Voor mij is de 10e Mahlers meest levensbevestigende symfonie. Na de berusting van de 9e in de vergetelheid kwam Mahler in de 10e uit de afgrond, ging door de hel en vond uiteindelijk de liefde die over de dood triomfeerde.
IMHO hadden dirigenten die alleen het Adagio opnamen de neiging om te hard te proberen de muziek te overspelen om er een complete symfonie van te maken, dus ik ga zelden terug naar zulke opnames.
Ik ben niet al te bezorgd over het verschil tussen de uitvoeringsversies, de instrumentatie, de extra compositie, een of twee klappen etc. Maar aan het einde van de dag behoor ik denk ik tot het Cooke-kamp. Ik hou van de kale aard ervan, om nog maar te zwijgen van een grote verscheidenheid aan opnames om van te genieten.
Ik heb de indruk dat Wheeler IV en Mazzetti II allebei vrijwel kaal georiënteerd zijn zoals Cooke (is dat zo?), toch lijken ze gebeurtenisrijker (en kleurrijker) te zijn, en het zou zomaar aan mij kunnen liggen, ze klinken opdringeriger, vooral in Scherzo II en de Finale. Aan de andere kant hou ik van Barshais rijke en kleurrijke orkestratie, die ik een coherentere luisterervaring vind dan Wheeler IV en Mazzetti II. De Samale/Mazzuca is interessant. Ik denk dat de "handhaving" op verschillende plaatsen vrij goed werkt vanuit het perspectief van de luisteraar. De keuze van de instrumentatie, vooral in Scherzo II en de Finale, klinkt ook minder opdringerig voor mij dan Wheeler IV en Mazzetti II. Tot nu toe heb ik geen motivatie om de Carpenter- of Gamzou-versie te horen. Alles wat ik erover heb gelezen, lijkt negatief te zijn.
[Cooke I] Goldschmidt/LSO 1964 Live (Testament) - Vol rauwe energie. Ook een collectors item met Cookes lezing!
[Cooke I] Ormandy/Philadelphia 1965 (CBS) - Korrelig! Geen poesje toegestaan. Dit is niet de boterzachte Ormandy die ik ken, maar het is een leuke verrassing.
[Cooke II] Sanderling/BerlinSO 1979 (Berlin Classics) - Diep gevoeld en iets sneller dan de meeste.
[Cooke II] Rattle/Bournemouth 1980 (EMI) - Intens, manisch, magnifiek, maar ook af en toe helemaal van de kaart. Opzettelijk, zoals verwacht van Rattle.
[Cooke II] Chailly/RSOBerlin 1986 (Decca) - Schoon, rationeel en mooi. Het openingsadagio is misschien een beetje ontspannen, maar de rest is geen getemd spul.
[Cooke III] Wigglesworth/BBCNOW 1993 Live (BBC Magazine) - Vloeiend, lenig, verbijsterend, zeer goed beoordeeld tempo en een breed dynamisch bereik. De Finale is een van de meest tedere en ontroerende.
[Cooke III] Rattle/Berlin 1999 Live (EMI) - Een milder Adagio en meer urgentie in de innerlijke bewegingen in vergelijking met Bournemouth 80, wat een betere balans tussen de bewegingen geeft. Hoewel nog steeds opzettelijk. De tederheid van de solo-fluit en de strijkers die volgen in de Finale is magnifiek.
[Cooke III] Gielen/Baden-Baden 2005 (Hänssler) - Nauwgezet uitgebalanceerd, zeer expressief. Dit is een van de levendigste en meest opgewekte.
Gielen maakte in 1989 ook een opname van alleen het Adagio. Het is opdringeriger (en sneller). Genoeg gezegd.
[Cooke III] Harding/Vienna 2007 (DG) - Super teder, superzacht en supermooi in één lange adem. Er is ook een soort lichte pluizigheid.
[Cooke III] Wigglesworth/Melbourne 2008 Live (MSO Live) - Rijkere en zwaardere klank dan BBCNOW 93 Live, anders een vergelijkbaar en uitstekend verslag. Er is een bijna ondraaglijke lichtheid (van zijn!

) in de rustigere passages in beide verslagen, maar het is iets minder uitgesproken in Melbourne 08.
[Cooke III] Inbal/Concertgebouw 2011 Live (RCO Live) - Warm, zacht en glorieus; en net als Chailly worden de dingen na een relatief ontspannen Adagio meer hoog octaangehalte.
[Cooke III] Dausgaard/Seattle 2015 Live (Seattle Symphony Media) - Turbulent en zeer levendig en kickend. "Surprised by Joy" te midden van verdriet.
[Cooke III] Nézet-Séguin/Rotterdam 2016 Live (DG) - De sexy poes van de groep. Nog een zeer tedere en ontroerende Finale.
[Wheeler IV] Olson/Polish National RSO 2000 (Naxos) - Helemaal niet slecht, gewoon een beetje teleurstellend.
[Mazzetti II] López-Cobos/Cincinnati 2000 (Telarc) - Teder verlangen, soms eigenzinnig, vooral in het Purgatorio.
[Barshai] Barshai/Junge Deutsche Philharmonie 2001 (Brilliant) - Briljant en magnifiek. Het spel is subliem.
[Barshai] Ashkenazy/Sydney 2011 Live (Sydney Symphony Live) - Hoezeer ik ook van Ashkenazy's Sibelius en Rachmaninov hou, zijn Mahler klikt niet met mij, en zijn Mahler 10 wordt helaas ook overschaduwd door Barshais eigen magnifieke weergave.
[Samale & Mazzuca] Sieghart/Arnhem 2007 (Exton) - Dit is het zwarte paard! Als het expansief is, gaat het doelgericht vooruit. Als het zich moet uitleven, blaast het me weg.
Ik heb geen favoriete opname; maar ik veronderstel dat je niet fout kunt gaan met Gielen, Wigglesworth of Dausgaard. Rattle, Barshai en Sieghart moeten ook gehoord worden. Persoonlijk heb ik een zwak voor Harding, maar ik veronderstel dat het niet ieders kopje thee is. :lol: