Classical Music Forum banner

Mozarts onvoltooide meesterwerk - De Mis in c klein (K. 427)

19K views 53 replies 26 participants last post by  jdec  
#1 · (Edited)
De "Grote" Mis in c klein is al lange tijd een favoriet van mij. Geschreven tussen 1782 en 1783, bevat Mozarts meest ambitieuze miszetting enkele van de meest levendige melodieën en vocale acrobatiek van de meester uit Salzburg, maar het stuk bleef onvoltooid.

Wat er vandaag van het werk bestaat, is als volgt:

Het Kyrie en Gloria zijn compleet.
Het Credo heeft twee bestaande delen - Credo in unum Deum en Et Incarnatus Est. Deze delen zijn ontworpen met complete zangpartijen en bas, maar het grootste deel van de orkestrale begeleiding is fragmentarisch of helemaal verdwenen.
Het Offertorium bevat fragmentarische partituren van de Sanctus, Hosanna en Benedictus. Net als bij het Credo zijn de zangpartijen compleet en ontbreken er enkele instrumentale partijen, althans in Mozarts hand, hoewel het dubbele koor voor de Hosanna-fuga verloren is gegaan.
Wat betreft de Agnus Dei, daarvan is geen spoor, noch een Dona Nobis Pacem.

Hoewel het vrij gebruikelijk is om het stuk in zijn 'authentieke' fragmentarische staat te horen, zijn er pogingen gedaan om het werk te voltooien. In de vroege jaren 1900 publiceerde de musicoloog G.A. Schmitt een reconstructie die putte uit de "Missa Longa" (K. 262), evenals Kyrie-fragmenten K. 322 en K. 323, om het Credo te voltooien, het dubbele koor van de Hosanna te reconstrueren en het Kyrie te herwerken als de Agnus Dei. Meer recentelijk is de reconstructie van Dr. Robert Levin uit 2004 nog ambitieuzer. Na een nauwkeurige analyse van tientallen Mozart-fragmenten die gelijktijdig zijn met de Mis in c klein, en door te putten uit de cantate "Davidde Penitente" (K. 469), die grotendeels is gecomponeerd uit muziek die oorspronkelijk voor de Mis in c klein was geschreven, voltooit Levin het Credo met zijn eigen settings van "Crucifixus", "Et Resurrexit", "Et Unam Sanctam" en "Et Vitam Venturi", waarbij hij put uit Davidde Penitente voor "Et in Spiritum Sanctum". Als afronding van het werk reconstrueert Levin, net als Schmitt, het dubbele koor in het Offertorium en vult hij ontbrekende instrumentatie aan en keert hij terug naar Davidde Penitente voor de "Agnus Dei", waarbij hij de aria "Tra l'Oscure Ombre Funeste" herwerkt. In tegenstelling tot Schmitt herwerkt Levin's finale echter niet het Kyrie, maar eindigt hij met een 4-stemmige semi-fugale en zeer contrapuntische bloei voor "Dona Nobis Pacem", wederom gebaseerd op hedendaags Mozarteaans materiaal.

Sorry dat het zo lang is, maar wat ik hierboven heb beschreven, is de reden waarom dit stuk me al zo lang intrigeert - het is, in alle opzichten, briljant. Mozart laat het echter onvoltooid aan ons over. Ik heb een voorliefde voor onbeantwoorde vragen, en in termen van muziek heb ik het gevoel dat dit misschien wel een van de grootste vragen ooit is. Wat zijn uw gedachten over K. 427? Welke versies vindt u het meest overtuigend? Heeft u zelfs uw eigen versie samengesteld van hoe u denkt dat het uitgevoerd zou moeten worden? Ik hoop dat we een sprankelende discussie hierover kunnen hebben! :)

#2 ·
Dit is degene die hij beloofde te schrijven als hij met Costanza zou trouwen, nietwaar? Toen liet hij het op mysterieuze wijze onafgemaakt. Ik vraag me af waarom hij het niet afmaakte. Werd de opdracht ingetrokken, dus zei hij: "meh?" Het is een dapper persoon die het aandurft om deze onvoltooide werken te benaderen en aanneemt ze te voltooien. Zelfs een groot componist zou kunnen beven in het aangezicht van zo'n taak. Ik heb geen voltooide pogingen hiertoe gehoord, maar Robert Levin is een gedegen Mozart-geleerde en -uitvoerder. Dat is een zeer goede beschrijving ervan. Maar Mozarts laatste twee missen, en zijn twee meest ambitieuze en glorieuze missen, beide onvoltooid gebleven. Het Requiem begrijpen we, maar dit...

#27 ·
Dit is toch degene die hij beloofde te schrijven als hij met Costanza trouwde, nietwaar? Toen liet hij het op mysterieuze wijze onafgemaakt. Ik vraag me af waarom hij het niet afmaakte. Werd de opdracht ingetrokken, zodat hij zei: "meh?" Het is een dapper persoon die het aandurft om deze onvoltooide werken te benaderen en aanneemt ze te voltooien. Zelfs een groot componist zou kunnen beven in het aangezicht van zo'n taak. Ik heb geen voltooide pogingen hiertoe gehoord, maar Robert Levin is een gedegen Mozart-geleerde en -uitvoerder. Dat is een zeer goede beschrijving ervan. Maar Mozarts laatste twee missen, en zijn twee meest ambitieuze en glorieuze missen, bleven beide onvoltooid. Het Requiem begrijpen we, maar dit...
Het is ook niet het enige stuk dat Mozart aan zijn vrouw opdroeg dat hij niet voltooide, er is ook de vioolsonate k.403; maar hij voltooide verschillende vioolsonates niet die waarschijnlijk samen met k.403 als groep zouden worden gepubliceerd, waaronder de vreemde A-majeur sonate die begint met een prelude en eindigt in een fuga voor piano en viool.

#3 ·
Helemaal mee eens. Ik heb al eerder gezegd dat het even jammer was dat Mozart dit niet kon voltooien als het Requiem - de mis in c klein, indien voltooid, zou adembenemend zijn geweest.

#4 · (Edited)
Ik geef de voorkeur aan de Mis in c klein boven het Requiem. In tegenstelling tot de laatste had Mozart alle tijd om het af te maken. Het is fantastisch zoals het is. Ik kan me niet eens voorstellen wat het zou zijn geweest als Mozart het had afgemaakt. Een van zijn grootste werken. Zonder twijfel.

#7 · (Edited)
Ja, dit is degene voor Costanze. Voor zover ik weet, is er nooit een opdracht voor de mis geweest, dus het was puur Mozarts eigen motivatie.

Je moet echt eens kijken naar Levins voltooiing. Voor mij is het, ondanks de gebreken op sommige gebieden, de beste reconstructie die er is.
Het is een mysterie, nietwaar? Waarom heeft hij het niet afgemaakt? Als het een andere componist was, behalve misschien Schubert, zouden we kunnen denken dat hij geen ideeën meer had. Maar als iemand overvloedig was met een overvloed aan rijke ideeën, dan was het Wolfgang. Het lijkt geen werk te zijn geweest waar hij zich in stortte om het snel af te maken. Volgens wiki schreef hij het tussen juli 1782 en oktober 1783. Dat is laat! Maar er lijken geen andere grote werken te zijn besteld die het opzijschoven. Zou hij zich er misschien mee hebben verveeld? Kan hij het gewoon hebben achtergelaten en zijn enthousiasme hebben verloren? Het is een grote, opvallende eigenaardigheid in zijn catalogus...

#9 ·
Het enige waar ik ooit over heb nagedacht met betrekking tot waarom Mozart de Mis in c klein nooit heeft afgemaakt, is dat Mozart na zijn huwelijk een spirituele transformatie heeft ondergaan - het soort transformatie waardoor hij zich verwijderde van de beginselen van de kerk en zich keerde tot het egalitarisme en individualisme dat door de vrijmetselaars werd uitgedragen. Als we naar zijn catalogus kijken, zien we de laatste complete mis (K. 337) in 1780, en, afgezien van de Mis in c klein, schrijft Mozart geen andere miszetting tot 1791 toen hij de opdracht voor het Requiem ontving. Voor mij duidt dat op verschuivende interesses voor hem - hij schrijft meer symfonieën, opera's, programmamuziek en vrijmetselaarsstukken en minder religieuze werken.

#11 ·
Het enige waar ik ooit over heb nagedacht met betrekking tot waarom Mozart de Mis in c klein nooit heeft afgemaakt, is dat Mozart na zijn huwelijk een soort spirituele transformatie kan hebben ondergaan - het soort transformatie dat hem wegvoerde van de leerstellingen van de kerk en naar het egalitarisme en individualisme dat door de vrijmetselaars werd uitgedragen. Als we naar zijn catalogus kijken, zien we de laatste complete mis (KV 337) in 1780, en, afgezien van de Mis in c klein, schrijft Mozart geen andere miszetting tot 1791 toen hij de opdracht voor het Requiem ontving. Voor mij duidt dat op verschuivende interesses voor hem - hij schrijft meer symfonieën, opera's, programmamuziek en vrijmetselaarsstukken en minder religieuze werken.
Het is jammer dat de mis niet in opdracht is gegeven - als er geld mee gemoeid was, had hij hem afgemaakt

#12 · (Edited)
Ik zou zeggen dat hij het schreef voor Constanze om te zingen en toen de stukken die ze zong af waren, liet hij het daar! Waarschijnlijk bedoeld om het ooit af te maken, maar er kwamen andere opdrachten. En toen zijn vroegtijdige dood!
Jammer - het is een geweldig werk zoals het is. Wie weet wat we zouden hebben gehad als hij het had voltooid.

#21 ·
#25 ·
Ik denk niet dat een versie als deze ooit is opgenomen, maar ik heb mijn eigen persoonlijke compilatie samengesteld om dit stuk in een "complete" staat te brengen:

Het Kyrie en Gloria zoals Mozart ze achterliet,
de Credo met Mozarts Credo in Unum Deum en Et Incarnatus Est, gevolgd door de Crucifixus, Et Resurrexit, Et in Spiritum Sanctum en Et Unam Sanctam uit K. 139 en de Et Vitam Venturi uit Robert Levin's 2004 K. 427 voltooiing,
Mozarts Sanctus, Hosanna en Benedictus (met het gereconstrueerde dubbelkoor, er bestaan verschillende opnames waarin het dubbelkoor is gereconstrueerd),
en tenslotte de Agnus Dei en Dona Nobis Pacem uit Robert Levin's voltooiing.

Heeft iemand anders zijn eigen mening over hoe ze graag naar K. 427 luisteren?

#35 ·
Nog een stem voor Gardiner van mij. Toevallig ben ik niet zijn grootste fan, ik vind zijn Bach technisch indrukwekkend maar zielloos. Ik denk echter dat dit werk heel goed bij zijn manier van muziek maken past.
Ik heb een mooi verhaal over de Gardiner.
20 jaar geleden gaf ik de tape aan een Hongaarse vriendin (in Boedapest) - zij en haar moeder luisterden ernaar en kwamen de volgende dag met tranen in hun ogen naar me toe en zeiden dat het hun geloof in God had bevestigd.

#34 · (Edited)
Ik heb mijn eigen theorie over waarom Mozart K. 417a niet afmaakte.

Je ziet, dit was bedoeld om God te bedanken voor zijn huwelijk en Wolfgang wist al toen hij K. 417a begon te schrijven dat Constanze zwanger was, dus dit kan ook worden gezien als een gebed voor de gezondheid van het kind. Et incarnatus est, waar Mozart stopte met het schrijven van de geloofsbelijdenis, gaat over Christus die in een menselijk lichaam wordt geboren en zacht en lieflijk klinkt als een slaapliedje. Volgens de brieven werd dit ook geschreven als het laatste deel van de hele K. 417a.

Wat er gebeurde nadat Mozart Et incarnatus est schreef, is de meest vreselijke tragedie die een jong getrouwd stel kan meemaken. Mozart en Constanze gingen op hun late huwelijksreis nadat kleine Raimund was geboren en lieten hem in Salzburg achter bij Leopold en Nannerl. Op de een of andere manier mislukte de communicatie tussen Leopold en Wolfgang (misschien werd een brief niet bezorgd, dat weten we niet), dus Wolfgang en Constanze kwamen 5 maanden later terug naar Salzburg in de verwachting hun geliefde kind te ontmoeten.

Raimund werd ziek en stierf drie maanden voordat ze terugkwamen in Salzburg. Ik denk niet dat ik in staat zou zijn om een dankmis te blijven schrijven vanaf het deel dat een bevalling prijst nadat ik plotseling over de dood van mijn eigen kind te weten ben gekomen.

#36 ·
Ik ben meer geneigd om naar instrumentale klassieke muziek te luisteren dan naar vocale werken. Maar ik realiseerde me net dat ik de Mis in c klein (Gardiner) bezit en toen ik ernaar luisterde, was ik overweldigd. Het was werkelijk fantastisch.

Ik heb echter wel een vraag. Gebruiken kerken ooit de werken van de grote componisten in hun daadwerkelijke mis of dienst? Ik realiseer me dat het voor veel kleine kerken moeilijk kan zijn om het personeel te krijgen om deze werken uit te voeren. Maar gebruiken sommige van de grotere kerken de volledige partituur van enkele van de religieuze muzikale meesterwerken?

#37 ·
Ik ben meer geneigd om naar instrumentale klassieke muziek te luisteren dan naar vocale werken. Maar ik realiseerde me net dat ik de Mis in c klein (Gardiner) bezit en toen ik ernaar luisterde, was ik overweldigd. Het was werkelijk fantastisch.

Ik heb echter een vraag. Gebruiken kerken ooit de werken van de grote componisten in hun daadwerkelijke mis of dienst? Ik realiseer me dat het voor veel kleine kerken moeilijk kan zijn om het personeel te krijgen om deze werken uit te voeren. Maar gebruiken een aantal van de grotere kerken de volledige partituur van enkele van de religieuze muzikale meesterwerken?
Dat is een goede vraag. Het lijkt mij dat Mozarts Mis in c klein en de late missen van Haydn een beetje te "theatraal" zijn om als serieuze kerkmissen te worden gebruikt. Natuurlijk kan ik me vergissen.

#40 ·
In 1782 had Mozart nergens een vaste baan en moest hij geld verdienen.

Het componeren van kerkmuziek was niet langer zijn baan, nadat hij Salzburg had verlaten. En hij verliet Salzburg opzettelijk, omdat hij opera's wilde componeren voor het koninklijk hof, in de hoop dat de keizer zijn muziek mooi zou vinden en hem zou aanstellen als hofcomponist.
Het voltooien van een mis die geen inkomsten garandeerde, was nutteloos, gezien het feit dat hij geld moest verdienen voor zijn toekomstige gezin.

Hij wist dat KV 427 echter een kwaliteitsstuk was, dus hergebruikte hij een groot deel ervan voor de cantate Davide penitente, die in opdracht van de Wiener Tonkünstler Sozietät werd gecomponeerd. Nogmaals: een opdracht om geld te verdienen.

Mozart had nooit echt een vaste baan met een gegarandeerd salaris dat hoog genoeg was om gewoon te componeren wat hij wilde. En hij verhuisde vrijwillig naar Wenen, het centrum van de operamuziek, omdat hij er de voorkeur aan gaf geld te verdienen met opera's in plaats van kerkmuziek. Als hij 'veilig' had willen zijn, had hij gewoon kunnen knikken naar de aartsbisschop van Salzburg en de rest van zijn leven kerkmuziek kunnen componeren, met een gegarandeerd inkomen.

#46 ·
Zou iemand van jullie 1 of 2 van de Haydn-kwartetten willen ruilen voor een voltooide mis in c-klein? Want als je het jaar bekijkt waarin hij de mis schreef (1782), dan is dat dezelfde tijd dat hij begon aan de 6 'Haydn'-kwartetten. Er zouden dus kosten aan verbonden zijn.
Wat een vraag.
Ik zou alle kwartetten van Haydn laten verbranden om alleen al 1 deel te behouden.