Geweldig onderwerp - Symfonieën van Sjostakovitsj zijn belangrijke onderdelen van het symfonische repertoire en worden momenteel veel live uitgevoerd.
Enkele van mijn favorieten - [Ik heb veel, heel veel uitvoeringen van Sjostakovitsj gehoord en heb zijn symfonieën vaak uitgevoerd, ook.]
Sym. nr. 7 en Sym. nr. 1 - Bernstein/Chicago Symphony/DG - misschien wel de beste symfonie-opnames die ik ooit heb gehoord. Bernsteins nr. 7 is kosmisch, een geweldige uitvoering - het crescendo van de eerste beweging is angstaanjagend en de finale is onbeschrijfelijk - een van de grootste geluidsspektakels aller tijden. Prachtige uitvoering van Sjostakovitsj's 1e symfonie, een opmerkelijk werk dat al de genialiteit van zijn schepper laat zien.
Sym. nr. 5 - Ik ga voor Bernstein/NYPO/1959. een klassieke uitvoering, opgenomen in de Boston Symphony Hall, nadat het orkest terug was gekomen van zijn Europese/Russische tournee. Ik heb sindsdien een aantal/gespeeld echt mooie versies gehoord, maar ik ga toch terug naar LB/NYPO/59.
Sym. nr. 8 - echt zwaar werk - donker, voorgevoel, dit is geen vrolijke muziek!!
Solti/CSO is geweldig. dat geldt ook voor Mravinsky/LenPO - [9/60 BBC] - geweldige opname - echt dapper.
Sym. nr. 9 - Beste ooit - Kurtz/NYPO - 1947 - in opmerkelijk goed geluid - klassieke uitvoering.....maar misschien moeilijk te vinden...Kondrashin/MoscowPO is erg goed, net als Solti/Carnegie Hall Project Orch - handgeplukt orkest voor Solti's speciale programma....erg goed - geweldig solowerk, cruciaal in nr. 9.
Sym. nr. 10 - geweldig stuk - de beste opnames, naar mijn mening, zijn misschien moeilijk te vinden -
Stokowski/CSO live concert 3/66 - niets zoals het!! [CSO archiefset "Chicago SO - First !00 Years"]
Mitropoulos/NYPO ca. '54. prachtig - met uitstekend solowerk van NYPO.
Deze zijn misschien moeilijk te vinden -
Solti en Mravinsky hebben mooie opnames van dit belangrijke werk.
Sym. nr. 11 - veel keuzes -
Stokowski/HoustonSO is al lange tijd een favoriet.
Mravinsky/LenPO is ook een topkandidaat.
Ik heb ze nog niet gehoord, maar ik verwacht [van live-ervaring] dat een aantal van de Nelsons/BostonSO-opnames een aanrader zouden zijn, in zeer goed, up-to-date geluid. Misschien niet op de top van de piramide, maar toch zeer goede uitvoeringen. Ik ben van plan ze te bekijken....
Ik hoop dat dit helpt....