Rattle.

[Cooke II] Chailly/RSOBerlin 1986 (Decca) - Schoon, rationeel en mooi. Het openingsadagio is misschien een beetje ontspannen, maar de rest is geen getemd spul.

[Cooke III] Wigglesworth/BBCNOW 1993 Live (BBC Magazine) - Vloeiend, wendbaar, verbijsterend, zeer goed beoordeeld tempo en een groot dynamisch bereik. De Finale is een van de tederste en ontroerendste.

[Cooke III] Rattle/Berlin 1999 Live (EMI) - Een milder Adagio en meer urgentie in de binnenste bewegingen in vergelijking met Bournemouth 80, wat een betere balans tussen de bewegingen geeft. Hoewel nog steeds opzettelijk. De tederheid van de solofluit en de strijkers die volgen in de Finale is magnifiek.

[Cooke III] Gielen/Baden-Baden 2005 (Hänssler) - Zorgvuldig uitgebalanceerd, zeer expressief. Dit is een van de levendigste en meest opgewekte.

Gielen maakte in 1989 ook een opname van alleen het Adagio. Het is opdringeriger (en sneller). Genoeg gezegd.

[Cooke III] Harding/Vienna 2007 (DG) - Super teder, superzacht en supermooi in één lange adem. Er is ook een soort lichte pluizigheid.

[Cooke III] Wigglesworth/Melbourne 2008 Live (MSO Live) - Rijkere en zwaardere klank dan BBCNOW 93 Live, verder een vergelijkbaar en uitstekend verslag. Er is een bijna ondraaglijke lichtheid (van zijn! ;) ) in de stillere passages in beide verslagen, maar het is iets minder uitgesproken in Melbourne 08.

[Cooke III] Inbal/Concertgebouw 2011 Live (RCO Live) - Warm, zacht en glorieus; en net als Chailly worden de dingen na een relatief ontspannen Adagio meer high-octane.

[Cooke III] Dausgaard/Seattle 2015 Live (Seattle Symphony Media) - Turbulent en zeer levendig en trappend. "Verrast door vreugde" te midden van verdriet.

[Cooke III] Nézet-Séguin/Rotterdam 2016 Live (DG) - Het sexy poesje van de groep. Weer een zeer teder en ontroerend Finale.

[Wheeler IV] Olson/Polish National RSO 2000 (Naxos) - Helemaal niet slecht, gewoon een beetje teleurstellend.

[Mazzetti II] López-Cobos/Cincinnati 2000 (Telarc) - Teder verlangen, soms eigenzinnig, vooral in het Purgatorio.

[Barshai] Barshai/Junge Deutsche Philharmonie 2001 (Brilliant) - Briljant en magnifiek. Het spel is subliem.

[Barshai] Ashkenazy/Sydney 2011 Live (Sydney Symphony Live) - Hoezeer ik ook van Ashkenazy's Sibelius en Rachmaninov hou, zijn Mahler klikt niet met mij, en zijn Mahler 10 wordt helaas ook overschaduwd door Barshai's eigen magnifieke weergave.

[Samale & Mazzuca] Sieghart/Arnhem 2007 (Exton) - Dit is de dark horse! Als het expansief is, gaat het doelgericht vooruit. Als het berserk moet gaan, blaast het me weg.

Ik heb geen favoriete opname; maar ik neem aan dat je niet fout kunt gaan met Gielen, Wigglesworth of Dausgaard. Rattle, Barshai en Sieghart moeten ook gehoord worden. Persoonlijk heb ik een zwak voor Harding, maar ik neem aan dat het niet ieders kopje thee is. :lol:

#17 ·
Voor mij is de 10e Mahlers meest levensbevestigende symfonie. Na de berusting van de 9e in de vergetelheid kwam Mahler in de 10e uit de afgrond, ging door de hel en vond uiteindelijk de liefde die over de dood triomfeerde.

IMHO hadden dirigenten die alleen het Adagio opnamen de neiging om te hard te proberen de muziek te overspelen om er een complete symfonie van te maken, dus ik ga zelden terug naar zulke opnames.

Ik ben niet al te bezorgd over het verschil tussen de uitvoeringsversies, de instrumentatie, de extra compositie, een of twee klappen etc. Maar aan het einde van de dag behoor ik denk ik tot het Cooke-kamp. Ik hou van de kale aard ervan, om nog maar te zwijgen van een grote verscheidenheid aan opnames om van te genieten.

Ik heb de indruk dat Wheeler IV en Mazzetti II allebei vrijwel kaal georiënteerd zijn zoals Cooke (is dat zo?), toch lijken ze gebeurtenisrijker (en kleurrijker) te zijn, en het zou zomaar aan mij kunnen liggen, ze klinken opdringeriger, vooral in Scherzo II en de Finale. Aan de andere kant hou ik van Barshais rijke en kleurrijke orkestratie, die ik een coherentere luisterervaring vind dan Wheeler IV en Mazzetti II. De Samale/Mazzuca is interessant. Ik denk dat de "handhaving" op verschillende plaatsen vrij goed werkt vanuit het perspectief van de luisteraar. De keuze van de instrumentatie, vooral in Scherzo II en de Finale, klinkt ook minder opdringerig voor mij dan Wheeler IV en Mazzetti II. Tot nu toe heb ik geen motivatie om de Carpenter- of Gamzou-versie te horen. Alles wat ik erover heb gelezen, lijkt negatief te zijn.

[Cooke I] Goldschmidt/LSO 1964 Live (Testament) - Vol rauwe energie. Ook een collectors item met Cookes lezing!

[Cooke I] Ormandy/Philadelphia 1965 (CBS) - Korrelig! Geen poesje toegestaan. Dit is niet de boterzachte Ormandy die ik ken, maar het is een leuke verrassing.

[Cooke II] Sanderling/BerlinSO 1979 (Berlin Classics) - Diep gevoeld en iets sneller dan de meeste.

[Cooke II] Rattle/Bournemouth 1980 (EMI) - Intens, manisch, magnifiek, maar ook af en toe helemaal van de kaart. Opzettelijk, zoals verwacht van Rattle.

[Cooke II] Chailly/RSOBerlin 1986 (Decca) - Schoon, rationeel en mooi. Het openingsadagio is misschien een beetje ontspannen, maar de rest is geen getemd spul.

[Cooke III] Wigglesworth/BBCNOW 1993 Live (BBC Magazine) - Vloeiend, lenig, verbijsterend, zeer goed beoordeeld tempo en een breed dynamisch bereik. De Finale is een van de meest tedere en ontroerende.

[Cooke III] Rattle/Berlin 1999 Live (EMI) - Een milder Adagio en meer urgentie in de innerlijke bewegingen in vergelijking met Bournemouth 80, wat een betere balans tussen de bewegingen geeft. Hoewel nog steeds opzettelijk. De tederheid van de solo-fluit en de strijkers die volgen in de Finale is magnifiek.

[Cooke III] Gielen/Baden-Baden 2005 (Hänssler) - Nauwgezet uitgebalanceerd, zeer expressief. Dit is een van de levendigste en meest opgewekte.

Gielen maakte in 1989 ook een opname van alleen het Adagio. Het is opdringeriger (en sneller). Genoeg gezegd.

[Cooke III] Harding/Vienna 2007 (DG) - Super teder, superzacht en supermooi in één lange adem. Er is ook een soort lichte pluizigheid.

[Cooke III] Wigglesworth/Melbourne 2008 Live (MSO Live) - Rijkere en zwaardere klank dan BBCNOW 93 Live, anders een vergelijkbaar en uitstekend verslag. Er is een bijna ondraaglijke lichtheid (van zijn! ;) ) in de rustigere passages in beide verslagen, maar het is iets minder uitgesproken in Melbourne 08.

[Cooke III] Inbal/Concertgebouw 2011 Live (RCO Live) - Warm, zacht en glorieus; en net als Chailly worden de dingen na een relatief ontspannen Adagio meer hoog octaangehalte.

[Cooke III] Dausgaard/Seattle 2015 Live (Seattle Symphony Media) - Turbulent en zeer levendig en kickend. "Surprised by Joy" te midden van verdriet.

[Cooke III] Nézet-Séguin/Rotterdam 2016 Live (DG) - De sexy poes van de groep. Nog een zeer tedere en ontroerende Finale.

[Wheeler IV] Olson/Polish National RSO 2000 (Naxos) - Helemaal niet slecht, gewoon een beetje teleurstellend.

[Mazzetti II] López-Cobos/Cincinnati 2000 (Telarc) - Teder verlangen, soms eigenzinnig, vooral in het Purgatorio.

[Barshai] Barshai/Junge Deutsche Philharmonie 2001 (Brilliant) - Briljant en magnifiek. Het spel is subliem.

[Barshai] Ashkenazy/Sydney 2011 Live (Sydney Symphony Live) - Hoezeer ik ook van Ashkenazy's Sibelius en Rachmaninov hou, zijn Mahler klikt niet met mij, en zijn Mahler 10 wordt helaas ook overschaduwd door Barshais eigen magnifieke weergave.

[Samale & Mazzuca] Sieghart/Arnhem 2007 (Exton) - Dit is het zwarte paard! Als het expansief is, gaat het doelgericht vooruit. Als het zich moet uitleven, blaast het me weg.

Ik heb geen favoriete opname; maar ik veronderstel dat je niet fout kunt gaan met Gielen, Wigglesworth of Dausgaard. Rattle, Barshai en Sieghart moeten ook gehoord worden. Persoonlijk heb ik een zwak voor Harding, maar ik veronderstel dat het niet ieders kopje thee is. :lol:
Leuke post Kiki. Als je geen bezwaar hebt, zal ik een knip- en plakbewerking in mijn aantekeningen doen, want er zijn een paar opnames die ik graag wil horen.:)

• Like
Reactions: Kiki
#21 ·
Becca - Heel goed, en slechts een vraag, of zo. Als de delen/uitvoeringen van de 10e waarschijnlijk de "laatste gedachten" zijn, om zo te zeggen, van Gustav M in de orkestrale wereld …. waar laat dat dan "Das Lied von der Erde"? Men zou kunnen aannemen dat Mahler "in de richting" van enkele laatste uitspraken ging, om zo te zeggen … en een vergelijking zou Nielsens 6e symfonie kunnen zijn … maar ik zou meer kunnen veronderstellen dan echt waar is. … Hoe dan ook, Mahlers 10e, in welke, coherente vorm dan ook … is er een om naar te luisteren, te accepteren en misschien een laatste testament, om zo te zeggen, van wat een opmerkelijke componist kon samenvoegen, na jaren van ontwikkeling.

#22 · (Edited)
Bedankt, ook, aan Kiki … voor het opsommen van de verschillende versies (Cooke I, II en II … plus Wheeler, Barshai, et. al.), en een aantal van de verschillende/vele opnames, van zulk! Nou, gewoon een kanttekening, in zekere zin … over een van je opmerkingen - "... dirigenten die alleen het Adagio dirigeerden, de neiging hadden om te hard te proberen de muziek te overspelen …". …. Nou, mijn vriend, heb geluisterd naar een van de oude meesters - Szell (met Cleveland, in 1958 … op YouTube) - en je zult EEN man vinden die GEEN enkel deel van het Adagio overspeelt, maar die een gestaag, maar niet stijf, tempo aanhoudt … terwijl hij en zijn geweldige Cleveland-spelers van die tijd ALLE emotionele/logische betekenis van deze muziek vinden, IMO … maar zonder ENIGE overdrijvingen, per se.

#24 ·
Bedankt, ook aan Kiki … voor het opsommen van de verschillende versies (Cooke I, II en II … plus Wheeler, Barshai, et. al.), en een aantal van de verschillende/vele opnames, van dergelijke! Welnu, slechts een kanttekening, als het ware … over een van uw opmerkingen - "... dirigenten die alleen het Adagio dirigeerden, hadden de neiging om te hard te proberen de muziek te overspelen …". …. Welnu, mijn vriend, heeft geluisterd naar een van de oude meesters - Szell (met Cleveland, in 1958 … op YouTube) - en u zult EEN man vinden die GEEN enkel deel van het Adagio overspeelt, maar die een gestaag, maar niet stijf, tempo aanhoudt … terwijl hij en zijn geweldige Cleveland-spelers van die tijd ALLE emotionele/logische betekenis van deze muziek vinden, IMO … maar zonder ENIGE overdrijvingen, per se.
Bedankt 89Koechel! Waardeer uw aanbeveling! TBH ik heb Szell's Adagio niet gehoord, maar moet zeggen dat uw positieve reactie erop me heeft geïntrigeerd. Aangezien Szell ook het Purgatorio heeft opgenomen, zou dat ook een leuke bonus moeten zijn! Ik luister er nu naar op Youtube. Tot nu toe klinkt het vloeiend en ongedwongen (ook romige Cleveland-strijkers)! Oh, ik heb een cd nodig om zeker te zijn, laten we eens kijken of ik een koopje kan vinden! Nogmaals bedankt! ;)

#26 ·
Graag gedaan, Kiki …. en heb je het gevonden? Discogs.com heeft 5 aanbiedingen voor de LP-versie, gekoppeld aan Walton's Partita for Orchestra. Ik denk dat de prijzen beginnen bij $1,49 (!)
Bedankt voor de tip! Om eerlijk te zijn, ik heb de hoes van mijn platenspeler al maanden niet meer opgetild.... dus ik sla LP over :lol: Zag een tweedehands cd op Amazon JP voor een redelijke prijs. Dat is verleidelijk. Ik zal kijken wat ik nog meer kan vinden.

Als ik erover nadenk, aangezien Szell zowel het Adagio als het Purgatorio heeft opgenomen, kan ik niet anders dan speculeren dat hij ze waarschijnlijk meer zag als uitvoerbare "fragmenten" van een onvoltooide symfonie, in plaats van een stuk (of twee stukken) dat op zichzelf overtuigend zou klinken.

#27 ·
Alle muzikale beoordelingen blijven tot op zekere hoogte subjectief. Toch, hoewel ik dit weet, beweer ik dat het meest sublieme moment in alle muziek zich bevindt in de laatste beweging van Mahlers Tiende Symfonie. Tenminste voor mijn oren. En ik heb veel muziek gehoord.

Mijn eerste keuze blijft de twee LP box set op Philips, met Wyn Morris die het New Philharmonia Orchestra dirigeert in de "uiteindelijk herziene volledige uitvoeringsversie door Deryck Cooke".

Mijn platen in deze set, vaak gespeeld, hebben nog steeds een hoog niveau van stilte wat betreft oppervlakteruis, en ik kan dat "sublieme moment" gemakkelijk ten volle beleven, want ik heb het nog nooit beter gehoord (met meer diepte, helderheid en filosofische pit) dan in de interpretatie van Wyn Morris.

Het is een moment tegen het einde van die geweldige laatste beweging, een meditatie van het thema door de strijkers, verschillende maten die, in de verder dun geschetste originele partituur, volledig werden aangegeven door de componist zelf. Alsof hij wist dat dit het grote moment in de muziek was. Een harp legt de harmonie neer terwijl de strijkers het thema zingen, wat leidt tot een rijk georkestreerde strijkerspassage die bijna de adem beneemt. Mahler op zijn meest diepgaande.

Ik ben het al lange tijd eens met Bernsteins beoordeling dat de Negende Mahlers "afscheid" van het leven is (en van de muziek die hij kende en liefhad) en dat de lange laatste beweging inderdaad reflecteert op deze twee mysteries van het voorbijgaan -- dat van het leven en dat van de muziek. Maar ik heb ook al lange tijd overwogen dat de Tiende gewoon een voortzetting van het verhaal is -- muziek die Mahler moest schrijven omdat hij als liefhebber van het leven niet wilde dat zijn laatste uiting de donkere kloppingen van een stervende hartslag zou zijn. Ik heb al lange tijd het gevoel dat de Tiende Mahlers echte laatste verklaring was, een die verkondigt dat alles in het universum goed is en dat de grootsheid van de geest van de mens voortleeft lang na de dood van een individuele mens.

Mahler markeerde een sectie van zijn symfonie met "Purgatorio". Als lezer van Dante kan ik dit denken begrijpen. Zowel Wagner als Liszt wisten dat Dantes "Paradiso" voorbij muzikale expressie lag, maar niet het "Purgatorio", dat rijk van de uiteindelijke reiniging waarachter de onuitsprekelijke hemelse sferen wachten. Die slotmaten van de Mahler Tiende lijken zo de laatste stappen in het Vagevuur te weerspiegelen als men zijn eerste glimp krijgt van het sublieme dat voor ons ligt, zelfs een dat voorbij de vaardigheden van Mahler ligt om uit te drukken (hoewel hij een behoorlijke poging doet in zijn Vierde Symfonie, zou men kunnen betogen!).

Ik zal deze "onvoltooide" symfonie altijd hoog op mijn subjectieve lijsten van geweldige muziek plaatsen. Zoals Schuberts 8e of Bachs laatste Contrapunctus XIV van zijn Kunst der Fuga, moet zulke muziek onvoltooid blijven, want de enige plaats waar grotere voltooiing en meer subliem geluid mogelijk is, ligt in een rijk voorbij dat van ons, gewone mensen. Dit is werkelijk muziek van de sferen, muziek van het universum, en, in het geval dat ik filosofisch ongelijk heb, muziek van de Hemel en van God.

#118 ·
Alle muzikale beoordelingen blijven tot op zekere hoogte subjectief. Toch, hoewel ik dit weet, beweer ik dat het meest sublieme moment in alle muziek zich bevindt in het laatste deel van Mahlers Tiende Symfonie. Tenminste voor mijn oren. En ik heb veel muziek gehoord.

Mijn eerste keuze blijft de twee LP box set op Philips, met Wyn Morris die het New Philharmonia Orchestra dirigeert in de "uiteindelijk herziene volledige uitvoeringsversie door Deryck Cooke".

View attachment 112135

Mijn platen in deze set, vaak gespeeld, hebben nog steeds een hoog niveau van stilte wat betreft oppervlakteruis, en ik kan dat "sublieme moment" gemakkelijk ten volle beleven, want ik heb het nog nooit beter gehoord (met meer diepte, helderheid en filosofische oomph) dan in de interpretatie van Wyn Morris.

Het is een moment tegen het einde van dat geweldige laatste deel, een meditatie over het thema door de strijkers, verschillende maten die, in de anders dun geschetste originele partituur, volledig werden aangegeven door de componist zelf. Alsof hij wist dat dit het grote moment in de muziek was. Een harp legt de harmonie neer terwijl de strijkers het thema zingen, wat leidt tot een rijk georkestreerde strijkerspassage die je bijna de adem beneemt. Mahler op zijn meest diepgaande.

Ik ben het al lange tijd eens met Bernsteins beoordeling dat de Negende Mahlers "afscheid" van het leven is (en van de muziek die hij kende en liefhad) en dat het lange laatste deel inderdaad reflecteert op deze twee mysteries van het voorbijgaan - dat van het leven en dat van de muziek. Maar ik heb ook al lange tijd overwogen dat de Tiende gewoon een voortzetting van het verhaal is - muziek die Mahler moest schrijven omdat hij als levensgenieter niet wilde dat zijn laatste uiting de donkere kloppingen van een stervende hartslag zou zijn. Ik heb al lange tijd het gevoel dat de Tiende Mahlers echte laatste verklaring was, een die verkondigt dat het hele universum goed is en dat de grootsheid van de geest van de mens voortleeft lang na de dood van een individuele mens.

Mahler markeerde een deel van zijn symfonie met "Purgatorio". Als lezer van Dante kan ik dit denken begrijpen. Zowel Wagner als Liszt wisten dat Dantes "Paradiso" voorbij muzikale expressie lag, maar niet het "Purgatorio", dat rijk van de uiteindelijke reiniging waarachter de onuitsprekelijke hemelse sferen wachten. Die slotmaten van de Mahler Tiende lijken de laatste stappen in het Vagevuur te weerspiegelen als men zijn eerste glimp opvangt van het sublieme dat voor je ligt, zelfs voorbij de vaardigheden van Mahler om uit te drukken (hoewel hij een behoorlijke poging doet in zijn Vierde Symfonie, zou men kunnen stellen!).

Ik zal deze "onvoltooide" symfonie altijd hoog op mijn subjectieve lijsten van geweldige muziek plaatsen. Zoals Schuberts 8e of Bachs laatste Contrapunctus XIV van zijn Kunst der Fuga, moet dergelijke muziek onvoltooid blijven, want de enige plaats waar grotere voltooiing en een meer subliem geluid mogelijk is, ligt in een rijk voorbij dat van ons gewone mensen. Dit is werkelijk muziek van de sferen, muziek van het universum, en, in het geval dat ik filosofisch ongelijk heb, muziek van de Hemel en van God.
Door deze thread opnieuw te bekijken, raakte uw post me als prachtig geformuleerd, bedankt voor uw input. Ik zal de volgende keer dat ik luister uitkijken naar dat 'moment' in het laatste deel.

#28 ·
Dat was mijn eerste Mahler 10 van lang geleden. Ik was blij om de cd-incarnatie te krijgen. Wyn Morris is een van die ongelooflijk trieste verhalen in de muziek: een geweldige muzikant, een fijne dirigent die het gewoon nooit tot de top heeft gebracht. Hij werkte een tijdje in Cleveland met Szell. Van de weinige lp's die ik bewaarde toen ik de collectie opschoonde, heb ik alle Mahler van Morris bewaard: Wunderhorn lieder, Klagende Lied, Symfonieën 2, 5, 8, 9, 10. Als er ooit een budgetbox zou moeten komen, is Morris' Mahler een uitstekende kandidaat. Maar wie weet wie tegenwoordig de tapes en het copyright bezit.

#30 ·
Dat was mijn eerste Mahler 10 van lang geleden. Ik was blij met de cd-incarnatie. Wyn Morris is een van die ongelooflijk trieste verhalen in de muziek: een geweldige muzikant, een fijne dirigent die het gewoon nooit tot de top heeft geschopt. Hij werkte een tijdje in Cleveland met Szell. Van de weinige lp's die ik bewaarde toen ik de collectie opschoonde, heb ik alle Mahler van Morris bewaard: Wunderhorn lieder, Klagende Lied, Symfonieën 2, 5, 8, 9, 10. Als er ooit een budgetbox zou moeten komen, is Morris' Mahler een uitstekende kandidaat. Maar wie weet wie tegenwoordig de tapes en het copyright bezit.
Blijkbaar had Wyn Morris een alcoholprobleem en was hij moeilijk in de omgang, wat waarschijnlijk zijn carrière heeft belemmerd:
https://www.independent.co.uk/news/...were-undermined-by-his-relations-with-musicians-and-administrators-1930697.html

#34 · (Edited)
Deryck Cooke over Mahlers 10e (19 december 1960) en uitvoering:

Ik denk dat de manier waarop Mahler het beëindigde met een gevoel van vrede in plaats van bitterheid waar is en een van zijn grootste triomfen. De cyclus van zijn symfonieën in nederlaag beëindigen zou zeer teleurstellend en ondenkbaar zijn geweest. Ondanks zijn hartverscheurende verliezen gedurende zijn leven (te beginnen met de dood van negen broers en zussen), vond hij steevast een manier om er bovenuit te stijgen en deze overwinning is te horen in zijn grote symfonieën als men ernaar luistert. Net als Beethoven voor hem vind ik dit van enorme inspiratie. De triomf van inspiratie is dat het je tot het allerlaatste moment volledig laat leven.

#36 · (Edited)
Wyn Morris' kijk op de 10e:

Mahlers lange melodische lijnen en de manier waarop hij de tonaliteit uitrekt, vind ik werkelijk ongelooflijk. Voor mij een van de beste openingen van een symfonie die ik ooit heb gehoord. De componist is helemaal in het moment en haast niets in deze opening. Morris speelt het vol en warm. Wat een symfonie! Goede uitvoering tot nu toe...