Classical Music Forum banner

Enkele geweldige, minder bekende symfonieën die je zou moeten horen

152K views 423 replies 180 participants last post by  Andante Largo  
#1 ·
De grote symfonieën van Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Brahms, Dvorak, Tsjaikovski, enz. zijn een vast onderdeel van het repertoire en zijn talloze keren opgenomen, maar er zijn een paar minder bekende symfonieën die mensen zouden moeten leren kennen als ze al bekend zijn met de basis.

Bijvoorbeeld: De eerste zes symfonieën van Dvorak, die zelden worden uitgevoerd en boordevol melodieuze uitvindingen en stralende lyriek zitten. De Nieuwe Wereld en nr. 7 en 8 zijn zeer bekend, maar niemand die ervan houdt, mag de eerste zes missen. Er zijn uitstekende opnames van Rafael Kubelik, Istvan Kertesz, Witold Rowici, Libor Pesek, Vaclav Neumann en anderen.

Paul Dukas: Symfonie in C: Er is meer aan deze componist van De Toverleerling dan je zou denken. Zijn enige overgebleven symfonie zal je doen afvragen waar het al die tijd is geweest.

Mly Balakirev: (1837-1910). Balakirev was een van de belangrijkste en invloedrijkste figuren in de 19e-eeuwse Russische muziek, maar om de een of andere reden bereikte zijn muziek nooit de faam van de werken van Tsjaikovski, Rimski-Korsakov, Moessorgski en Borodin.

Probeer zijn melodieuze symfonie nr. 1 in C. Het heeft zowel de smaak van Russische volksmuziek als de exotische niet-Russische delen van de voormalige Sovjet-Unie. Je zult het geweldig vinden. Deze componist stierf 100 jaar geleden. Waarom krijgt zijn muziek niet meer aandacht?

Franz Berwald (1796-1868). Berwald is waarschijnlijk de bekendste componist van Zweden. Zijn zeer originele en eigenzinnige muziek is vaak opgenomen, maar je hoort zijn muziek bijna nooit live. Wat jammer. Het is een beetje als Mendelssohn, maar dan veel eigenzinniger en onvoorspelbaarder.
Zijn vier symfonieën zijn opgenomen door Neeme Jarvi, Herbert Blomstedt, Okko Kamu en andere dirigenten. Berwalds muziek sprankelt!

Albert Roussel: Deze grote Franse componist, die leefde van 1869 tot 1937, is helaas overschaduwd door zijn tijdgenoten Debussy en Ravel. Maar hij was zijn eigen man en was eigenlijk helemaal geen impressionist, hoewel zijn muziek erg kleurrijk is.
Hij schreef vier symfonieën, waarvan de bekendste de derde is, maar ze zijn allemaal het horen waard.
Zijn muziek is veel krachtiger, aards en directer dan die van Debussy en Ravel, en zit vol met bonkende ritmes en scherpe harmonieën.
Probeer de opnames van Stephane Deneve op Naxos, of die van Yan Pacal Tortelier en Neeme Jarvi op Chandos, of Marek Janowski en Charles Dutoit.

Wilhelm Stenhammar: Deze fijne Zweedse componist leefde van 1871 tot 1928 en is wel eens de "Zweedse Brahms" genoemd. Zijn muziek is melodieus en prachtig gemaakt.
Zijn twee symfonieën zijn prachtig. Probeer de opnames van Neeme Jarvi.

Franz Schmidt: Deze Oostenrijkse componist leefde van 1874 tot 1939 en schreef muziek in een rijpe laat-romantische stijl van zijn eigen. Hij studeerde als jonge man bij Bruckner.
Zijn vier symfonieën zijn ook prachtig. Er is een complete set op Chandos met Jarvi.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg mensen. Er is nog veel meer te ontdekken.

#2 ·
Een ander werk van Dukas dat veel bekender zou moeten zijn, is La Peri, zijn laatste werk. Het is een prachtig ballet, met een nogal indrukwekkende (en enigszins bekende in de bandwereld) fanfare aan het begin; maar de volgende 20 minuten zijn pure hemel.

Een van mijn absolute favoriete sets symfonieën is die van Edmund Rubbra. Er zit iets uitgesproken persoonlijks in deze symfonieën, van vorm tot harmonische taal tot orkestratie. Er is een prachtige reeks opnames van wijlen Richard Hickox.

#83 ·
Een van mijn absolute favoriete sets symfonieën is die van Edmund Rubbra. Er is iets uitgesproken persoonlijks aan deze symfonieën, van vorm tot harmonische taal tot orkestratie. Er is een prachtige reeks opnames van wijlen Richard Hickox.
Nog een stem voor Rubbra - nu bijna vergeten ondanks de inspanningen van Hickox & Chandos. Vooral fan van de Teutoonse 4e, en zijn laatste, de 11e, die slechts ongeveer 12 minuten duurt IIRC. Maar het pakt veel in een korte ruimte - en gecomponeerd zo recent als 1979 denk ik.

Er zijn enkele opnames anders dan de Hickox-set - Norman Del Mar nam ze eind jaren 70 op voor Lyrita en sommige zijn beschikbaar op cd.

De moeite waard om ook zijn altvioolconcert op Hyperion te bekijken.

#4 ·
Ik zou willen toevoegen:

Szymanowski: symfonieën nr. 1 en nr. 2 (de 3e en 4e zijn... niet helemaal vergeten?). Dit zijn werken die meer in de geest van Richard Strauss zijn geschreven, door wie hij als jongere componist werd beïnvloed, maar in feite lijken ze op niets anders dan Szymanowski. Hij gaf persoonlijk de voorkeur aan nr. 2. Het is een van de weinige symfonieën uit die periode die een echte fuga bevatten. Dat denk ik. Dat het er een van de weinige is. Ik kan me vergissen, maar mijn geloof is sterk.

Hugo Alfven: nr. 1 is goed voor het begin, maar meer veeleisende en ervaren luisteraars moeten gaan voor meer volwassen werken zoals de 3e. Ze zijn allemaal solide neoromantische symfonieën die nauw verwant zijn aan de Scandinavische stijl.

Scriabin: Symfonie nr. 2 is conventioneler dan twee beroemde gedichten, maar het is hot.

RUED LANGGAARD :eek: misschien wel de grootste van alle vergeten symfonisten uit de eerste helft van de 20e eeuw. Heb je zijn muziek niet gehoord? Wat heb je in godsnaam je hele leven gedaan? Koop de CHANDOS-set of zoiets en kom niet terug voordat je zijn pracht omarmt.

Arnold Bax: Goed spul, genoeg gezegd, yo. Ik raad de set met groene kaft af. Het is een mooie kaft, maar de opname is waardeloos. Koop het Schotse dirigenten-ding, Bryden Thomson heette hij volgens mij.

#190 · (Edited)
Franz Lachner: Hij schreef 8 symfonieën, waarvan er slechts 3 zijn opgenomen. Zijn 5e won destijds een prestigieuze prijs. Het is lang, maar ik blijf er steeds naar terugkeren. Ik zou graag zijn 6e symfonie willen horen, aangezien Schumann zei dat deze "twee keer zo goed was als zijn 5e", en geloof me, zijn 5e is uitstekend.
Franz Lachner - Symfonie nr. 5 in c mineur, Op. 52 "Passionata" (1835)

Slowaaks Staats Philharmonisch Orkest (Košice) / Paul Robinson

Amazon.com

#6 ·
Voor mij:

Kalinnikov: Symfonieën 1 & 2. Sommigen zeiden dat hij de volgende Tsjaikovski zou worden, maar hij stierf jong. Hij heeft inderdaad een originele toon en is uitgesproken Russisch. Niet veel opnames, meestal door Russische groepen.

Glazoenov: de 9 symfonieën (of 8 en een 1/4). Gewoon heerlijk spul. Romantisch, Russisch, verstandig, nostalgisch, ongelooflijk oprecht, zeer vermakelijke scherzo's, wat wil je nog meer? Ik stel de 3e, 4e en 5e symfonie voor, die zijn beste zijn, de 4e is mijn favoriet. Voorgestelde opnames zijn met Jose Serebrier, Neeme Jarvi en Evgeny Svetlanov.

#150 ·
Voor mij:

Kalinnikov: Symfonieën 1 & 2. Sommigen zeiden dat hij de volgende Tsjaikovski zou worden, maar hij stierf jong. Hij heeft inderdaad een originele toon en is uitgesproken Russisch. Niet veel opnames, meestal door Russische groepen.

Glazunov: de 9 symfonieën (of, 8 en een 1/4). Gewoon heerlijk spul. Romantisch, Russisch, verstandig, nostalgisch, ongelooflijk oprecht, zeer vermakelijke scherzi, wat wil je nog meer? Ik stel de 3e, 4e en 5e symfonie voor, die zijn beste zijn, de 4e is mijn favoriet. Voorgestelde opnames zijn met Jose Serebrier, Neeme Jarvi en Evgeny Svetlanov.
Eens. Ik kwam deze per ongeluk tegen en was verbaasd hoe fris en plezierig ze zijn.

#7 ·
Dit is nog maar het topje van de ijsberg, mensen. Er is nog veel meer te ontdekken.
Leuke post. Je hebt hier veel moeite in gestoken. Ik kan me niet herinneren dat ik de Balakirev- of de Berwald-symfonieën heb gehoord. Ik zal ze eens moeten opzoeken. De anderen zijn allemaal geweldige keuzes, vooral de Roussel-symfonieën, waarvan ik alleen nr. 2 heb. Ik heb nr. 3 echter wel op de radio gehoord. De Stenhammar nr. 2 is geweldig. Het is gekoppeld aan "Excelsior!" op Naxos, dat ik alleen al op basis van de naam heb aangeschaft. Ik heb er geen spijt van gehad.

Natuurlijk heb ik er minstens een paar toe te voegen. Gliere's Symfonie nr. 3, 'Il'ya Muromets' zit vol met prachtige, opzwepende melodieën waarvan ik verbaasd ben dat ze niet populairder zijn. Misschien wordt hij als te traditioneel beschouwd.

Ook luisterde ik vandaag nog naar Rautavaara's Symfonie nr. 8, voornamelijk als achtergrondmuziek, zonder echt te focussen. Beweging 4 hield me echter geboeid. Ongeveer 1/3 van de weg zijn er opzwepende sonoriteiten in de violen die in het hoge register een zeer melodieuze passage spelen - behalve dat het eigenlijk helemaal geen sonoriteiten zijn. Meer als dissonantie. Ik spoelde de speler een beetje terug en luisterde opnieuw, om te bepalen of dit microtonen waren, dat wil zeggen, of een deel van de snaren opzettelijk iets ontstemd was, of dat het gewoon een halve toon dissonantie is. Maar ik denk niet dat alle snaren dit doen - slechts een paar. Het geeft het dus een mysterieus, ontstemd atmosferisch gevoel, terwijl het toch prachtig melodieus genoeg is om onder de douche te neuriën. Het effect herhaalt zich later, ongeveer halverwege de beweging, misschien deze keer in de altviolen voor een nog dieper effect. Ik heb nog nooit zoiets gehoord en ik hoop dat iemand weet wat er in die secties gebeurt. Ik hoop dit weekend meer tijd met dit stuk door te brengen.

#8 ·
Een componist wiens cd ik kocht in de uitverkoopbak van een klassieke cd-winkel hier in Sydney was de Israëlische Josef Tal. Al zijn symfonieën staan op cpo (twee aparte cd's - ik heb de eerste). Zijn muziek heeft elementen van atonaliteit, maar vrij toegepast, en een deel ervan klinkt erg "Joods" - een beetje als Ernest Bloch gecombineerd met de tweede Weense school. Zijn orkestratie klinkt ook behoorlijk goed.

Over orkestratie gesproken, ik hou erg van de symfonieën van Lutoslawski. Ik heb tot nu toe de 2e en 3e. De 2e klinkt avant-gardistischer, hier is zijn gebruik van toevalselementen vrij duidelijk. De 3e citeert het thema van de eerste beweging van Beethovens 5e symfonie, maar het is "verborgen" (Lutoslawski begint bijvoorbeeld met het snel afvuren van Beethovens 4-notenthema, maar je moet goed luisteren om het op te pikken).

Een andere Pool, Penderecki, heeft ook een aantal mooie symfonieën geschreven. Ik heb de 1e, 3e en 8e. De 1e is de meest "radicale" van de set, het gaat helemaal over textuur en kleur. Ik vind het erg leuk hoe hij begint (en eindigt) met het ritme dat wordt geleverd door een orkestrale zweep. De 3e pakt me niet zo, het is een soort neo-romantisch, net als de 8e, die solisten en koor gebruikt, in de traditie van Mahler.

De Mexicaan Chavez was ook een zeer goede symfonicus. Zijn cyclus van 6 behoort zeker tot de beste die op het Amerikaanse continent zijn geproduceerd. De 1e, 2e en 4e zijn het gemakkelijkst te begrijpen, ze zijn in wezen monothematisch (de eerste twee zijn in één beweging). De 1e is naar de Griekse tragedie van Antigone, en is behoorlijk dramatisch en duister, en gebruikt oude Griekse modi. De 2e, Sinfonia India, gebruikt traditionele Mexicaanse idiomen. Het doet me denken aan muziek in oude Amerikaanse cowboyfilms. De eerste beweging van de 4e, genaamd Sinfonia Romantica, doet me denken aan het grote openluchtgeluid van Copland, en de langzame beweging heeft een Bruckneriaanse gratie. Ik heb deze in principe begrepen, maar de anderen (3, 5, 6) zijn moeilijker te bevatten. Hij lijkt thema's uit vrijwel niets op te bouwen, en zijn contrapunt is vrij complex. Ik heb de LSO onder leiding van wijlen Eduardo Mata, wat een goede opname is, maar Chavez' eigen opnames hadden deze aardsheid en gruisheid die ik ook leuk vond.

#308 ·
Een componist wiens cd ik kocht in de uitverkoopbak van een klassieke cd-winkel hier in Sydney was de Israëlische Josef Tal. Al zijn symfonieën staan op cpo (twee aparte cd's - ik heb de eerste). Zijn muziek heeft elementen van atonaliteit, maar vrij toegepast, en een deel ervan klinkt erg "Joods" - een beetje als Ernest Bloch gecombineerd met de tweede Weense school. Zijn orkestratie klinkt ook behoorlijk goed.

Over orkestratie gesproken, ik hou erg van de symfonieën van Lutoslawski. Ik heb tot nu toe de 2e en 3e. De 2e klinkt meer avant-garde, hier is zijn gebruik van toevalselementen vrij duidelijk. De 3e citeert het eerste deelthema van Beethovens 5e symfonie, maar het is "verborgen" (Lutoslawski begint bijvoorbeeld met het snel afvuren van Beethovens 4-notenthema, maar je moet goed luisteren om het op te pikken).

Een andere Pool, Penderecki, heeft ook een aantal mooie symfonieën geschreven. Ik heb de 1e, 3e en 8e. De 1e is de meest "radicale" van de reeks, het gaat helemaal over textuur en kleur. Ik vind het erg mooi hoe hij begint (en eindigt) met het ritme dat wordt geleverd door een orkestrale zweep. De 3e grijpt me niet zo, het is een soort neo-romantisch, net als de 8e, die vocale solisten en koor gebruikt, in de traditie van Mahler.

De Mexicaan Chavez was ook een zeer fijne symfonicus. Zijn cyclus van 6 is zeker een van de beste die op het Amerikaanse continent zijn geproduceerd. De 1e, 2e en 4e zijn het gemakkelijkst te begrijpen, ze zijn in wezen monothematisch (de eerste twee zijn in één deel). De 1e is naar de Griekse tragedie van Antigone, en is vrij dramatisch en duister, en gebruikt oude Griekse modi. De 2e, Sinfonia India, gebruikt traditionele Mexicaanse idiomen. Het doet me denken aan muziek in oude Amerikaanse cowboyfilms. Het eerste deel van de 4e, genaamd Sinfonia Romantica, doet me denken aan het grote openluchtgeluid van Copland, en het langzame deel heeft een Bruckneriaanse gratie. Ik heb deze in wezen begrepen, maar de anderen (3, 5, 6) zijn moeilijker te begrijpen. Hij lijkt thema's uit vrijwel niets op te bouwen, en zijn contrapunt is vrij complex. Ik heb de LSO onder leiding van wijlen Eduardo Mata, wat een goede opname is, maar Chavez' eigen opnames hadden deze aardsheid en gruisheid die ik ook leuk vond.
Penderecki maakt me bang! Threnody voor de slachtoffers van Hiroshima is goede drinkmuziek, hoewel... Als je misschien dronken was...

#9 ·
Ik zie dat Berwald, Stenhammar en Alfvén worden genoemd. Mijn favoriete Zweedse symfonieën zijn geschreven door Lindblad en Peterson-Berger.

Een F Lindblad werd soms de "Zweedse Schubert" genoemd, vanwege zijn vele liederen, maar het past eigenlijk ook bij zijn twee symfonieën. Geschreven in 1831 en 1855, kregen ze dezelfde koude ontvangst als de symfonieën van Berwald, wat eigenlijk meer zegt over het semi-achterlijke muziekklimaat in het 19e-eeuwse Zweden. Maar de eerste werd gedirigeerd door Mendelssohn in Leipzig en zeer gewaardeerd door Schumann. Voor mij klinken de twee symfonieën als Schuberts 14e en 22e symfonieën, of zelfs als Mozarts 89e en 112e. :)

Image

Wilhelm Peterson-Berger staat bekend om twee dingen: een humeurige muziekcriticus zijn en het schrijven van een populaire verzameling lyrische pianostukken, genaamd Frösöblomster. Hij maakt samen met Alfvén en Stenhammar deel uit van de nationaal-romantische periode. Symfonieën waren niet zijn forte, maar hij schreef er vijf, en ik hou erg van zijn 2e, "Sunnanfärd", wat een gedroomde reis is naar Griekenland en terug.

Image

• Like
Reactions: kyjo and Bruce
#11 · (Edited)
Ik leer veel van deze thread over wat ik zou moeten kopen!

Ik zal mijn duit in het zakje doen voor

Georges Onslow: Ik ben niet echt een grote fan van zijn werken, maar zijn symfonieën worden zeker ten onrechte verwaarloosd (dat wil zeggen, heel weinig mensen hebben er zelfs maar van gehoord). Meestal een vrij fatsoenlijke componist, maar er zijn momenten van Beethoveniaans vuur en ongepastheid (denk aan het onstuimige scherzo van de 4e).

Kurt Atterberg - Net klaar met het grondig luisteren naar alle negen symfonieën in de CPO-set en geef deze Zweedse uber-laat-romanticus mijn hoogste aanbeveling. Er zijn een paar korte smaakverlies, maar over het algemeen is dit een van de meest toegankelijke, opwindende en begaafd melodieuze muziek die ik in lange tijd heb gehoord. Vooral zijn langzame bewegingen zijn prachtig, vooral in symfonieën 2, 3, 4 en 7. De negende, waar ik de afgelopen dagen herhaaldelijk naar heb geluisterd, is een heel ander beest - in feite een cantate voor twee solisten en een koor die een afgeslankte behandeling van de Poëtische Edda geeft. Als iemand de Nornen-scène uit Gotterdammerung leuk vindt, loopt het water je in de mond bij deze.

Bohuslav Martinu: Ik neem wat meer tijd om zijn uiterst indrukwekkende symfonieën volledig te absorberen, maar tot nu toe heeft het zich uitbetaald. De 1e en 2e zijn meeslepend. De eerste twee bewegingen van de 1e zijn onweerstaanbaar voortstuwend en waanzinnig inventief in hun gebruik van orkestrale kleur.

Antonin Dvorak: OP had het goed, zijn complete symfonieën zijn de investering zeker waard. De Zesde is onlangs mijn favoriete symfonie van hem geworden na de Negende - die Furiant is alleen al de toegangsprijs waard.

Per Norgard: Ken zijn complete werken niet, maar de Symfonie nr. 2 is heel ongebruikelijk, organisch geconstrueerd vanuit een nogal eigenzinnige opvatting van toonhoogte en ritme, voor zover ik kan beoordelen.

Rued Langgaard: Ik heb het *zo* moeilijk om niet naar Amazon te gaan en de complete set van zijn symfonieën te kopen. Ik heb opnames van 1-6 en ze zijn als niets anders in mijn collectie. Delen van 2 en 3 zijn extatisch mooi, en de totaliteit van 4 is als een rare droom (bekijk maar eens een paar van de sectiekoppen). Ik heb het gevoel dat ol' Rued elke symfonie benaderde alsof het een totaal ander beest was dat een andere formele en programmatische opvatting vereiste dan de vorige. Ik zal binnenkort bezwijken en de hele set kopen, al was het maar om zijn

#56 ·
Rued Langgaard: Ik heb het *zo* moeilijk om niet naar Amazon te gaan en de complete set van zijn symfonieën te kopen.
Ik heb Thomas Dausgaards volledige set Langgaard-symfonieën van de Dacapo-site gedownload en ik beveel het ten zeerste aan.

Weet niet of iemand anders het al heeft genoemd, maar over "ongezongen" werken gesproken, Granville Bantocks drie symfonieën zijn het horen waard.

#16 ·
Dvořák's Zesde, in D groot, is snel mijn favoriet geworden van de Dvořák-symfonieën, zelfs ten koste van nr. Acht, wat ik NOOIT had gedacht dat zou gebeuren, LOL! Ik heb gehoord dat Dvořák het schreef als een 'dankjewel' aan Brahms, omdat hij een belangrijke rol speelde bij het verkrijgen van een contract voor Dvořák bij Brahms' eigen uitgeverij Simrock.

Hoe dan ook, er zijn enkele Brahmsiaanse invloeden in het werk, maar alles bij elkaar is het gewoon pure Dvořák. En zoals een andere poster al zei: de Furiant op zich is de toegangsprijs tot dit heerlijke werk waard.

Enkele anderen:
Kalinnikov's Eerste Symfonie - zeer Russisch, zeer fascinerend.

Glazunov: Vijfde Symfonie. Het heeft een zeer spectaculair 'drums en trompetten' finale.

Walton's Eerste Symfonie: Niet zo vaak gehoord als vroeger, maar een monumentaal werk van een van mijn favoriete Britse componisten.

Tom

#17 · (Edited)
Hallo allemaal.

Dit is een flagrante plug voor de Sovjet-componist Mikhail Nosyrev. Hij schreef 4 symfonieën tussen 1965 en 1980 (mooie werken met scherpe sporen van modernen als DSCH en Prokofjev, evenals meer traditionele elementen) NADAT hij 10 jaar in een Goelag had doorgebracht op valse beschuldigingen, terwijl hij een jonge violist was in een ad-hoc Leningrad-orkest tijdens de Tweede Wereldoorlog - de straf was oorspronkelijk de dood door vuurpeloton. Na zijn vrijlating in 1953 bracht hij vele jaren door als provinciaal dirigent en parttime componist in wat neerkwam op interne ballingschap. Hij werd pas in 1989 volledig gerehabiliteerd, 8 jaar na zijn dood op 57-jarige leeftijd. Hij was misschien geen componist van het absolute topniveau, maar zijn lange beproeving heeft zijn werken zeker doordrenkt met Sjostakovitsj-achtige elementen van ironie en tragedie en verdient het om gehoord te worden. Het was Sjostakovitsj die in 1967 daadwerkelijk de toetreding van Nosyrev tot de Sovjet-Componistenbond bepleitte nadat hij aanvankelijk was afgewezen. Zijn zoon merkte op dat als de muziek van DSCH weergaf hoe het was om de DREIGING van arrestatie te ervaren, de werken van zijn vader weergeven hoe het was NA gearresteerd te zijn. Deze en andere werken waren oorspronkelijk verkrijgbaar op 5 Olympia-schijven - ik kan me voorstellen dat er meer van zijn werken zouden zijn opgenomen als Olympia

#238 ·
Hallo allemaal.

Dit is een flagrante plug voor de Sovjet-componist Mikhail Nosyrev. Hij schreef 4 symfonieën tussen 1965 en 1980 (mooie werken met scherpe sporen van modernen als DSCH en Prokofjev, evenals meer traditionele elementen) NADAT hij 10 jaar in een Goelag had doorgebracht op valse beschuldigingen, terwijl hij een jonge violist was in een ad-hoc Leningrad-orkest tijdens de Tweede Wereldoorlog - de straf was oorspronkelijk de dood door een vuurpeloton. Na zijn vrijlating in 1953 bracht hij vele jaren door als provinciaal dirigent en parttime componist in wat neerkwam op interne ballingschap. Hij werd pas in 1989 volledig gerehabiliteerd, 8 jaar na zijn dood op 57-jarige leeftijd. Hij was misschien geen componist van de absolute top, maar zijn lange beproeving heeft zijn werken zeker doordrenkt met Sjostakovitsj-elementen van ironie en tragedie en verdient het om gehoord te worden. Het was Sjostakovitsj die in 1967 daadwerkelijk de toetreding van Nosyrev tot de Sovjet-Componistenbond bepleitte nadat hij aanvankelijk was afgewezen. Zijn zoon merkte op dat als de muziek van DSCH vertegenwoordigde hoe het was om de DREIGING van arrestatie te ervaren, de werken van zijn vader uitbeeldden hoe het was NA te zijn gearresteerd. Deze en andere werken waren oorspronkelijk verkrijgbaar op 5 Olympia-schijven - ik kan me voorstellen dat er meer van zijn werken zouden zijn opgenomen als Olympia

#18 · (Edited)
Ik steun de nominaties voor de symfonieën van Albert Roussel, Josef Suk en Mily Balakirev

Nog meer :
Lars Erik Larsson - Symfonie nr. 3 in c mineur
Carl Vine - zijn 6 symfonieën zijn allemaal geweldig, maar mijn favoriet is symfonie 4.2 (ja 4.2)
Dag Wiren - Symfonie nr. 4
Zdenek Fibich - Symfonie nr. 3
Pavel Vranicky - Symfonie in c mineur

#19 ·
Dit lijkt een even geschikte plek als een andere om een blog te promoten die mijn collega en ik net zijn begonnen: Unsung Symphonies: http://unsungsymphonies.blogspot.com/ Geïnspireerd door draden als deze, die laten zien hoeveel repertoire er is, maar onderbelicht, proberen we wat broodnodige aandacht te geven aan de wereld van symfonieën buiten de belangrijkste kandidaten. De focus ligt momenteel op werken uit de 20e eeuw, maar we zullen waarschijnlijk uitbreiden zodra (of als!) de blog op eigen benen staat. Op dit moment hebben we het gehad over Walter Piston's 3e en Per Norgard's 2e. En we houden de toon licht, zoals je waarschijnlijk meteen zult ontdekken!

#20 ·
Dit lijkt me een even geschikte plek als alle andere om een blog te promoten die mijn collega en ik net zijn begonnen: Unsung Symphonies: http://unsungsymphonies.blogspot.com/

Grotendeels geïnspireerd door threads als deze, die laten zien hoeveel repertoire er is, maar onderbelicht, proberen we wat broodnodige aandacht te geven aan de wereld van symfonieën buiten de belangrijkste kandidaten. De focus ligt momenteel op werken uit de 20e eeuw, maar we zullen waarschijnlijk uitbreiden zodra (of als!) de blog op eigen benen staat. Op dit moment hebben we het gehad over Walter Piston's 3e en Per Norgard's 2e. En we houden de toon luchtig, zoals je waarschijnlijk meteen zult merken!
Ik heb deze site aan mijn favorieten toegevoegd en ik zal de updates volgen.

G
#24 ·
Andere mensen wiens symfonieën gehoord zouden moeten worden zijn: Roy Harris (je moet zijn 3e bekijken!), Douglas Lilburn, Karol Szymanowski, William Schuman (niet te verwarren met Robert), William Grant Still, Alan Hovhaness (Mysterious Mountain is uitstekend), David Diamond, Arthur Honegger (het begin van zijn 5e zal je van je sokken blazen), Randall Thompson (niet veel opnames van zijn ten onrechte verwaarloosde 3 symfonieën), en Eduard Tubin (vooral nr. 4), en George Dyson (heeft er maar één gemaakt, maar als je van Sibelius houdt, bekijk het dan).

#72 ·
Ik heb Roussel net ontdekt en ben er helemaal verbaasd over dat hij niet vaker wordt uitgevoerd. Zijn symfonieën, vooral nr. 3, zijn absoluut fantastisch (net als die van een van zijn bekendere studenten, Martinu).

Andere mensen wiens symfonieën gehoord zouden moeten worden zijn: Roy Harris (je moet zijn 3e checken!), Douglas Lilburn, Karol Szymanowski, William Schuman (niet te verwarren met Robert), William Grant Still, Alan Hovhaness (Mysterious Mountain is uitstekend), David Diamond, Arthur Honegger (het begin van zijn 5e zal je van je sokken blazen), Randall Thompson (niet veel opnames van zijn ten onrechte verwaarloosde 3 symfonieën), Eduard Tubin (vooral nr. 4) en George Dyson (heeft er maar één gemaakt, maar als je van Sibelius houdt, bekijk hem dan).
Oh Jeff! Die Harris-symfonie is wellicht een van de beroemdste Amerikaanse symfonieën, buiten Copland en Ives (misschien). :D

Ik heb niet veel bij te dragen, aangezien ik niet veel symfonieën ken buiten de meer bekende componisten, hoewel ik me herinner dat ik Amy Beach's Gaelic symfonie leuk vond toen ik hem voor het eerst hoorde, maar ik ken hem niet goed genoeg.

Ik heb net een cd gekocht met Ned Rorem's 3 symfonieën. Ik laat je weten hoe het is nadat ik ze heb beluisterd.

#27 ·
Een paar suggesties uit Scandinavië en de Baltische staten die ik op een ander forum heb gedaan...

Stenhammar: inderdaad! Nr. 2 - uiterlijk traditioneler dan Sibelius of Nielsen, die zijn vrienden waren, maar met grenzeloze diepte, tientallen herhaalde beluisteringen kunnen deze partituur niet uitputten. Prachtig langzaam deel in de voetsporen van Beethovens 7e.

Rosenberg: Nr. 4 - meer een oratorium maar met intens symfonisch schrijven. Wonderbaarlijke hobo solo. Geschreven in 1940, een echt werk van liefde en licht te midden van duisternis.

Valen: Nr. 3 - melancholische, eenzame muziek, vereist concentratie maar de beloningen zijn er, vurige muziek, perfecte melodische lijnen, contrapunt met een kloppend hart.

Tubin: Nr. 8 - men voelt hier meer de vakman dan bij Holmboe, en wat een prachtig vakmanschap is dat. Nr. 8 is minder opvallend dan nr. 6 maar bereikt het hoogtepunt van mysterie, nachtelijke vonken, formele elegantie. Tubin was een meester in eindes en dit heeft een van de meest magische van allemaal.

Holmboe: Nr. 11 - minder spectaculair dan nr. 8 maar misschien nog wel perfecter: betoverende schoonheid die melodie, harmonie en timbres combineert, zacht en doordringend licht, met de steeds indrukwekkende formele meesterschap van de auteur.

Pettersson: Nr. 13 - zoals een andere poster zei, zou men kunnen aarzelen met Dante-achtige nr. 9, een andere gigantische eendelige symfonie. Ik ga voor de 13e vanwege zijn prachtige lyrische eilanden, de levendige, bijna kinderlijke emotie die ook in het 2e vioolconcert te vinden is.

Kenins: Nr. 6 - ook een van de beste Canadese symfonieën, een ongerept voorbeeld van Kenins' recreatie van de oude patronen, hier een Bach-fuga. De gesluierde, spookachtige texturen van het centrale deel zijn hartverscheurend.

Nørgård: Nr. 3 - laat zien hoe drieklanken en harmonische oneindigheidseries daadwerkelijk de meest complexe structuren kunnen genereren. Een sprankelend werk dat je echt de hemelse sferen laat "aanraken", prachtig zonder simplistisch of zelfs comfortabel te zijn.

Balakauskas: Nr. 5 - de beste synthese tot nu toe van zijn orkestrale universum, een sensuele mix van de levendige, gedurfde kleuren van zijn meer modernistische jaren (bijv. Symfonie nr. 2) en de meer expansieve, serene lyriek van zijn recentere werken.

#29 ·
Ik ontdekte onlangs een opname van Gloria Coates' Tweede en Negende Symfonieën tijdens het browsen in de muziekbibliotheek en was erg onder de indruk van wat ik heb gehoord. Haar 2e heeft als ondertitel "Illuminatio in Tenebris" en presenteert een aantal zeer onheilspellende indrukken van het noorderlicht, zoals een ander stuk waar ik van hou, Tviett's 4e Pianoconcert. Wat de negende betreft, ook wel "Hommage aan Van Gogh" genoemd, wil ik u voorstellen om mijn blog Unsung Symphonies te bekijken om enkele van de vreemde geheimen ervan te ontdekken. :trp: (eigen lof)

#135 ·
Ik ontdekte onlangs een opname van Gloria Coates' Tweede en Negende Symfonieën tijdens het browsen door de muziekbibliotheek en was erg onder de indruk van wat ik heb gehoord. Haar 2e is ondertiteld "Illuminatio in Tenebris" en presenteert een aantal zeer onheilspellende indrukken van het noorderlicht, zoals een ander stuk waar ik van hou, Tviett's 4e Pianoconcert. Wat de negende betreft, ook bekend als "Homage to Van Gogh", wil ik u voorstellen om mijn blog Unsung Symphonies te bekijken om enkele van zijn vreemde geheimen te ontdekken. :trp: (eigen lof)

http://unsungsymphonies.blogspot.com/
Heb je haar strijkkwartetten geprobeerd?

#30 ·
Je mist de wereld echt door geen Amerikaanse symfonisten als Schuman, Diamond, Roger Sessions, Piston, Harris te verkennen. Alles is niet alleen maar minimalisme in de States! Hoewel het bekende componisten zijn, hebben hun symfonieën niet dezelfde bekendheid verworven (hoewel dat in het tweede geval begint te veranderen): Aaron Copland en Leonard Bernstein. De drie symfonieën van de grote dirigent zijn op zichzelf kleine meesterwerken, vooral zijn tweede "Age of Anxiety" en zijn derde "Kaddish".

#31 ·
Je mist echt de wereld door geen Amerikaanse symfonisten als Schuman, Diamond, Roger Sessions, Piston, Harris te verkennen. Alles is niet alleen minimalisme in de Verenigde Staten! Ook al zijn het beroemde componisten, hun symfonieën hebben niet dezelfde faam verworven (hoewel dat in het tweede geval begint te veranderen): Aaron Copland en Leonard Bernstein. De drie symfonieën van de grote dirigent zijn op zichzelf kleine meesterwerken, vooral zijn tweede "Age of Anxiety" en zijn derde "Kaddish".
Ik steun Sessions. Muziek als die wordt te vaak beperkt tot conservatieve orkestratie.

Carl Nielsen schreef een aantal fantastische symfonieën. Hij demonstreerde progressieve tonaliteit rond dezelfde tijd als Mahler, maar zijn muziek was lange tijd niet bekend buiten Denemarken. Ik las dat hij op een Deens bankbiljet staat. Hij overleefde Mahler en ontwikkelde zo invloed van de moderne innovaties die op dat moment plaatsvonden. Ik vind zijn 3e het beste, maar zijn 5e is historisch interessant omdat het een improviserende snaredrum vereist die aleatorische procedures voorspelt.