Of hoeveel je er ook maar zou moeten bezitten.
Ik "snap" Brendel niet. Maar - aangezien de man veel meer van muziek weet dan ik, ben ik er zeker van dat het probleem het mijne moet zijn en niet het zijne. Kunt u me helpen door aan te geven wat ik mis? Wat is er zo goed aan deze set?Brendels tweede cyclus
Ik denk dat ik mijn eigen toplijst zal moeten herzien nadat ik de Schiff-set heb gekocht.Geen liefde voor de Schiff? Of Paul Lewis? Hmm.
Mijn hemel, dus je houdt eigenlijk wel van deze twee, neem ik aan!!!
Geen enkele uitvoering heeft de houding en sexiness die Bernstein met dit orkest kan produceren. En verreweg, geen enkele solist begrijpt de muziek zo goed... heeft het fysieke vermogen om de secties met precisie en virtuositeit te spelen en te fraseren. De linkerhand is niet zomaar een zwakke poging tot begeleiding van de sterkere rechterhand; de linkerhand is in dit en in alle Beethoven-concerten die door deze man worden gespeeld net zo sterk en krachtig als de rechterhand en de twee samen spelen de meest fascinerende piano die ooit is gespeeld. De cadens is de meest precieze, krachtigste en met de beste vertoning van virtuositeit die ooit is neergelegd. Ik heb mezelf herhaaldelijk uitgedaagd om iets mooiers te vinden en ik ben daar niet in geslaagd.
Er zijn veel live versies die ik niet zo lovend zou bespreken; Ik verwijs naar de in de studio uitgebrachte versies van de Beethoven-concerten die je op deze cd kunt horen:
![]()
Ik ben het eens met je gedachten over Jando, zijn complete set is echt goed. Zijn Op.2 is erg goed en zijn Op.27 is bijna even goed als mijn favoriet; Evgeny Kissin.Ik kan me niet voorstellen dat ik 5 complete sets van Beethovens sonates zou hebben, laat staan ​​zoveel dat ik een top 5 zou kunnen kiezen - en ze vaak genoeg heb beluisterd om daarvoor gekwalificeerd te zijn! Tenzij het mijn baan was of zoiets...
Ik heb Gilels en veel Pollini en JandĂł. Ik vind ze allemaal leuk, vooral Pollini in de late sonates. Onderschat JandĂł niet alleen omdat hij voor Naxos heeft opgenomen: hij is fenomenaal.
Op een dag krijg ik misschien Brendel, maar voorlopig ben ik geen fan van het kopen van meer opnames van muziek die ik al heb.
Waarom blijven mensen in cirkels praten? Ik zou gedacht hebben dat deze sonates zo zijn dat het veel geschikter is om paarden voor cursussen te kiezen, d.w.z. ik zou (waarschijnlijk) een andere pianist willen voor bijvoorbeeld "Hammerklavier" dan voor nrs. 1 en 2. Dat gezegd hebbende, als een set gekocht moet worden, is Wilhelm Kempf echt heel goed.Of hoeveel je er denkt dat men er zou moeten bezitten.
Voor mij is het kopen van een cyclus een goede manier om een artiest te leren kennen. Het is ook een heel leuke manier om een collectie op te bouwen en je eigen "best-off" te updaten. Zoals ik al eerder heb geschreven, heb ik de neiging om verschillende favorieten te hebben op verschillende dagen/weken/jaren. Het hebben van meerdere sets is daarom een goede manier om "mijn dagelijkse Beethoven" te beveiligen om ervan te kunnen genietenWaarom blijven mensen in cycli praten? Ik zou gedacht hebben dat deze sonates zo zijn dat het veel geschikter is om paarden voor cursussen te kiezen. d.w.z. Ik zou (waarschijnlijk) een andere pianist willen voor bijvoorbeeld "Hammerklavier" dan voor nr. 1 en 2. Dat gezegd hebbende, als een set gekocht moet worden, is Wilhelm Kempf echt heel goed.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik dacht dat ik dit nog eens moest bezoeken om een paar van de grootste Beethoven-vertolkers te noemen: Emil Gilels, Cor de Groot, Robert Casadesus, Lili Kraus, Charles Rosen, Rudolf Serkin, Yves Nat, Egon Petri. Dus er is nu een probleem, hoewel het afhangt van de school van pianisme waar hun leraren vandaan kwamen. Dat kan vrij gemakkelijk worden nagegaan, maar ik betwijfel of ze allemaal van de Duitse school waren.Slechts twee: Backhaus en Kempff, voor Beethoven sonates heb je een pianist nodig van de Duitse traditionele school.
De Kempff mono-set met Paul van Kempen is superieur, kijk daarvoor uit.Ik heb 5 complete cycli, maar het zijn niet de beste 5, het is deels het gevolg van het niet hebben van onbeperkte financiën. Een man op een ander forum heeft 63 complete cycli.
De mijne zijn: Schnabel, Kempff stereo, Brendel/vox, Gulda/Amadeo, Kuerti.
Onder hen spreken Brendel en Gulda het minst aan, maar ze hebben wel een paar interessante momenten, en wat Kempff betreft luister ik voornamelijk naar de 29e, niet zozeer de anderen.
Dus Schnabel en Kuerti zouden in aanmerking komen voor een ideale 5 complete cycli. De anderen zouden waarschijnlijk Kovacevich/EMI, Gilels 31 Sonates/DG zijn, de laatste zou ik meer over moeten nadenken. Andere Gilels-opnames dan die van de DG-set zijn echter vaak beter.
Dat gezegd hebbende, ik heb veel geselecteerde sonate-opnames, die een verscheidenheid aan stijlen en pianisten presenteren. Enkele favoriete Beethoven-pianisten van mij zijn Yudina, Ernst Levy, Richter, Gould en Hungerford. Geen van hen maakte een officiële complete set, drie van hen slechts een handvol sonates.
Ik denk dat de reden waarschijnlijk leeftijd was.Wat de pianoconcerten betreft, mijn lijst is anders! De paar Kempff mono sonates (sommige eerder dan zijn mono complete set) die ik heb gehoord waren inderdaad spontaner dan zijn latere stereo versie & dat vind ik over het algemeen leuk.
Ja, maar je luistert ernaar omdat ze geschiedenis zijn en in het geval van Schnabel omdat je het nooit meer zo zult horen. Ik denk dat de modernste opname die ik heb Gilels/Szell is en dat was in de jaren 60 of begin jaren 70. Ik ben niet echt geïnteresseerd in opnames om een ​​uitvoering per se te beluisteren. Daarom zijn de meeste van mijn vocalen niet later dan de jaren 60.Het probleem met oude cycli, zoals Schnabel, is de slechte geluidskwaliteit. Ik kan mono-opnames niet uitstaan. Ik heb veel losse sonates van veel top pianisten (Barenboim, Arrau, Kovacevich, Richter, Gelber, etc.), maar slechts 2 complete cycli: Brendel (de laatste) en Jando (Naxos). De Jando-cyclus wordt vaak onderschat (omdat het Naxos is, denk ik). Het is niet de beste, maar een behoorlijk goede set.
Groeten
Ik ben het met je eens - afgezien van Gould.Van complete sets heb ik alleen Kempff (stereo) en Schnabel. Ik heb echter een aantal van Kempff's eerdere, mono, set die zelfs beter is dan zijn tweede. Sschnabel is onthullend, hoewel enigszins inconsistent in interpretatie en technisch. Serkin/s is onvolledig maar boeiend en Glenn Gould is (nou ja) Glenn Gould - eigenzinnig en provocerend maar meestal boeiend, behalve in zijn krankzinnige Appassionata. Gould doet je de muziek heroverwegen. Ik heb een aantal van Solomon's die een machtige Hammerklavier heeft en Richter live op Brilliant classics die een aantal geweldige uitvoeringen heeft.
Waarom praat iedereen tegenwoordig in cycli?Of hoeveel je er ook maar zou moeten bezitten.
Waarom niet? Ik persoonlijk zou niet zonder alle 32 sonates op cd willen zitten.Waarom praat iedereen tegenwoordig in cycli?