Classical Music Forum banner

Which are the five greatest works by Frédéric Chopin in your opinion?

Wat zijn volgens u de vijf grootste werken van Frédéric Chopin?

9.2K views 61 replies 24 participants last post by  Andante Largo  
#1 · (Edited)
De werken zijn min of meer chronologisch geordend. Definieer "grootste" zoals u wilt. Als u Overige kiest, laat ons dan hier in de commentaarsectie weten welk(e) werk(en) u in gedachten had.

U kunt later uw stem wijzigen.

Vergelijkbare peilingen met betrekking tot andere componisten zijn hier te vinden.

#2 · (Edited)
Chopin heeft zoveel memorabele stukken. Het was moeilijker dan ik dacht om deze lijst te maken. Ik ben behoorlijk overstuur dat ik niet direct de Andante spianato et Grande Polonaise brillante, Op. 22, de Rondo à la Krakowiak in F, Op. 14, en de vier mazurka's Op. 41 bijvoorbeeld heb opgenomen.

#4 ·
Chopin werd gedreven om elk werk perfecter te componeren (voor uitvoering). Hij was erg zelfkritisch. Dus de laatste paar werken van een categorie is waar ik me op concentreer. De laatste paar van elk, polonaises, mazurka's, nocturnes, walsen, 2 sonates en de cellosonate, ballades, scherzi. Ik kan niet beslissen over de 5 grootste.

Dan zijn er de concertwerken en de diverse solowerken, en de etudes zijn geweldig voor pianisten.

#9 ·
Chopin werd gedreven om elk werk perfecter te componeren (voor uitvoering). Hij was erg zelfkritisch. Dus ik concentreer me op de laatste paar werken van een categorie. De laatste paar van elk, polonaises, mazurka's, nocturnes, walsen, 2 sonates en de cellosonate, ballades, scherzi. Ik kan niet beslissen over de 5 grootste.

Dan zijn er de concertwerken en de diverse solowerken, en de etudes zijn geweldig voor pianisten.
Dit is over het algemeen een verstandige aanpak, maar mijn favoriete nocturnes - en ik ben het ermee eens dat dit de sine qua non van Chopin zijn - zijn de vroege, Op. 9, 15 en 27. Ik denk dat het de frisheid en verbeeldingskracht is. Maar ze zijn allemaal voortreffelijk.
De ballades, de Berceuse, de Barcarolle, de sonates, de concerten, de etudes, de preludes - ach, net als jij, ik kan gewoon niet beslissen.

#13 ·
Qua belangrijkheid in de daaropvolgende geschiedenis van de muziek zijn de tweede sonate, de barcarolle en de etudes zijn "grootste".
Toen ik de laatste polonaise op61 voor het eerst kocht, begreep of vond ik hem niet leuk (ik verwachtte iets als zijn eerdere populair klinkende polonaises).

Wees Chopin de weg van de toekomst voor de muziek? Ik denk dat hij probeerde NIET te moeilijk te klinken, maar hij was op dat moment zo geavanceerd dat zijn meesterschap bijdraagt ​​aan de vele moeilijkheden (voor de nieuwe luisteraar).
Liszt en Mendelssohn zouden er baat bij hebben gehad om uit te breiden met Chopins concepten (pianistisch), maar dat deden ze niet, IMO.

#22 ·
  • 3 Nocturnes, Op. 9
  • 12 Études, Op. 10
  • 24 Préludes, Op. 28
  • 2 Polonaises, Op. 40
  • Fantaisie-Impromptu in cis mineur

Een componist die tegenwoordig verkeerd begrepen lijkt te worden. Hij was een van de belangrijkste onderzoekers van de moderne piano, met al zijn technische en expressieve mogelijkheden. Zijn muziek was verfijnd en innovatief in het gebruik van chromaticiteit en ritmische complexiteit. Een goede pianist weet hoe hij deze texturen tot leven kan wekken en toch vloeiend en lyrisch kan laten klinken. Deze stukken zijn doordrenkt van de 19e-eeuwse geest van Parijse salons en romantisch verlangen.

#47 ·
  • 3 Nocturnes, Op. 9
  • 12 Études, Op. 10
  • 24 Préludes, Op. 28
  • 2 Polonaises, Op. 40
  • Fantaisie-Impromptu in C-sharp minor

Een componist die tegenwoordig verkeerd begrepen lijkt te worden. Hij was een van de belangrijkste onderzoekers van de moderne piano, met al zijn technische en expressieve mogelijkheden. Zijn muziek was verfijnd en innovatief in zijn gebruik van chromaticiteit en ritmische complexiteit. Een goede pianist weet hoe hij deze texturen tot leven kan wekken en toch vloeiend en lyrisch kan laten klinken. Deze stukken zijn doordrenkt van de 19e-eeuwse geest van Parijse salons en romantisch verlangen.
Hij liet zijn studenten ook de Bach 48 spelen als onderdeel van hun studie. Hij had er ook een exemplaar van.

#34 ·
Dus hoe is belcanto van toepassing op de muziek en de uitvoering ervan - gewoon iets over versieringen? Ik dacht dat het te maken had met de lengte van de frase en portato.
Luister gewoon naar cavatina's en cabaletta's in Bellini-aria's, met geweldige sopranen die ze zingen, zoals Callas of Sutherland. Je kunt in hun zang van de muzikale lijn en vocale versiering horen waar Chopin op doelde toen hij probeerde de piano te laten "zingen".

#30 ·
Welnu, ik wilde Liszt niet kleineren; ik vond mijn lofrede redelijk genereus. Maar hij veranderde ons begrip van pianospelen en waar het instrument toe in staat is niet zoals Chopin of Debussy deden. Mijn positie is niet ongebruikelijk in de muziekwereld, waar ik hem vandaan heb.

#31 · (Edited)
Maar hij veranderde ons begrip van pianospelen en wat het instrument kan, niet zoals Chopin of Debussy dat deden. Mijn positie is niet ongebruikelijk in de muzikale wereld, waar ik het vandaan heb.
In termen van "compositie" zijn er Liszt-werken die lijken op Ravel, Lyapunov, Moscowsky en andere Oost-Europese componisten.
In termen van "fysieke techniek" weet ik niet zeker of er Chopin-werken zijn die de martellato-techniek, tremolo, sprongen gebruiken om de geluidsmogelijkheden van het orkest of de percussie-instrumenten na te bootsen in de mate waarin Chasse Neige dat doet. Alles van de virtuoze Horowtiz Wedding March-variaties tot Sorabji lijkt meer op Liszt.
Chopin was vooral bezig met het gebruik van de pols om onhandigheid van rekoefeningen tussen vingers en passages van tertsen (wat Hummel al deed in zijn Op.125 Etudes) en het kruisen van de 3e vinger tegen de 4e en hun onafhankelijkheid, en legato-spel dat de menselijke stem nabootst, te omzeilen.

#38 ·
Wauw, was dit moeilijk! Ik moest de op. 10 etudes, de walsen, beide sonates en de moeilijke barcarolle kiezen. Het was echt moeilijk om de polonaises en de scherzi weg te laten. Niet zo moeilijk de concerten, Chopin was op zijn best met de solopiano. Ik hou van wat Schumann over de 2e sonate schreef: "vier van [zijn] gekste kinderen onder hetzelfde dak".

#43 ·
Ja natuurlijk @Steatopygous - mijn idee was dat in de pianomuziek van de moderniteit - ik denk dat je moderne piano zei - resonantie een centralere preoccupatie van componisten lijkt te zijn dan cantabile. Denk aan Messiaen en Murail.

(Ik zou het hierin wel eens mis kunnen hebben!)
Ik begrijp het. Onzorgvuldig van mij. :ROFLMAO: Ik neem een lange tijdsspanne, en met modern bedoelde ik toen we van fortepiano naar upright (en daarna naar vleugel) gingen. De dirigent en musicoloog Paul Kildea uit Melbourne heeft een uitstekend boek geschreven, Chopin's Piano, dat ik aanbeveel.

#54 ·
op.25, op.28, de laatste is als geheel indrukwekkender, maar ik heb meer favoriete stukken in de eerste
3e sonate
4e ballade - alle ballades behoren tot de beste, maar de 4e is voor mij een vrij gemakkelijke keuze
De volgende zou Polonaise-Fantaise zijn, maar deze werd niet genoemd, dus in plaats van "andere" koos ik de Barcarole.
Andere kanshebbers zouden de andere ballades zijn, de heroïsche polonaise, scherzi 1-3, f mineur fantasie, 2e sonate, cellosonate, 1e concerto, Nocturne op.48...