Classical Music Forum banner
21 - 39 of 53 Posts
Italiano op Decca/Phillips, Amadeus op DG, Mosaiques op Naive zijn mijn favoriete complete sets.

Ik hou ook van het Hagen Quartet op DG, maar ik vind het geluid wat "steriel" of "koud", maar ik hou van hun spel - vooral in de vroege werken. (De "vroege werken" zitten niet altijd in boxen.)

Mijn favoriete Mozart strijkkwartet cd is echter niet van een box, het is: De opname van het Emerson Quartet van de zogenaamde "Pruisische kwartetten" op sony:

Amadeus on DG
Ik heb onlangs naar wat Amadeus geluisterd, niet DG maar die van RIAS, ik vond de manier waarop de stemmen gescheiden en zo helder zijn, erg interessant. Het deed me nadenken over hoeveel de muziek alleen maar over melodieën in elke stem gaat, hoeveel het over de akkoorden gaat die ontstaan wanneer de melodieën samenvallen.

Ik vind het Hagen Quartet op DG ook leuk, maar ik vind het geluid enigszins "steriel" of "koud"
Er is iets niet goed met het geluid, ben ik het mee eens, hoewel ik niet zeker weet hoe ik het in woorden moet uitdrukken. Het is een oude opname uit een periode waarin DG geen goed werk leverde met geluid.

Mijn favoriete Mozart strijkkwartet cd is echter niet van een box, maar: De Emerson Quartet's opname van de zogenaamde "Pruisische kwartetten" op sony:

View attachment 111200
Het is fijn om te weten, ben ik het mee eens. Ze halen er de meeste sensatie uit de muziek, het is alsof ze tegen zichzelf hebben gezegd: laten we eens kijken hoe spannend we Mozart kunnen maken.

Discussion starter · #23 ·
Italiano op Decca/Phillips, Amadeus op DG, Mosaiques op Naive zijn mijn favoriete complete sets.
Ik zou voor de Mosaiques gaan als er een heruitgave zou zijn. Ik vind ze het leukst van alle ensembles die ik online heb beluisterd.

Discussion starter · #24 ·
Er is iets niet in orde met het geluid, ben ik het mee eens, hoewel ik niet zeker weet hoe ik het in woorden moet uitdrukken. Het is een oude opname uit een periode waarin DG geen goed werk leverde met geluid.
Worden de jaren 1990 beschouwd als de oude periode van DG?

Discussion starter · #26 ·
Heeft iemand naar het Franz Schubert Kwartet op het Nimbus-label geluisterd?

Voor degenen die niet terugdeinzen bij het horen van het woord "download", heeft Presto ze: 3 FLAC "virtuele" schijven voor $12 per stuk.

Quartetto Italiano is nog steeds mijn favoriet. Ik vind de opnames warm en karaktervol, vol evenwicht en finesse met geweldig ritmisch spel en ensemble-balans. Ik vind anderen leuk, maar als ik er een zou moeten kiezen om vaak naar terug te keren, dan is dat mijn keuze.

Voor degenen die niet terugdeinzen bij het horen van het woord "download", heeft Presto ze: 3 FLAC "virtuele" schijven voor $12 per stuk.
...Het Mosaiques Kwartet staat ook op Spotify - hier zijn bijvoorbeeld de kwartetten gewijd aan Haydn:

Discussion starter · #31 ·
Ik ga het Franz Schubert Kwartet proberen. Het zijn de latere kwartetten die voor Nimbus zijn opgenomen in goed geluid. Ik kan later altijd nog een complete set kopen.

Voor de 10 geweldige kwartetten is de Alban Berg op Teldec geweldig.
Voor compleet, Italiano.

ik vind de Nimbus-set een beetje moeilijk.

Mijn favoriete versies zijn het Alban Berg Kwartet op Teldec (nu Warner) en het Hagen Kwartet op DG. De Italiano's zijn te glad voor mij, het Amadeus Kwartet bezorgt me kippenvel.

Discussion starter · #34 ·
Voor de 10 geweldige kwartetten is de Alban Berg op Teldec geweldig.
Voor compleet, Italiano.

ik vind de Nimbus-set een beetje moeilijk.
Wat bedoel je met "moeilijk"? Hun geluid of aanpak?

Talich is naar mijn mening het meest oorvriendelijk, ze overbelasten hun Wolfie nooit en ze zorgen goed voor de vroege stukken.

Voor een set van alleen Haydn-kwartetten en de kwintetten is het Budapest erg mooi, mono maar ook boho.

Discussion starter · #36 ·
Het geluid op die Talich-opnames is een beetje vreemd. De eerste viool klinkt goed, maar de andere klinken een beetje gedempt en mollig.

Wat bedoel je met "moeilijk"? Hun geluid of aanpak?
Het geluid. Het is hard en schel. Onaangenaam voor mij.
Ik heb het weggegeven.
De Berg Teldec, niet Warner, is uitstekend.
Ik hou niet van de Talich.
Geen goed geluid.

Als je digitaal wilt, is Leipzig erg goed.
anders Italiano en/of Alban Berg Teldec.

• Like
Reactions: starthrower
Discussion starter · #38 ·
Ik zou waarschijnlijk gewoon de ABQ moeten nemen. Het is een geweldige deal voor ongeveer 2 dollar per schijf.

• Like
Reactions: Itullian
Discussion starter · #39 ·
Als je digitaal wilt, is Leipzig erg goed.
Heb je deze? Hoe erg is de nagalm? Als het maar mild is zoals het Angeles Kwartet, kan ik ernaar luisteren.

En wat is het verschil tussen de Teldec en Warner ABQ?

Discussion starter · #40 ·
Om mijn eigen vraag over de Leipzigs te beantwoorden, vond ik twee delen in mijn bibliotheek en ze klinken goed voor mij. In feite klinkt het als een geweldige opname en productie in mijn oren.

• Like
Reactions: Itullian
21 - 39 of 53 Posts