Het beste:
Bernard Haitink, London Symphony Orchestra live. Haitinks LSO-opname van de 6e is een dramatische verbetering ten opzichte van zijn eerdere RCO-opname op Phillips. Haitinks pauken zijn bijzonder effectief in de storm (hier wordt niets achtergehouden). De geluidskwaliteit is ook uitstekend (hoewel men er rekening mee moet houden dat het is opgenomen van een live concert en een high-density DSD-opname is, beschikbaar in een hybride SACD-formaat). Dus, Haitink zou een van mijn beste keuzes zijn uit de opnames van het digitale tijdperk; hoewel gewaarschuwd moet worden dat het interpretatief enkele HIP-elementen bevat, die misschien niet ieders smaak zijn:
https://www.prestoclassical.co.uk/classical/products/7944791--beethoven-symphonies-nos-2-6
https://www.amazon.com/Symphonies-N...U/ref=sr_1_6?s=music&ie=UTF8&qid=1513033477&sr=1-6&keywords=Haitink+beethoven+6
Fritz Reiner, Chicago Symphony Orchestra - dit is een geweldige uitvoering, hoewel ik betere verslagen van de 1e beweging heb gehoord. Bijvoorbeeld, met Otto Klemperer kun je het geluid van tjilpende vogels in de 1e beweging levendiger horen dan met Reiner - dus dat is een beetje negatief in mijn ogen. Maar verder is het geweldig, vooral in de laatste bewegingen, waar de stormscène echt angstaanjagend is in Reiners handen! (en dat moet ook, als de "dank" van de plattelandsmensen aan het "Goddelijke" enige zin moet hebben in de 5e beweging). Goed geluid voor zijn leeftijd.
Pablo Casals, Marlboro Festival Orchestra. Net als Beethoven was Casals een natuurliefhebber, en dat blijkt echt - zijn uitvoering van de 6e is bijna ideaal. Het oudere geluid is goed genoeg, maar niet voor audiofielen.
Wilhelm Furtwängler, Stockholm Philharmonic - Furtwängler is ook uitstekend in deze symfonie, maar zoals gewoonlijk heeft hij geen geweldige geluidskwaliteit.
Carla Maria Giulini - met het Los Angeles Philharmonic (1979) of New Philharmonia (1969) orkesten (ik heb zijn laatste La Scala-opname van de 6e niet gehoord):
Nicholas Harnoncourt, Chamber Orchestra of Europe. Harnoncourt is een van de beste dirigenten in de eerste twee bewegingen, en vooral in de 2e beweging: waar hij verstandig besluit om de beweging niet zo snel te nemen dat hij niet in staat is om een sterk gevoel van rust en kalmte te bereiken, en toch is hij snel genoeg dat we nog steeds duidelijk het geluid van een kabbelende beek, d.w.z. stromend water, kunnen horen. Die combinatie is erg lastig om uit te voeren. Inderdaad, Harnoncourt onderhandelt over de twee natuurelementen van deze beweging net zo goed, zo niet beter dan wie dan ook. Maar frustrerend genoeg is hij niet zo sterk als Reiner, Haitink & anderen in de laatste twee bewegingen:
Zeer goed:
Eugen Jochum, London Symphony Orchestra
Bruno Walter, Columbia Symphony Orchestra - hoewel Walter naar mijn mening te sentimenteel is in de 2e beweging.
Erich Kleiber, Concertgebouw Orkest van Amsterdam
De beste uitvoering op periode-instrumenten:
De enige die ik leuk vond, was Frans Bruggens eerste studio-opname voor Phillips (hoewel niet zozeer zijn latere live-opname):
Gardiner wordt in de 6e naar mijn mening overschat, als je hem vergelijkt met mijn bovenstaande aanbevelingen. Voor het grootste deel is deze symfonie geen geweldige uitstap geweest voor de periodejongens (Harnoncourt uitgezonderd, hoewel het COE op moderne instrumenten speelt), die elders in de cyclus succesvoller zijn (zoals in de 1e, 2e, 7e en 8e symfonieën, waar ze de neiging hebben om te schitteren).