Classical Music Forum banner

Your favorite Hollywood Golden Age film composers? (Choose up to 5)

De beste filmcomponisten uit de Gouden Eeuw van Hollywood?

Tags
film music
1.4K views 38 replies 11 participants last post by  Ron39  
#1 ·
Het einde van deze periode (filmmuziekgemeenschappen spreken vaak over een 'Gouden Eeuw' en 'Zilveren Eeuw' van filmscores, die eerder tijdperken dan kwaliteitsbeoordelingen zijn), is enigszins moeilijk te bepalen, maar ik kies ervoor om componisten die na 1960 bekend werden, zoals Jerry Goldsmith, John Barry, Maurice Jarre, enzovoort, weg te laten.

Uiteraard overschrijden sommige van de opgenomen componisten de grens omdat ze hun carrière na de Gouden Eeuw voortzetten, waarbij Elmer Bernstein of Alex North opmerkelijke voorbeelden zijn (en met name North was een pionier in het veranderen van stijlen, waardoor hij hier een zeer grensgeval is).

Wat mijn eigen keuzes betreft, Miklos Rozsa is een duidelijke topfavoriet van mij, met name zijn epossen als 'Ben-Hur' of 'El Cid'. Verder is de suikerzoete 'wall of strings'-stijl van Alfred Newman pijnlijk mooi (zijn liefdesthema's en religieuze filmscores zijn geweldig), Franz Waxman heeft een mooie kameleontische kwaliteit, Bernard Herrmann was inventiever dan de meeste anderen op deze lijst, en Hugo Friedhofer lijkt een mooi stilistisch middelpunt tussen Waxman en Newman te zijn.

Ik voel me schuldig over het uitsluiten van Erich Wolfgang Korngold, Elmer Bernstein en Alex North, dus eervolle vermeldingen voor hen (en als ik op een andere dag zou worden gevraagd, zou ik gemakkelijk North of Korngold boven Waxman of Friedhofer kunnen kiezen).

Dimitri Tiomkin werkte het best in meer operachtige of grootschalige films, en faalde een beetje in kleinere films (met name zijn Hitchcock-scores zijn ver beneden die van Herrmann), en Max Steiner maakt zich soms schuldig aan te veel muzikaal mickey-mousing in plaats van het algehele gevoel of de subtekst van een scène te scoren. Maar over het algemeen vind ik ze allebei erg leuk.

#2 ·
André Previn zou mijn 4e vinkje worden, maar de "andere(n)" zullen mijn andere twee selecties dekken, omdat de Previn-soundtracks die ik leuk vind uit de vroege jaren 1960 komen.
Mijn andere Top 5 componisten zijn Daniele Amfitheatrof en Sol Kaplan.

Als er geen limiet van 5 was, dan zou B. Kaper ook aangevinkt worden. (plus mijn waardering voor Lyn Murray is ook toegenomen)

Het duo Paul Sawtell & Bert Shefter ontbreekt ook in de poll, maar zo ook vele anderen. Ik realiseer me dat er te veel zijn om volledig te zijn, dus ik gok dat de focus ligt op de A-lijst componisten die de prestigieuze films scoren en de gebieden van de low-budget "B"-films hier geen prioriteit hebben.

#3 ·
André Previn zou mijn 4e vinkje worden, maar de "andere(n)" zullen mijn andere twee selecties dekken, omdat de Previn-soundtracks die ik leuk vind uit de vroege jaren 1960 komen.
Mijn andere Top 5 componisten zijn Daniele Amfitheatrof en Sol Kaplan.

Als er geen limiet van 5 was, dan zou B. Kaper ook aangevinkt worden. (plus mijn waardering voor Lyn Murray is ook toegenomen)

Het duo Paul Sawtell & Bert Shefter ontbreekt ook in de poll, maar zo zijn er nog veel meer. Ik realiseer me dat er te veel zijn om volledig te zijn, dus ik gok dat de focus ligt op de A-listers die de prestigieuze films scoren en dat de gebieden van de low-budget "B"-films hier geen prioriteit hebben.
Ik denk niet dat je jezelf ervan moet weerhouden om op Previn te stemmen, alleen maar omdat sommige van zijn scores over de grens gaan. Ik heb de beperking van na 1960 meer ingesteld om te voorkomen dat mensen op duidelijk zilveren componisten stemmen, niet om te voorkomen dat je het latere werk van de vermelde componisten in overweging neemt bij het evalueren ervan.

#5 ·
Korngold, Steiner, Waxman, Tiomkin en Herrmann voor mij. Die Europese training van de eerste vier heeft zeker zijn vruchten afgeworpen als het om filmmuziek ging. Ik heb een enorm aantal schijven met hun muziek verzameld en zelfs een groot aantal dvd's. Voor Korngold was het gemakkelijk: de 17 films waarvoor hij de muziek componeerde, zijn allemaal op dvd verkrijgbaar en ik heb ze allemaal gekocht. Voor Steiner heb ik een lijst van elke film waarvoor hij de muziek componeerde en vink ze af als ik de film eindelijk zie. Vorige week nog keek ik alle Hitchcock-films die Herrmann van muziek voorzag - wat een muzikale geest!

#6 ·
Sta me toe om me op technische details te concentreren, maar de titel van de thread bevat de zin "the Best", terwijl de poll het woord "Favorite" bevat. Dit zijn twee verschillende dingen in mijn ogen.

Ik kan gemakkelijk favoriete componisten onderscheiden van beste (of grootste) componisten.

Dus ik koos voor favorieten:

Tiompkin
RĂłsza
Young
North
Herrmann

Als ik op "Best" had gestemd, zou ik Victor Young niet hebben opgenomen, maar in plaats daarvan hebben gekozen voor Korngold, Steiner of Newman.

#7 ·
Het einde van deze periode (filmmuziekgemeenschappen spreken vaak over een "Gouden Eeuw" en "Zilveren Eeuw" van filmscores, die eerder tijdperken dan kwaliteitsbeoordelingen zijn), is enigszins moeilijk te bepalen, maar ik kies ervoor om componisten die na 1960 opkwamen, zoals Jerry Goldsmith, John Barry, Maurice Jarre, enzovoort, weg te laten.

Uiteraard overschrijden sommige van de opgenomen componisten de grens omdat ze hun carrière na de Gouden Eeuw voortzetten, waarbij Elmer Bernstein of Alex North opmerkelijke voorbeelden zijn (en met name North was een pionier in het veranderen van stijlen, waardoor hij hier een zeer grensgeval is).

Wat mijn eigen keuzes betreft, Miklos Rozsa is een duidelijke topfavoriet van mij, met name zijn epen als 'Ben-Hur' of 'El Cid'. Buiten hem is de zoete "muur van strijkers"-stijl van Alfred Newman pijnlijk mooi (zijn liefdesthema's en religieuze filmscores zijn geweldig), Franz Waxman heeft een mooie kameleontische kwaliteit, Bernard Herrmann was inventiever dan de meeste anderen op deze lijst, en Hugo Friedhofer lijkt een mooi stilistisch middelpunt te zijn tussen Waxman en Newman.

Ik voel me schuldig over het uitsluiten van Erich Wolfgang Korngold, Elmer Bernstein en Alex North, dus eervolle vermeldingen voor hen (en als ik op een andere dag zou worden gevraagd, zou ik gemakkelijk North of Korngold boven Waxman of Friedhofer kunnen kiezen).

Dimitri Tiomkin werkte het best in meer operachtige of grootschalige films, waarbij hij een beetje stuntelde in kleinere films (met name zijn Hitchcock-scores zijn ver beneden die van Herrmann), en Max Steiner is soms schuldig aan te veel muzikaal mickey-mousing in plaats van het algehele gevoel of de subtekst van een scène te scoren. Maar over het algemeen vind ik ze allebei erg leuk.
Ik denk dat de namen van de Gouden/Zilveren Eeuw, afgezien van het feit dat ze een beetje willekeurig zijn en niet zozeer over kwaliteit gaan, meer over de studio-periodes gaan, dan over de muziek of kwaliteit. De Gouden Eeuw was toen de studio's koning waren, sterren contracteerden, producties grotendeels op hun backlots en geluidsstudio's hadden en veel bioscopen bezaten. Na de Tweede Wereldoorlog moesten ze zich ontdoen van de bioscopen en naarmate de tijd verstreek, werkten meer acteurs freelance en hadden ze hun eigen productiebedrijven, die samenwerkten aan films. Meer componisten werkten ook aan individuele projecten in plaats van gecontracteerd te zijn bij één studio.

#8 ·
Ik denk dat de namen van de Gouden/Zilveren Eeuw, afgezien van het feit dat ze een beetje willekeurig zijn en niet zozeer over kwaliteit gaan, meer over de studio-periodes gaan, dan over de muziek of kwaliteit. De Gouden Eeuw was toen de studio's koning waren, sterren contracteerden, producties grotendeels op hun backlots en geluidsstudio's hadden en veel van de bioscopen bezaten. Na de Tweede Wereldoorlog moesten ze zich ontdoen van de bioscopen en naarmate de tijd verstreek, werkten meer acteurs freelance en hadden ze hun eigen productiebedrijven, die samenwerkten aan films. Meer componisten werkten ook aan individuele projecten in plaats van gecontracteerd te zijn bij één studio.
In de oude studiodagen was het niet ongebruikelijk dat de hoofden van de muziekdepartementen werden vermeld als componist van een film en zelfs prijzen wonnen, zelfs als ze niet alle muziek schreven. Herbert Stothart won de Oscar voor beste originele score van The Wizard of Oz, hoewel veel ervan arrangementen waren van de muziek van Harold Arlen voor de liedjes en er interpolaties waren van klassieke componisten (waaronder Mendelssohn toen Toto ontsnapt uit het kasteel van de heks, Schumann aan het begin en Moessorgski tijdens de achtervolging in het kasteel). Interpolaties van andere componisten - uit het verleden of hedendaags - lijken niet ongebruikelijk te zijn geweest. En componisten, net als schrijvers, worden soms benadeeld. Aaron Coplands Oscar-winnende score voor The Heiress had Plaisir d'Amour opgenomen, maar het werd op meer plaatsen vervangen door zijn originele muziek dan hij had bedoeld.

#12 ·
Waarom niet? Previn werkte in Hollywood als componist, dirigent en arrangeur in Hollywood van de jaren 40 tot de jaren 70 - overlappend met Steiner en vele anderen - en won 4 Oscars. Zijn originele filmscores omvatten films als Bad Day at Black Rock, Long Day's Journey Into Night en Elmer Gantry.
Dank u. Ik had niet gerealiseerd dat Previn zo ver terugging.

Zelfs dan zal ik kibbelen met de opname van de OP van componisten die in de jaren 50 bekend werden, wat naar mijn mening geen deel uitmaakt van de Gouden Eeuw. Vooral omdat ze Alex North een borderline opname noemen, die aanzienlijk werk heeft verricht in de vroege jaren vijftig. Maar inclusief Hans J Salter??

Was er geen Gouden Eeuw van Britse films en componisten die het waard waren om opgenomen te worden?

#20 ·
Het verbaast me niet dat Herrmann deze poll wint. Zijn samenwerking met Hitchcock produceerde een aantal opmerkelijke muziekstukken. Hij was een meester in instrumentale effecten, vooral met strijkersensembles. Ook de manier waarop hij zulke ongelooflijke klanken kon krijgen met slechts een paar instrumenten, terwijl veel filmcomponisten uit die tijd gingen voor de grote, spetterende symfonische gebaren. Herrmann was echt iets bijzonders en is voor mij mijn favoriete componist uit deze specifieke groep componisten.

#21 ·
Zijn samenwerking met Hitchcock leverde een aantal opmerkelijke muziekstukken op.
Ongetwijfeld deed het dat. Was dat omdat Hitchcock een oor had voor de beste muziek? Of dat Herrmann dezelfde kwaliteitsscore schreef voor alle regisseurs met wie hij werkte, alleen bleken de Hitchcock-films een betere partner voor Herrmanns muziek te zijn?

Of verwaarlozen we de andere films die hij scoorde? Citizen Kane, bijvoorbeeld, zijn eerste (althans zoals vermeld door IMDb) - hoe scoort die score, als een film die vaak wordt uitgeroepen tot de beste ooit gemaakt? Om die reden, werd The Magnificent Ambersons geruĂŻneerd omdat de muziek "vermoord" werd?

Het is een ingewikkelde zaak, lijkt me, om het effect van een score te beoordelen, aangezien de meesten van ons de score niet horen zonder tegelijkertijd de film te bekijken. Beide zintuigen worden tegelijkertijd gebrandmerkt, waardoor een gecombineerd geheugen wordt afgedrukt. Ik denk niet dat het feit dat het nu mogelijk is om naar een OST-cd te luisteren voordat je de film ziet, het algemene punt ondermijnt - en zeker in het geval van de Golden Age Greats.

#23 ·
@Ron39 Bedankt.

heb de onuitwisbare associatie niet gekregen die Hermann wel had
Misschien niet - dus de vraag is, waarom had Herrmann een onuitwisbare associatie?

hij schreef iets duisters (gezien de film) en er wordt gezegd dat de regisseur zei dat als hij Bernard Herrmann had gewild, hij hem wel had aangenomen.
Is dit het antwoord? Herrmanns instinct was om 'duistere' partituren te schrijven, dus hij paste beter bij Hitchcocks filmonderwerpen dan de andere componisten die je noemt.

Hitchcock had de bedoeling dat de douchemoord in Psycho geen muziek zou hebben, maar Herrmann componeerde het toch en Hitchcock erkende de effectiviteit ervan door te zeggen dat zijn eerdere standpunt een "ongepaste suggestie" was
Zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat deze scène naar verluidt niet door Hitchcock zelf is gefilmd?

#24 ·
@Ron39 Bedankt.

Misschien niet - de vraag is dus, waarom had Herrmann een onuitwisbare associatie?

Is dit het antwoord? Herrmanns instinct was om 'donkere' scores te schrijven, dus hij paste beter bij Hitchcocks filmonderwerpen dan de andere componisten die je noemt.

Zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat deze scène naar verluidt niet door Hitchcock zelf is gefilmd?
Niemand heeft dat gezegd behalve Saul Bass. Janet Leigh zei dat Hitchcock het allemaal deed. Bass maakte schetsen/storyboards.

#29 ·
Ik wil Maurice Jarre even in het zonnetje zetten. Ik weet dat hij buiten de tijdslimiet valt, maar David Lean was een regisseur uit de gouden eeuw (zij het vooral in Engeland), maar Lawrence of Arabia staat schouder aan schouder met Ben Hur, en zijn muziek voor Doctor Zhivago, Passage to India en Witness heeft ook een gouden eeuw-vibe. Wie kan de weidse passacaglia vergeten die hij schreef voor de schuurscène in Witness? (Of is het een chaconne?)

#30 ·
Ik doe een shout-out voor Maurice Jarre. Ik weet dat hij buiten de tijdslimiet valt, maar David Lean was een regisseur uit de gouden eeuw (zij het vooral in Engeland), maar Lawrence of Arabia staat schouder aan schouder met Ben Hur, en zijn muziek voor Doctor Zhivago, Passage to India en Witness heeft ook een gouden eeuw-vibe. Wie kan de wijd open passacaglia vergeten die hij schreef voor de schuurscène in Witness? (Of is het een chaconne?)

En ik ben het ermee eens dat er een aantal opmerkelijke Britse filmcomponisten zijn. Ze kunnen zich meten met hun Hollywood-collega's, waarschijnlijk omdat ze klassiek geschoold waren. Addinsell, Bax, Auric, Alwyn, Vaughan Williams, Arnold, Bliss, Coates, en de lijst gaat maar door!
Ja, er zijn veel uitstekende Britse filmcomponisten. Ik ben er niet op ingegaan, simpelweg omdat het onderwerp Hollywood-films was, maar uiteraard bloeiden ook Britse en Europese componisten op. Sommigen van de mensen die je noemde, zou ik zeggen, waren vooral bekend als klassieke componisten die filmmuziek als bijzaak deden (niet dat daar iets mis mee is). Sommigen waren meer bekend om films dan om hun andere composities en sommigen stonden stevig tussen beide. Walton is iemand anders om toe te voegen.