Classical Music Forum banner

Pastoraal - Goede opname?

17K views 36 replies 25 participants last post by  doctorjohn  
#1 ·
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede cd van de Pastorale symfonie, een die niet alleen een goede uitvoering is, maar ook een goede opname.

Een waar ze geen enorme deken voor het orkest hadden, een waar het dynamische bereik niet mee geknoeid is, nou ja, niet te veel.

Ik heb onlangs een jazzensemble-opname van Largo uit 2003 gekocht met de titel 'Fables of lost time', de muziek is uitdagend maar de opname is ronduit subliem. In plaats van bijvoorbeeld het volume met ongeveer 1/3 te verhogen, is het voor deze opname ongeveer 1/8. De helderheid is verbazingwekkend en de stereoscheiding adembenemend en het is een groot ensemble.

Sommige van de klassieke opnames die ik heb en waar ik veel geld voor heb betaald, zijn in vergelijking ronduit waardeloos.

Jim

G
#2 ·
Ik neem aan dat je Beethovens 6e bedoelt?

Er zijn een paar aanbevelingen die ik zou willen doen.

Ten eerste is er George Szell/Cleveland Orchestra. Szell was briljant met Beethovens symfonieën, en ik denk niet dat je teleurgesteld zult zijn.

Maar als je echt een geweldig, helder geluid wilt, evenals een uitstekende uitvoering, dan moet je echt gaan voor Osmo Vanska/Minnesota Orchestra op het BIS-label. De BIS-opnames zijn over het algemeen van topkwaliteit. Ik herinner me dat dit ook een SACD-release is, dus als je een SACD-speler hebt, kun je dat extra niveau van ongelooflijke sonics krijgen. Het kan echter worden afgespeeld, en klinkt ongelooflijk, op een normale cd-speler. Sterk aanbevolen.

Daarnaast, hoewel ik zijn opname van de 6e niet heb gehoord, is Paavo Jarvi's Beethoven symfoniecyclus ook uitstekend met de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Ik heb alleen zijn opname van de 5e en 1e, maar kan je vertellen dat het geluid en de opname ook geweldig zijn.

Vanska is mijn topkeuze, maar de Szell is een mooie budgetvriendelijke release, maar laat de prijs je niet afschrikken (minder dan $10), want dit is geen doetje.

#3 ·
Ik ben verliefd geworden op mijn John Eliot Gardiner -opnames van de Beethoven-symfonieën. Dit is HIP, dus ik weet niet hoe je daarover denkt, maar er is een verbazingwekkende helderheid en nuance die in deze opnames door de instrumenten (prachtig uitgevoerd!) naar voren komt. De techniek is uitstekend, met absoluut minimale compressie.

• Like
Reactions: Granate
#5 ·
Beste Mike en Aardbewoner,

Ik heb al uw aanbevelingen op eBay geprobeerd en die van Paavo Jarvi stond ertussen.

Ik heb er vanavond naar geluisterd en nou, potverdorie, ik begrijp wat u bedoelt, 'wat een plaat' zoals Geoffrey Smith af en toe zegt.

Zeer goede prestatie, alsof, nou ja, ik luisterde er voor het eerst naar en de kwaliteit is uitstekend, beter dan vinyl, dat had ik nooit gedacht!!

Eén ding dat me verraste was dat het niet vervaagt als het wat harder wordt. Ik dacht dat het aan mijn kleine Needle-luidsprekers lag, maar nee, het zijn de waardeloze opnames die ik heb.

Ik zou graag meer advies willen vragen als ik iets anders ga kopen, maar ik wil hier niet te veel ruimte innemen of uw tijd in beslag nemen, is dat oké?

Heel erg bedankt - Jim

#6 ·
Ik zou graag om meer advies willen vragen als ik iets anders ga kopen, maar ik wil hier niet te veel ruimte innemen of te veel tijd van u in beslag nemen, is dat OK?

Heel erg bedankt - Jim
Een van de gevaarlijke dingen van dit forum ;) is dat het me aanmoedigt om meer te zoeken (goed voor mijn oren, niet zo goed voor mijn portemonnee LOL). Vraag gerust om aanbevelingen *hier*, want anderen kunnen ook iets nieuws oppikken. :) Ik kan je niet vertellen hoeveel dingen ik heb gekregen (of aan mijn verlanglijstje heb toegevoegd) sinds ik op dit forum ben gekomen!

#33 ·
Bruno Walter en Nicolaus Harnoncourt zijn mijn favorieten. Zelfs Gardiner is prima.
Ik hou ook van Harnoncourts opname. Ik weet niet naar welke u verwijst, maar mijn beste is die van het Europees Kamerorkest. Het spel van het orkest klinkt niet zo goed als dat van de grote orkesten, maar de details die door een vrij langzaam tempo naar voren worden gebracht, zijn een heel uniek hoogtepunt van de opname.

#10 ·
Mackerras met RLPO. In combinatie met een goede uitvoering van de 4e is het momenteel een absolute koopje op een bepaalde marktplaats. Hoewel het geen 'periode'-orkest of -uitvoering is, is er toch een organische lichtheid die een aangenaam contrast vormt met een of twee van de meer 'cruiserweight'-opnames die ik heb.

• Like
Reactions: Templeton
#15 ·
Ik hou van Zinman. Ik bedoel, wie heeft er tijd voor "ontspannen wandelingen" zoals die van Walter? Ik moet naar buiten, mijn cross-trainers aantrekken en mijn zes kilometer lange circuit in 45 minuten afleggen. Dat kan ik doen zonder veel te zweten, dus er is genoeg tijd om terug te gaan naar kantoor en te beslissen wie ik moet bevorderen, wie ik moet ontslaan, belangrijke dingen zoals dat.

#17 ·
Norrington is over het algemeen redelijk wisselvallig, maar de volgende 6e is buitengewoon...Roger Norrington - Radiosinfonieorchester Stuttgart (2003)

• Like
Reactions: Merl
#19 ·
#20 · (Edited)
Het beste:

Bernard Haitink, London Symphony Orchestra live. Haitinks LSO-opname van de 6e is een dramatische verbetering ten opzichte van zijn eerdere RCO-opname op Phillips. Haitinks pauken zijn bijzonder effectief in de storm (hier wordt niets achtergehouden). De geluidskwaliteit is ook uitstekend (hoewel men er rekening mee moet houden dat het is opgenomen van een live concert en een high-density DSD-opname is, beschikbaar in een hybride SACD-formaat). Dus, Haitink zou een van mijn beste keuzes zijn uit de opnames van het digitale tijdperk; hoewel gewaarschuwd moet worden dat het interpretatief enkele HIP-elementen bevat, die misschien niet ieders smaak zijn:

https://www.prestoclassical.co.uk/classical/products/7944791--beethoven-symphonies-nos-2-6

https://www.amazon.com/Symphonies-N...U/ref=sr_1_6?s=music&ie=UTF8&qid=1513033477&sr=1-6&keywords=Haitink+beethoven+6

Fritz Reiner, Chicago Symphony Orchestra - dit is een geweldige uitvoering, hoewel ik betere verslagen van de 1e beweging heb gehoord. Bijvoorbeeld, met Otto Klemperer kun je het geluid van tjilpende vogels in de 1e beweging levendiger horen dan met Reiner - dus dat is een beetje negatief in mijn ogen. Maar verder is het geweldig, vooral in de laatste bewegingen, waar de stormscène echt angstaanjagend is in Reiners handen! (en dat moet ook, als de "dank" van de plattelandsmensen aan het "Goddelijke" enige zin moet hebben in de 5e beweging). Goed geluid voor zijn leeftijd.

Pablo Casals, Marlboro Festival Orchestra. Net als Beethoven was Casals een natuurliefhebber, en dat blijkt echt - zijn uitvoering van de 6e is bijna ideaal. Het oudere geluid is goed genoeg, maar niet voor audiofielen.

Wilhelm Furtwängler, Stockholm Philharmonic - Furtwängler is ook uitstekend in deze symfonie, maar zoals gewoonlijk heeft hij geen geweldige geluidskwaliteit.

Carla Maria Giulini - met het Los Angeles Philharmonic (1979) of New Philharmonia (1969) orkesten (ik heb zijn laatste La Scala-opname van de 6e niet gehoord):

Nicholas Harnoncourt, Chamber Orchestra of Europe. Harnoncourt is een van de beste dirigenten in de eerste twee bewegingen, en vooral in de 2e beweging: waar hij verstandig besluit om de beweging niet zo snel te nemen dat hij niet in staat is om een sterk gevoel van rust en kalmte te bereiken, en toch is hij snel genoeg dat we nog steeds duidelijk het geluid van een kabbelende beek, d.w.z. stromend water, kunnen horen. Die combinatie is erg lastig om uit te voeren. Inderdaad, Harnoncourt onderhandelt over de twee natuurelementen van deze beweging net zo goed, zo niet beter dan wie dan ook. Maar frustrerend genoeg is hij niet zo sterk als Reiner, Haitink & anderen in de laatste twee bewegingen:

Zeer goed:

Eugen Jochum, London Symphony Orchestra
Bruno Walter, Columbia Symphony Orchestra - hoewel Walter naar mijn mening te sentimenteel is in de 2e beweging.
Erich Kleiber, Concertgebouw Orkest van Amsterdam

De beste uitvoering op periode-instrumenten:

De enige die ik leuk vond, was Frans Bruggens eerste studio-opname voor Phillips (hoewel niet zozeer zijn latere live-opname):

Gardiner wordt in de 6e naar mijn mening overschat, als je hem vergelijkt met mijn bovenstaande aanbevelingen. Voor het grootste deel is deze symfonie geen geweldige uitstap geweest voor de periodejongens (Harnoncourt uitgezonderd, hoewel het COE op moderne instrumenten speelt), die elders in de cyclus succesvoller zijn (zoals in de 1e, 2e, 7e en 8e symfonieën, waar ze de neiging hebben om te schitteren).

#21 ·
Ik heb een aantal opnames van de 6e, zoals die is en altijd mijn favoriete muziekstuk is geweest. Omdat ik volgende maand een live optreden bijwoon, heb ik besloten om naar al mijn opnames te luisteren, waarbij elk minimaal twee keer wordt beluisterd. Belangrijke momenten voor mij zijn het gefluit van de vogels, zoals door een andere poster vermeld, en het 3e Allegro-deel met de fanfare aan het begin en de storm. Als het niet wordt gedaan zoals ik het wil, klinkt het in deze delen voor mij als een cartoon, of het wordt te langzaam en lomp gedaan naar mijn smaak. Tot nu toe hebben de negenennegentig cent (dat is wat de cyclusdownloads me voor de 9 symfonieën hebben gekost) het goed gedaan: Dat wil zeggen Wyn Morris en Joseph Krips. Met Walter, Kletzki en Reiner niet zo goed in mijn oren en Szell redelijk solide, maar nog niet helemaal. Ik ben nog niet klaar. Ik zal nog luisteren naar Lebowitz, Blomstedt, Barenboim, Gardner, Cluytens en Bernstein (NYPO). Bovendien zal ik een advies van een andere poster opvolgen en naar Haitink luisteren op mijn Amazon Prime.

#23 · (Edited)
Ik heb nu al mijn opnames van de Pastorale Symfonie meer dan eens beluisterd. Hoewel ze allemaal goed zijn, staat er voor mij maar één bovenaan. Krips en het LSO uit de vroege jaren 60 waren mijn kennismaking met klassieke muziek. Ik moet erbij blijven.

Maar ik zal verschillende opnames blijven beluisteren ter voorbereiding op en in afwachting van het live concert op 27 januari.

#25 · (Edited)
Ik heb nu al mijn Pastoral Symphony-opnames meer dan eens beluisterd. Hoewel ze allemaal goed zijn, staat er maar één bovenaan voor mij. Krips en de LSO uit de vroege jaren 60 waren mijn kennismaking met klassieke muziek. Ik moet erbij blijven.

Maar ik zal verschillende opnames blijven beluisteren ter voorbereiding en anticipatie op het live concert op 27 januari.
Eindelijk de Krips-uitvoering vandaag gehoord nadat ik het jarenlang had uitgesteld en er enorm van genoten... vond het geweldig. Het is warm, gemoedelijk en ontspannen... Men gaat meestal niet de natuur in om er doorheen te rennen. Het is meer een meditatieve en contemplatieve reis. De Krips is ook goed opgenomen. Hij brengt de tevredenheid en acceptatie van de schoonheid van het leven naar voren die Beethoven volgens mij destijds had, en de componist fulmineert niet tegen het lot of onrechtvaardigheid zoals hij soms doet in de turbulentie van zijn andere symfonieën - hij was in vrede met zichzelf. Prachtig het geluid van de vogels die koekoeken in het bos, en dan komt later het gerommel van de storm - een meestercomponist die een ideaal portret van de grote krachten van de natuur in geluid schildert. Bravo!
:tiphat:

#30 ·
So I tried the Krips, and though the first two movements were lovely the rest was so low octane it failed to keep my interest. The storm was maybe the wimpiest I have ever heard. Good recording, but far outside my top 10 posted above.
Het is degene waarmee ik ben opgegroeid, dus het zit als het ware in mijn hoofd. Ik weet zeker dat er muzikaal gezien betere zijn.

Twee bekende die ik niet hoog inschat zijn Walter's en Karajan 63. Ze zijn oké, maar niet mijn favorieten.