Classical Music Forum banner

Aanbevelingen voor Sjostakovitsj-symfonieën?

34K views 64 replies 44 participants last post by  Aries  
#1 ·
Er wordt hier veel over Sjostakovitsj gediscussieerd, maar ik heb geen (althans geen recente) draad gevonden over zijn symfonieën en de opnames daarvan. Ik dacht dat het nuttig zou zijn om zo'n speciale draad te hebben. Vooral omdat ik er niet bekend mee ben en aanbevelingen voor de beste opnames van de beste ervan zou waarderen. :lol: Complete set aanbevelingen zouden ook welkom zijn. Vermeld a.u.b. de geluidskwaliteit van alle voorgestelde opnames. Ik ben in ieder geval alleen geïnteresseerd in opnames met een goede, zo niet geweldige, geluidskwaliteit, aangezien de verschillende Sovjet-opnames die ik uit de jaren 50 en 60 heb gehoord dun en scherp zijn, eigenschappen waar ik allergisch voor ben. TIA

#13 ·
Bedankt Judith. Dat is een van de sets die me heeft geïntrigeerd. Gedachten erover als geheel?
Luisterde naar de 10e en opnieuw, vurig en vol, wat typisch voor hen is. Heb tot nu toe alleen naar die twee in de set geluisterd, maar hou over het algemeen van Petrenko en RLPO. Heb de meeste Tchaikovsky-werken die door hen met Petrenko worden uitgevoerd en heb ze anderhalf jaar geleden allemaal live gezien. Een van de beste concerten die ik heb gehad!

#5 · (Edited)
Ik heb een zeer goede verzameling complete sets. IMO is de Petrenko-set gemakkelijk in de running voor de toppositie, zowel voor de uitvoeringen als voor de sonics. Maar er zijn een aantal buitengewone uitvoeringen van de individuele symfonieën die je niet kunt missen. Bernsteins 5e uit 1959 is genoemd. Petrenko gaat voor de massieve, intense 70mm technicolor versie met een ongelooflijk langzaam tempo. Het werkt. Maar Bernsteins is als een niet te stoppen sneltrein. Ga niet in de weg staan! Een andere is de opmerkelijke Bernstein/Chicago SO uitvoering van DSCH's 7e. Het is geen uitvoering, het is een ervaring.

#6 · (Edited)
Image

Mijn favoriet is #10. Deze uitvoering door het Helsinki Philharmonic onder James De Preist en geëngineerd door de legendarische John Eargle is van topkwaliteit in uitvoering en productie.
Deze YouTube-video geeft je een idee van de uitvoering. De productiekwaliteit moet op cd worden gehoord.

Ik heb geen boxset van Shostakovich-symfonieën, dus geen aanbevelingen daar.

#7 ·
Als je een vliegende start wilt, zou ik met zijn vierde beginnen, want dit was degene waar Sjostakovitsj echt veel tijd en moeite in stak en die hij graag wilde uitbrengen voordat goed gedocumenteerde omstandigheden hem daarvan zouden weerhouden.

Sovjet-tijdperk - Kondrashin op Melodiya of Rozhdestvensky op Olympia. Beide zijn niet live, dus je krijgt niet dat typische Belomorkanal-sigaretten-geïnduceerde gesputter als je het het minst wilt.

Anders staat Haitink op LPO zijn mannetje heel goed vanuit een westers perspectief (maar dat is de enige die ik heb - ik heb ook goede dingen gelezen over Petrenko en Previn).

• Like
Reactions: wkasimer
#8 · (Edited)
Geweldig onderwerp - Symfonieën van Sjostakovitsj zijn belangrijke onderdelen van het symfonische repertoire en worden momenteel veel live uitgevoerd.

Enkele van mijn favorieten - [Ik heb veel, heel veel uitvoeringen van Sjostakovitsj gehoord en heb zijn symfonieën vaak uitgevoerd, ook.]

Sym. nr. 7 en Sym. nr. 1 - Bernstein/Chicago Symphony/DG - misschien wel de beste symfonie-opnames die ik ooit heb gehoord. Bernsteins nr. 7 is kosmisch, een geweldige uitvoering - het crescendo van de eerste beweging is angstaanjagend en de finale is onbeschrijfelijk - een van de grootste geluidsspektakels aller tijden. Prachtige uitvoering van Sjostakovitsj's 1e symfonie, een opmerkelijk werk dat al de genialiteit van zijn schepper laat zien.

Sym. nr. 5 - Ik ga voor Bernstein/NYPO/1959. een klassieke uitvoering, opgenomen in de Boston Symphony Hall, nadat het orkest terug was gekomen van zijn Europese/Russische tournee. Ik heb sindsdien een aantal/gespeeld echt mooie versies gehoord, maar ik ga toch terug naar LB/NYPO/59.

Sym. nr. 8 - echt zwaar werk - donker, voorgevoel, dit is geen vrolijke muziek!!
Solti/CSO is geweldig. dat geldt ook voor Mravinsky/LenPO - [9/60 BBC] - geweldige opname - echt dapper.

Sym. nr. 9 - Beste ooit - Kurtz/NYPO - 1947 - in opmerkelijk goed geluid - klassieke uitvoering.....maar misschien moeilijk te vinden...Kondrashin/MoscowPO is erg goed, net als Solti/Carnegie Hall Project Orch - handgeplukt orkest voor Solti's speciale programma....erg goed - geweldig solowerk, cruciaal in nr. 9.

Sym. nr. 10 - geweldig stuk - de beste opnames, naar mijn mening, zijn misschien moeilijk te vinden -
Stokowski/CSO live concert 3/66 - niets zoals het!! [CSO archiefset "Chicago SO - First !00 Years"]
Mitropoulos/NYPO ca. '54. prachtig - met uitstekend solowerk van NYPO.
Deze zijn misschien moeilijk te vinden -
Solti en Mravinsky hebben mooie opnames van dit belangrijke werk.

Sym. nr. 11 - veel keuzes -
Stokowski/HoustonSO is al lange tijd een favoriet.
Mravinsky/LenPO is ook een topkandidaat.

Ik heb ze nog niet gehoord, maar ik verwacht [van live-ervaring] dat een aantal van de Nelsons/BostonSO-opnames een aanrader zouden zijn, in zeer goed, up-to-date geluid. Misschien niet op de top van de piramide, maar toch zeer goede uitvoeringen. Ik ben van plan ze te bekijken....
Ik hoop dat dit helpt....

#10 · (Edited)
Sym #8 - echt een zwaar stuk - donker, onheilspellend, dit is geen vrolijke muziek!!
Solti/CSO is geweldig. Mravinsky/LenPO ook - [9/60 BBC] - geweldige opname - echt stoer.

Sym #10 - geweldig stuk - de beste opnames, IMO, zijn misschien moeilijk te vinden -
Stokowski/CSO live concert 3/66 - ongeëvenaard!! [CSO archiefset "Chicago SO - First !00 Years"]
Mitropoulos/NYPO ca. '54. prachtig - met uitstekend solowerk van NYPO.
Deze zijn misschien moeilijk te vinden -
Solti en Mravinsky hebben prima opnames van dit belangrijke werk.
Ik moet deze keuzes beamen. Mravinsky werkte nauw samen met Sjostakovitsj, die hem een tijdlang beschouwde als de belangrijkste dirigent van zijn werken, degene die ze het beste begreep. Solti doet Sjostakovitsj ook goed. Eigenlijk zijn alle uitvoeringen van deze symfonieën die ik tot nu toe heb gehoord, me prima bevallen.

#41 ·
Vanuit het linkerveld: Gustavo Dudamel en het Simon Bolivar Youth Orchestra doen DSCH's 10e op de Proms in 2007. Een geweldige uitvoering! Misschien zal Gustavo op een dag een complete cyclus doen...

Ik heb hem het ongeveer tien jaar geleden met de New York Phil horen dirigeren - Niet zo luid als het dubbele orkest dat hij gebruikte met het Simon Bolivar Youth Orchestra, maar toch een verdienstelijke poging. ;)

G
#11 · (Edited)
Ik kan geen aanbevelingen doen, maar ik kan een set aanbevelen... de Haitink waarnaar wordt verwezen met de LPO en ACO. De 11e is mijn favoriete symfonie, maar ik vind dat de akoestiek van de zaal bij het werk van Haitink tegen deze symfonie werkt, dus ik heb ook de Petrenko/RLPO, de Wigglesworth/NRPO (verbluffend BIS-geluid) en Semyon Bychkov/WDRO die je op Youtube kunt horen. Hij neemt de aanvalsreeks naar mijn mening te snel, maar al het andere is geweldig, met goed geluid.

Ik heb ook Petrenko's 5e, 9e en 10e, ook erg goed.

#12 ·
Als je op zoek bent naar complete set-aanbevelingen, kun je het over het algemeen niet veel beter doen dan Barshai met het WDR Sinfonieorchester op Brilliant Classics, opgenomen in de jaren 1990. Hiervoor zijn twee belangrijke redenen: de algehele geluidskwaliteit is zeer goed (net als het orkest - vooral voor deze componist), en de set kan voor zeer weinig geld worden gekocht als je alleen maar vergelijkt hoe goed het is. Voor mij verslaat het de vaak geciteerde Haitink-set omdat het zoveel 'Russischer' klinkt, maar met een prachtige geluidskwaliteit.
Dat gezegd hebbende, zijn niet alle uitvoeringen op de Barshai-set de beste die je zult vinden: ik zou kiezen voor een andere nr. 7 en een andere nr. 11 (Berglund met de Bournemouth SO op EMI Classics is in beide uitstekend), en mijn voorkeur voor nr. 5 is de recente Petrenko / Royal Liverpool-opname op Naxos, die een absoluut angstaanjagend (hoewel zeer controversieel) einde heeft dat veel, veel langzamer wordt genomen dan bij vrijwel elke andere opname. Met de Barshai-set vind je echter geen betere opname van nr. 13 of (voor mijn oren) nr. 10, en nr. 9 en 6 behoren ook tot de allerbeste.
Ik ben het met je eens over het harde geluid op veel van de Russische stalwart-opnames; dit kunnen top-notch uitvoeringen zijn, maar dat gaat zo vaak verloren als het geluid zo slecht is.

#15 ·
Voor complete sets sluit ik me aan bij Techniquest's aanbeveling van Barshai met het WDR Sinfonieorchester - kreeg het voor ongeveer $20. Ik zou de voorkeur geven aan Kondrashin als ik nog eens $200 zou kunnen besteden. Ik hou vooral van zijn 6e. Haitink vind ik ook goed.

• Like
Reactions: Manxfeeder
#19 ·
Sjostakovitsj is voor mij wisselvallig. Ik heb twee complete sets: Rostropovitsj op Warner is in de meeste opzichten "goed genoeg". Slovak op vroege Naxos is beter dan veel, maar het geluid is niet top. Voor individuele symfonieën kies ik zorgvuldig en ik zou ze niet allemaal nemen. Sommige symfonieën zijn gewoon niet zo goed.

1: Bernstein met NYPO op Sony. Niets op aan te merken.
4: Chung met Philadelphia op DG. Sensationele uitvoering, misschien wel de beste ooit. Natuurlijk was mijn vorige favoriet Ormandy.
5: Honeck met Pittsburgh op Reference. Veegde een paar oude favorieten weg. Schitterend, energiek en boos. Geweldige interpretatie.
6: Ormandy met Philly.
7: Bernstein met NYPO, met weglatingen en al. Dit is naar mijn mening geen geweldige symfonie. Zeker overhyped.
8: Previn met London Symphony op EMI. 40 jaar later nog steeds mijn favoriet.
9: Bernstein NYPO op Sony. Ze spelen het alsof Lenny het geschreven heeft.
10: Karajan met Berlijn op DG. Verdient elke onderscheiding die het krijgt.

En dat zijn alle symfonieën waar ik echt om geef. Ik verafschuw 2 en 3, maar dat deed de componist ook. Kan 15 niet begrijpen of waarderen om mijn leven te redden. Sjostakovitsj's beste werk zit in de strijkkwartetten, één opera, verschillende balletten en de concerten.

#23 · (Edited)
Bernstein's DG Chicago SO 7 is een favoriet van mij. Ik zag Bychkov een paar jaar geleden de New York Philharmonic door de 7e dirigeren en het was een geweldige uitvoering. Ik heb zijn opname ervan echter niet gehoord.
De 4e en 10e Sony twofer onder leiding van Ormandy met het Philadelphia Orchestra is zeker een juweel. Geweldige klassieke uitvoeringen. Ik geniet van Previn's vroege LSO 5e en DG 8e. Haitink's 6e en 12e zijn goed.
Wat complete sets betreft, is Haitink's Decca-traversie indrukwekkend. Ik heb goede dingen gehoord en gelezen over Kitaienko's complete Cappricio-set.
Ik vind veel leuk die in eerdere berichten zijn genoemd. Ik heb Petrenko nog niet gehoord. Daar wil ik iets aan doen!

#25 ·
whichever set you wish +: Mitropoulos/NYPO/#5 - Bernstein/CSO/#7 -......
De Mitropoulos/NYPO Shost 5 is echt uitstekend - ik heb hem alleen op LP...Bernstein/CSO #7 is een van de beste opnames die ooit van een symfonie zijn gemaakt...echt geweldig....ik wou dat ik de live uitvoeringen had gehoord!!Heb Nelsons/BSO het vorig seizoen horen uitvoeren - echt uitstekend - erg spannend.

#26 ·
Ik heb meestal moeite om naar niet-Russische Sjostakovitsj te luisteren, dus daar komen de meeste van mijn aanbevelingen vandaan. Ik hou erg van Kondrashins boxset van alle symfonieën. Ik heb echter ook andere voorkeuren voor sommige daarvan. 5: Mravinsky 8: Mravinsky 9: Bernstein 10: Karajans eerdere live-opname 13: Kondrashin, maar een andere opname dan die in de boxset. Ik heb niet het gevoel dat ik een echt goede opname heb gevonden van de suite op Verzen van Michelangelo die Sjostakovitsj beschouwde als zijn 16e symfonie, dus alle aanbevelingen zijn welkom.

#29 ·
Vandaag heb ik een oude stomme film van enig belang bekeken: De Pantserkruiser Potemkin. Een van Eisensteins legendarische films. Zeer boeiend en ontroerend. Wat het echt liet werken, was de soundtrack: allemaal Sjostakovitsj, meestal uit de symfonieën. Soms ruw bewerkt en gespeeld, maar wat een combinatie - Eisenstein en Sjostakovitsj. Als je geïnteresseerd bent in de Sovjetgeschiedenis en van Sjostakovitsj houdt, raad ik deze film ten zeerste aan.

#42 · (Edited)
Wie ik hier echt mis, zijn Kondrashin en Rozhdestvensky, wie anders dan echte Russische dirigenten voor Sjostakovitsj? :)
Kondrashin is puur, rauw, ook door de opnames! Maar prachtig.
Rozhdestvensky is gewoonweg fenomenaal!
Ja, Kondrashin zou mijn eerste keuze zijn - als ik hem maar kon betalen. Ik ben vooral dol op zijn 6e.