Classical Music Forum banner

Rachmaninoffs eerste symfonie

2 reading
9.7K views 9 replies 10 participants last post by  mbhaub  
#1 ·
Na een aantal jaren naar klassieke muziek te hebben geluisterd, blijft Rachmaninoff een van mijn favorieten. De eerste keer dat ik zijn symfonieën (1-3) hoorde, was ik niet bijzonder onder de indruk en gaf ik de voorkeur aan zijn solowerken voor piano (met name preludes + etudes-tableaux). Na zijn symfonieën opnieuw te hebben beluisterd, ben ik echter tot de overtuiging gekomen dat de beroemde mislukking die zijn eerste was, niet alleen zijn beste symfonie is, maar ook een van de beste die ik van een "romantische" componist heb gehoord.
Ik kan me voorstellen dat een groot aantal mensen hier het niet gehoord zullen hebben, tenzij ze liefhebbers van Rachmaninoff zijn, aangezien er weinig opnames zijn, maar wat vinden degenen die zijn eerste symfonie hebben gehoord ervan?
Ik besef dat het zijn onvolkomenheden heeft, maar ik vind het nog steeds een meesterwerk en ontdekte onlangs dat sommige critici het nu ook zijn beste vinden. Elke reactie wordt zeer gewaardeerd.

#2 ·
Welnu, dat is een feit, dat de eerste symfonie (op. 13 d-mineur) door Rachmaninoff in zijn jonge jaren werd geschreven. En na een eerste avond (totaal verpest door het dirigeren van Glazoenov) werd de partituur door de auteur vernietigd. Sterker nog - daarna probeerde Rachmaninoff ongeveer 3 jaar lang niets te componeren!... Wat mij betreft, ik heb een volledige partituur en een opname van E. Svetlanov. Hoewel ik geen fan ben van Rachmaninoffs orkestwerken (ze zijn te "pianistisch" voor mijn smaak) waardeer ik deze symfonie wel. Maar met alle respect kan ze niet de beste worden genoemd! De tweede is veel mooier (ik ben een echte fan van de IIe en IIIe delen). De tweede is een "gouden middenweg" tussen een niet-professionele eerste (beginnend met de vorm en eindigend met de orkestratie) en een "te ongebruikelijke voor Rachmaninoff" derde. En ik veronderstel dat ze, omdat ze minder bekend is dan de andere, echt wel "fris" klinkt. Maar ik beschouw het niet als de beste... (Probeer naar het eerste pianoconcerto op. 1 te luisteren - en je zult het ook vrij fris vinden...)

#3 ·
Rachmaninoffs Eerste

Sergei Rachmaninoffs Eerste Symfonie in d mineur Op. 13, geschreven in 1895, is een juweeltje van een werk. Absoluut persoonlijk en mooi. De openingsakkoorden zijn majestueus en zetten je meteen op de extreem romantische reis die je zou ondernemen als je naar die symfonie luistert. Alle bewegingen zijn prachtig. Het luisteren naar deze symfonie bracht me tot de indruk dat deze man mijn favoriet is na Tsjaikovski.

#4 ·
Heeft iemand de film uit 2001, "Enemy at the Gates", gezien? James Horner stal de chromatische introducties van 4 noten uit alle bewegingen om als basis voor de filmmuziek te gebruiken. Kan hij de Russische symfonische muziek niet met rust laten?! Hij gebruikte ook elementen van Sjostakovitsj' 5e in de film "Troy" uit 2004. Dat gezegd hebbende, "Enemy at the Gates" is goed en ik zou hem aanbevelen aan alle fans van oorlogsfilms.

#5 ·
Heeft iemand de film uit 2001, "Enemy at the Gates", gezien? James Horner stal de chromatische introducties van 4 noten uit alle bewegingen om als basis voor de filmscore te gebruiken. Kan hij de Russische symfonische muziek niet met rust laten?! Hij gebruikte ook elementen van Shozzy's 5e in de film "Troy" uit 2004. Dat gezegd hebbende, "Enemy at the Gates" is goed en ik zou het aanbevelen aan alle fans van oorlogsfilms.

http://www.imdb.com/title/tt0215750/
Eigenlijk worden de 4 noten ook door Horner gebruikt in zijn scores voor Avatar, Willow, The Land Before Time, The New World, Project X, Honey I Shrunk the Kids... enzovoort. Nogmaals, ik heb niet al zijn werk gehoord. Er is waarschijnlijk meer...

#6 ·
Ik denk dat het een grotendeels uitstekend werk is met een fascinerende geschiedenis. Sommige musicologen hebben het de 'onbetreden weg' van Rachmaninov genoemd, vanwege het mislukken bij de première. Lange tijd werd het werk als 'verloren' beschouwd en pas na de Tweede Wereldoorlog gereconstrueerd toen orkestpartijen in Rusland werden gevonden.

Als ik me goed herinner, gaf Rachmaninovs jarenlange Amerikaanse medewerker Eugene Ormandy ergens in de jaren 1950 de Amerikaanse 'première' van het herontdekte werk.

Ik denk dat degenen die op zoek zijn naar de gebruikelijke Rachmaninov - de glorieuze, langademige melodieën, de weelderige orkestratie en de volle romantiek van zijn bekendere werken - een beetje geschokt kunnen zijn bij het horen van deze symfonie voor de eerste keer. Het komt meteen 'op' je af vanaf de eerste korte frase (een thema dat verdacht veel lijkt op het katholieke "Dies Irae", maar eigenlijk een deel is van een Russisch-orthodoxe chant) en laat je grotendeels helemaal niet meer los. Ja, het is een vroeg werk en 'onvolmaakt' op sommige plaatsen, maar voor mij is de algemene indruk meer verwant aan een werk van de Russische "Machtige Vijf" dan aan Tsjaikovski.

Ik denk dat het het MINST 'conservatieve' werk is dat Rachmaninov schreef. Als de symfonie een succes was geworden bij de première, vraag ik me eigenlijk af of Rachmaninovs latere werken de meer 'romantische' richting zouden zijn ingeslagen die ze wel insloegen (begrijp me niet verkeerd, ik ben BLIJ dat ze dat deden!).

Maar die Eerste Symfonie, met al zijn gebreken, is een echte topper in mijn ogen. Ik vind het erg leuk. En hoewel Rachmaninov de partituur naar verluidt vernietigde, bleef hij terugkeren naar de stemming ervan in sommige van zijn latere werken, zelfs door enkele thema's ervan te citeren in zijn laatste werk, de "Symfonische Dansen".

Zelf zou ik het niet vergelijken met zijn latere e-mineur Symfonie - ze zitten niet echt op dezelfde lijn. Ik hou van beide werken, maar om heel verschillende redenen. Maar voor mij vertegenwoordigt de Eerste Symfonie (en het eerdere begeleidende orkestwerk "Caprice Bohemien") een pad dat 'niet is bewandeld' door Rachmaninov in latere werken.

Van de beschikbare opnames vind ik die van Ashkenazy uitstekend - hij geeft een zeer volbloedige interpretatie van het werk, en de Coda van het Vierde deel is absoluut Apocalyptisch.

Tom

#7 ·
Ik denk dat het grotendeels een uitstekend werk is met een fascinerende geschiedenis. Sommige musicologen hebben het de 'weg die niet is bewandeld' door Rachmaninov genoemd, vanwege het mislukken bij de première. Lange tijd werd het werk als 'verloren' beschouwd en pas na de Tweede Wereldoorlog gereconstrueerd toen orkestpartijen in Rusland werden gevonden.

Als ik me goed herinner, gaf Rachmaninovs Amerikaanse medewerker Eugene Ormandy, die al lange tijd met hem samenwerkte, ergens in de jaren 1950 de Amerikaanse 'première' van het herontdekte werk.

Ik denk dat voor degenen die op zoek zijn naar de gebruikelijke Rachmaninov - de glorieuze, langademige melodieën, de weelderige orkestratie en de volle romantiek van zijn bekendere werken - een beetje geschokt kunnen zijn bij het horen van deze symfonie voor de eerste keer. Het komt recht 'op' je af vanaf de eerste korte frase (een thema dat verdacht dicht bij het katholieke "Dies Irae" komt, maar eigenlijk een deel is van een Russisch-orthodoxe chant) en laat je grotendeels helemaal niet meer los. Ja, het is een vroeg werk en op sommige plaatsen 'imperfect', maar voor mij is de algemene indruk dat het meer verwant is aan een werk van de Russische "Machtige Vijf" dan aan Tsjaikovski.

Ik denk dat het het MINST 'conservatieve' werk is dat Rachmaninov schreef. Als de symfonie een succes was geworden bij de première, vraag ik me eigenlijk af of Rachmaninovs latere werken de meer 'romantische' richting zouden zijn opgegaan die ze wel zijn gegaan (begrijp me niet verkeerd, ik ben BLIJ dat ze dat hebben gedaan!).

Maar die Eerste Symfonie, met al zijn gebreken, is in mijn ogen een echte topper. Ik vind het erg leuk. En hoewel Rachmaninov de partituur naar verluidt heeft vernietigd, keerde hij terug naar de stemming ervan in sommige van zijn latere werken en citeerde zelfs enkele thema's ervan in zijn laatste werk, de "Symphonic Dances".

Zelf zou ik het niet vergelijken met zijn latere e-mineur Symfonie - ze zitten niet echt op dezelfde lijn. Ik hou van beide werken, maar om totaal verschillende redenen. Maar voor mij vertegenwoordigt de Eerste Symfonie (en het eerdere begeleidende orkestwerk "Caprice Bohemien") een pad dat Rachmaninov in latere werken 'niet heeft bewandeld'.

Van de beschikbare opnames vind ik die van Ashkenazy uitstekend - hij geeft een zeer volbloedige interpretatie van het werk, en de Coda van de Vierde beweging is absoluut Apocalyptisch.

Tom
Ik ben het grotendeels eens met deze post. Rachmaninoffs 1e symfonie doet me enigszins denken aan Mahler. Het is een prachtig werk en als de critici hem er niet voor hadden neergesabeld, en als hij daarna niet lange tijd was gestopt met het schrijven van symfonieën, stel je dan eens voor wat een geweldig oeuvre van symfonieën we zouden kunnen hebben.

#10 ·
Ik geniet van deze symfonie, maar de 2e blijft zijn beste. Er is veel symfonische muziek die Rachmaninoff schreef die het waard is om te leren kennen. The Rock, Prins Rostislov, Caprice Boheme...zulke prachtige, evocatieve muziek geschreven rond de tijd van de Eerste. Trouwens: ik wil geen online gevechten beginnen over Russische/Engelse transliteraties, maar...Rachmaninoff nam kort voor zijn dood het Amerikaanse staatsburgerschap aan. Hij spelde zijn achternaam Rachmaninoff in het Engels. Het was goed genoeg voor hem, het is goed genoeg voor mij.