Classical Music Forum banner

Je top 5 Beethoven pianosonatecycli?

58K views 102 replies 45 participants last post by  Savino  
#1 ·
Of hoeveel je er ook maar zou moeten bezitten.

#2 ·
Arrau (vooral omdat het met de concerten komt)

Kovacevich op EMI

Gilels (onvolledig)

Brendels tweede cyclus

Kempff

Ik denk echter dat Pollini kampioen is in de laatste 5.

Richard Goode's is erg goed en werd in eerste instantie bejubeld, maar ik denk niet dat het op kan tegen de 5 die ik heb genoemd. Schnabel's is geweldig als je middelmatig geluid niet erg vindt.

#3 ·
Ik denk dat Beethovens pianosonates een van de werken zijn waarvan geen enkele complete set bevredigend is. Ik zou echter het volgende aanbevelen:

1. Gilels (onvolledig)
2. Kovacevich
3. Arrau

Vanaf hier vind ik veel andere complete sets niet goed. Brendel en Goode zijn bijvoorbeeld te terughoudend en vangen de essentie van deze muziek niet. Pollini's late sonateschijf is echter een must. Vanaf hier, als je een grote fan bent van het Nieuwe Testament van de pianoliteratuur (zoals ik), dan moet je op zoek gaan naar live-opnames van Richter en Gilels. Volgens mij zijn zij twee van de grootste Beethoven-pianisten. Bijvoorbeeld:

1. Richter in Leipzig, bevat superlatieve opnames van opus 109-111 (vooral opus 109 is naar mijn mening nog nooit geëvenaard).

2. Richter in Praag, bevat veel van zijn repertoire, waaronder een van de beste opnames van de Hammerklavier.

3. Richters opname uit 1960 in Moskou van de Appassionata op Melodiya, gekoppeld aan de Pathétique en enkele bagatellen. Mogelijk de beste Appassionata op cd.

4. Gilels speelt Beethoven uit de Brilliant Classics-box. Waaronder de beste opus 90 die ik ooit heb gehoord.

#14 ·
Geen liefde voor de Schiff? Of Paul Lewis? Hmm.
Ik denk dat ik mijn eigen toplijst zal moeten herzien nadat ik de Schiff-set heb gekocht.
Zoals alle complete sets is het niet perfect (ik ben daar mee gestopt), maar ik persoonlijk hou van het geluid en het karakter van Shiffs cyclus. Zijn Op.101 is nu mijn absolute favoriet.

Hoogtepunten: Op.26, Op.28, Op.79, Op.81a en een absoluut verbluffende Op.101

#6 ·
Mijn top Beethoven pianosonates:

Ik kon er geen 5 kiezen, dus ik heb de sonates als volgt gesorteerd:

1-3: Pollini, 4-7 Gilels, 8 JandĂł, 9 Brendel (1995), 10-12 Gilels, 13 Lewis, 14 Kissin, 15 Lewis, 16-21 Gilels, 22 Brendel (1995), 23 JandĂł, 24 Brendel (1995), 25-27 Gilels, 28-32 Pollini.

#10 ·
Mijn vrouw en ik noemen Brendel "Mr. Excitement", omdat hij ons altijd in slaap sust. Alles wordt op dezelfde verdoofde manier gespeeld. Het probleem dat ik met hem heb, is dat alles waar hij goed in is, door iemand anders wordt overtroffen. Wil je een zuiverdere Germaanse interpretatie? Probeer Kempff. Meer grootse visie en filosofie? Probeer Schnabel. Meer muzikaal vuurwerk? Probeer Richter en Gilels. Een mooiere toon? Probeer Schiff (hoewel ik moet toegeven dat Brendel dichtbij is!). Iets anders? Probeer Brautigam.

#11 ·
Geen enkele uitvoering heeft de houding en sexiness die Bernstein met dit orkest kan produceren. En verreweg, geen enkele solist begrijpt de muziek zo goed... heeft het fysieke vermogen om de secties daadwerkelijk met precisie en virtuositeit te spelen en te fraseren. De linkerhand is niet zomaar een zwakke poging tot een begeleiding van de sterkere rechterhand; de linkerhand is in dit en in alle Beethoven-concerten die door deze man worden gespeeld net zo sterk en krachtig als de rechterhand en de twee samen spelen de meest fascinerende piano die ooit is gespeeld. De cadens is de meest precieze, krachtigste en met de beste vertoning van virtuositeit die ooit is neergelegd. Ik heb mezelf herhaaldelijk uitgedaagd om iets mooiers te vinden en ik ben daar niet in geslaagd. Er zijn veel live versies die ik niet zo lovend zou bespreken; Ik verwijs naar de in de studio uitgebrachte versies van de Beethoven-concerten die je op deze cd kunt horen:
Image

#17 ·

Geen enkele uitvoering heeft de houding en sexiness die Bernstein met dit orkest kan produceren. En verreweg, geen enkele solist begrijpt de muziek zo goed... heeft het fysieke vermogen om de secties met precisie en virtuositeit te spelen en te fraseren. De linkerhand is niet zomaar een zwakke poging tot begeleiding van de sterkere rechterhand; de linkerhand is in dit en in alle Beethoven-concerten die door deze man worden gespeeld net zo sterk en krachtig als de rechterhand en de twee samen spelen de meest fascinerende piano die ooit is gespeeld. De cadens is de meest precieze, krachtigste en met de beste vertoning van virtuositeit die ooit is neergelegd. Ik heb mezelf herhaaldelijk uitgedaagd om iets mooiers te vinden en ik ben daar niet in geslaagd.

Er zijn veel live versies die ik niet zo lovend zou bespreken; Ik verwijs naar de in de studio uitgebrachte versies van de Beethoven-concerten die je op deze cd kunt horen:

Image
Mijn hemel, dus je houdt eigenlijk wel van deze twee, neem ik aan!!!

#15 ·
Ik kan me niet voorstellen dat ik 5 complete sets van Beethovens sonates zou hebben, laat staan ​​zoveel dat ik een top 5 zou kunnen kiezen - en ze vaak genoeg heb beluisterd om daarvoor gekwalificeerd te zijn! Tenzij het mijn baan was of zoiets...

Ik heb Gilels en veel Pollini en JandĂł. Ik vind ze allemaal leuk, vooral Pollini in de late sonates. Onderschat JandĂł niet alleen omdat hij voor Naxos heeft opgenomen: hij is fenomenaal.

Op een dag krijg ik misschien Brendel, maar voorlopig ben ik geen fan van het kopen van meer opnames van muziek die ik al heb.
Ik ben het eens met je gedachten over Jando, zijn complete set is echt goed. Zijn Op.2 is erg goed en zijn Op.27 is bijna even goed als mijn favoriet; Evgeny Kissin.

#16 ·
Of hoeveel je er denkt dat men er zou moeten bezitten.
Waarom blijven mensen in cirkels praten? Ik zou gedacht hebben dat deze sonates zo zijn dat het veel geschikter is om paarden voor cursussen te kiezen, d.w.z. ik zou (waarschijnlijk) een andere pianist willen voor bijvoorbeeld "Hammerklavier" dan voor nrs. 1 en 2. Dat gezegd hebbende, als een set gekocht moet worden, is Wilhelm Kempf echt heel goed.

#21 ·
Waarom blijven mensen in cycli praten? Ik zou gedacht hebben dat deze sonates zo zijn dat het veel geschikter is om paarden voor cursussen te kiezen. d.w.z. Ik zou (waarschijnlijk) een andere pianist willen voor bijvoorbeeld "Hammerklavier" dan voor nr. 1 en 2. Dat gezegd hebbende, als een set gekocht moet worden, is Wilhelm Kempf echt heel goed.
Voor mij is het kopen van een cyclus een goede manier om een artiest te leren kennen. Het is ook een heel leuke manier om een collectie op te bouwen en je eigen "best-off" te updaten. Zoals ik al eerder heb geschreven, heb ik de neiging om verschillende favorieten te hebben op verschillende dagen/weken/jaren. Het hebben van meerdere sets is daarom een goede manier om "mijn dagelijkse Beethoven" te beveiligen om ervan te kunnen genieten ;)

#29 ·
Slechts twee: Backhaus en Kempff, voor Beethoven sonates heb je een pianist nodig van de Duitse traditionele school.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik dacht dat ik dit nog eens moest bezoeken om een paar van de grootste Beethoven-vertolkers te noemen: Emil Gilels, Cor de Groot, Robert Casadesus, Lili Kraus, Charles Rosen, Rudolf Serkin, Yves Nat, Egon Petri. Dus er is nu een probleem, hoewel het afhangt van de school van pianisme waar hun leraren vandaan kwamen. Dat kan vrij gemakkelijk worden nagegaan, maar ik betwijfel of ze allemaal van de Duitse school waren.

#22 ·
Mensen die ik ken, hebben allemaal verschillende cycli zoals Kempff, Gilels, Arrau, Brendel, Franck, Kuerti, Scnabel, Barenboim, Kovacevich, Nikoleyva, Gulda, Goode, enz.

Heel veel ervan

#23 · (Edited)
Ik heb 5 complete cycli, maar het zijn niet de beste 5, deels als gevolg van het niet hebben van onbeperkte financiën. Een man op een ander forum heeft 63 complete cycli.

De mijne zijn: Schnabel, Kempff stereo, Brendel/vox, Gulda/Amadeo, Kuerti.

Van hen spreken Brendel en Gulda mij het minst aan, maar ze hebben wel een paar interessante momenten, en wat Kempff betreft, luister ik voornamelijk naar de 29e, niet zozeer naar de anderen.

Dus Schnabel en Kuerti zouden in aanmerking komen voor een ideale 5 complete cycli. De anderen zouden waarschijnlijk Kovacevich/EMI, Gilels 31 Sonates/DG zijn, over de laatste zou ik meer moeten nadenken. Andere Gilels-opnames dan die van de DG-set zijn echter vaak beter.

Dat gezegd hebbende, ik heb veel geselecteerde sonate-opnames, die een verscheidenheid aan stijlen en pianisten presenteren. Enkele favoriete Beethoven-pianisten van mij zijn Yudina, Ernst Levy, Richter, Gould en Hungerford. Geen van hen maakte een officiële complete set, drie van hen slechts een handvol sonates.

#24 ·
Ik heb 5 complete cycli, maar het zijn niet de beste 5, het is deels het gevolg van het niet hebben van onbeperkte financiën. Een man op een ander forum heeft 63 complete cycli.

De mijne zijn: Schnabel, Kempff stereo, Brendel/vox, Gulda/Amadeo, Kuerti.

Onder hen spreken Brendel en Gulda het minst aan, maar ze hebben wel een paar interessante momenten, en wat Kempff betreft luister ik voornamelijk naar de 29e, niet zozeer de anderen.

Dus Schnabel en Kuerti zouden in aanmerking komen voor een ideale 5 complete cycli. De anderen zouden waarschijnlijk Kovacevich/EMI, Gilels 31 Sonates/DG zijn, de laatste zou ik meer over moeten nadenken. Andere Gilels-opnames dan die van de DG-set zijn echter vaak beter.

Dat gezegd hebbende, ik heb veel geselecteerde sonate-opnames, die een verscheidenheid aan stijlen en pianisten presenteren. Enkele favoriete Beethoven-pianisten van mij zijn Yudina, Ernst Levy, Richter, Gould en Hungerford. Geen van hen maakte een officiële complete set, drie van hen slechts een handvol sonates.
De Kempff mono-set met Paul van Kempen is superieur, kijk daarvoor uit.

#28 ·
Wat de pianoconcerten betreft, mijn lijst is anders! De paar Kempff mono sonates (sommige eerder dan zijn mono complete set) die ik heb gehoord waren inderdaad spontaner dan zijn latere stereo versie & dat vind ik over het algemeen leuk.
Ik denk dat de reden waarschijnlijk leeftijd was.

#26 ·
Het probleem met oude cycli, zoals Schnabel, is de slechte geluidskwaliteit. Ik kan niet tegen mono-opnames. Ik heb veel gespaarde sonates van veel toppianisten (Barenboim, Arrau, Kovacevich, Richter, Gelber, etc.), maar slechts 2 complete cycli: Brendel (de laatste) en Jando (Naxos). De Jando-cyclus wordt de neiging onderschat te worden (omdat het Naxos is, denk ik). Het is niet de beste, maar een behoorlijk fatsoenlijke set.

#27 ·
Het probleem met oude cycli, zoals Schnabel, is de slechte geluidskwaliteit. Ik kan mono-opnames niet uitstaan. Ik heb veel losse sonates van veel top pianisten (Barenboim, Arrau, Kovacevich, Richter, Gelber, etc.), maar slechts 2 complete cycli: Brendel (de laatste) en Jando (Naxos). De Jando-cyclus wordt vaak onderschat (omdat het Naxos is, denk ik). Het is niet de beste, maar een behoorlijk goede set.

Groeten
Ja, maar je luistert ernaar omdat ze geschiedenis zijn en in het geval van Schnabel omdat je het nooit meer zo zult horen. Ik denk dat de modernste opname die ik heb Gilels/Szell is en dat was in de jaren 60 of begin jaren 70. Ik ben niet echt geïnteresseerd in opnames om een ​​uitvoering per se te beluisteren. Daarom zijn de meeste van mijn vocalen niet later dan de jaren 60.

#30 ·
Gerhard Oppitz is nog niet genoemd. Zijn cyclus kan worden aanbevolen, hoewel ik denk dat de diepe echo in deze opname enigszins "te veel" is bij het luisteren naar meer dan een uur. Ik heb het opgelost door over te schakelen naar het drogere en directere geluid van Gilels. Maar Oppitz doet het fenomenaal, bijvoorbeeld The Waldstein is imho subliem.

#31 ·
Ik heb een heleboel cycli en Gilels is voor mij de top. Ik wou dat hij de volledige cyclus had opgenomen voordat hij stierf. Ik zou nergens anders meer zoeken als hij dat had gedaan. Ik vind de cyclus van Ashkenazy eigenlijk wel goed, hoewel ik weet dat hij niet erg populair is bij de meeste Beethoven-fans. Ik ben geen grote fan van Brendel, zoals veel anderen hier hebben gezegd, maar ik ben ook geen grote fan van Kempffs opnames, wat me meestal in de minderheid brengt. Ik heb ook de sets van Lewis, Frank, Arrau, Goode en Fischer, maar ik ben er nog niet echt voor gaan zitten en heb echt naar elke sonate geluisterd en ze allemaal de tijd gegeven die ze verdienen, zoals ik heb gedaan met Gilels, Kempff, Brendel en Ashkenazy. Ik heb net Barenboims set opgepakt en heb er al vele jaren over gehoord en gelezen, dus ik ben geĂŻnteresseerd om het te horen. Pollini is er ook een van wie ik er maar 1 of 2 heb gehoord. Het zijn allemaal magnifieke spelers. Ik heb gewoon een idee van hoe elke sonate "voelt" zou moeten klinken als ik hem in mijn hoofd hoor en Gilels komt het dichtst in de buurt van wat ik van binnen hoor.

#32 ·
Van complete sets heb ik alleen Kempff (stereo) en Schnabel. Ik heb echter een aantal van Kempff's eerdere, mono, sets die zelfs beter zijn dan zijn tweede. Schnabel is onthullend, hoewel enigszins inconsistent qua interpretatie en techniek. Serkin/s is onvolledig maar meeslepend en Glenn Gould is (nou ja) Glenn Gould - eigenzinnig en provocerend maar meestal meeslepend, behalve in zijn krankzinnige Appassionata. Gould doet je de muziek heroverwegen. Ik heb een aantal van Solomon's die een machtige Hammerklavier heeft en Richter live op Brilliant Classics die een aantal geweldige uitvoeringen heeft.

#36 ·
Van complete sets heb ik alleen Kempff (stereo) en Schnabel. Ik heb echter een aantal van Kempff's eerdere, mono, set die zelfs beter is dan zijn tweede. Sschnabel is onthullend, hoewel enigszins inconsistent in interpretatie en technisch. Serkin/s is onvolledig maar boeiend en Glenn Gould is (nou ja) Glenn Gould - eigenzinnig en provocerend maar meestal boeiend, behalve in zijn krankzinnige Appassionata. Gould doet je de muziek heroverwegen. Ik heb een aantal van Solomon's die een machtige Hammerklavier heeft en Richter live op Brilliant classics die een aantal geweldige uitvoeringen heeft.
Ik ben het met je eens - afgezien van Gould.

#37 ·
Waarom praat iedereen tegenwoordig in cycli?
Waarom niet? Ik persoonlijk zou niet zonder alle 32 sonates op cd willen zitten.

Het is moeilijk en duur om individuele opnames te vinden om een collectie op te bouwen met alle 32 sonates.

Het is ook fijn (en ik luister ook liever) naar de interpretatie van één persoon van de hele set.

Het geldt ook voor symfonieën, concerten, etc.

Dus, waarom niet in cycli praten?

#38 ·
^^ De 'waarom niet' is dat je niet de uitvoering hebt van elke sonate die het beste bij je past, en je zult ook geen uitvoeringen hebben die specifiek geassocieerd worden met een pianist, bijvoorbeeld Op. 2/3 met ABM.

Tegenwoordig, als je een computer hebt die is aangesloten op goede luidsprekers, kun je de meeste sonates in een geluid horen dat goed genoeg is om die toppers te vinden voordat je koopt. Jullie jongeren hebben het voor elkaar (zoals ik mijn neven graag vertel wanneer de gelegenheid zich voordoet).

#39 ·
Ik denk dat je ze allemaal zou moeten bezitten - maar als je contant geld en plankruimte hebt, zijn dit mijn topkeuzes in willekeurige volgorde.

Schnabel: De profeet die het Nieuwe Testament als het ware speelt.

Brendel: Zijn nieuwste complete Philips-set. Er zijn veel pianisten die op elkaar lijken, maar geen andere zoals Brendel.

Kempff: De mono-set. Een groot denker die je door de muziek leidt alsof hij het zelf geschreven heeft.

Er zijn veel, veel afzonderlijke opnames die de bovenstaande af en toe zullen overtreffen, maar als complete sets zijn dit mijn favorieten.