Classical Music Forum banner
21 - 33 of 33 Posts
Ik ben onlangs geĂŻnteresseerd geraakt in Cecilia Bartoli. Ze klinkt voor mij als een (mezzo) sopraan, maar ik heb elders gelezen dat ze een alt is, en in sommige andere forums dat ze een sopraan is. Onder welke vocale categorie wordt ze geclassificeerd?

Bedankt voor je hulp!

<-- hier is ze, voor een kleine referentie indien nodig :D
Ze is een crossover, als je wilt. Ze is absoluut een mezzo, maar in veel gevallen rekt ze zich uit om een sopraan te worden. In sommige gevallen, bijvoorbeeld Mozarts Exsultate Jubilate - Alleluia, klinkt ze echter raar als ze de hoogste noten bereikt. Veel andere sopranen kunnen dat beter. Heeft iemand haar de aria's van de Koningin van de Nacht in de Toverfluit horen zingen? Dat zou de ultieme test kunnen zijn voor een echte sopraan.

Ze is als het ware een crossover. Ze is absoluut een mezzo, maar in veel gevallen rekt ze zich uit om een sopraan te worden. In sommige gevallen, bijvoorbeeld Mozarts Exsultate Jubilate - Alleluia, klinkt ze echter raar als ze de hoogste noten bereikt. Veel andere sopranen kunnen dat beter. Heeft iemand haar de aria's van de Koningin van de Nacht in de Toverfluit horen zingen? Dat zou de ultieme test kunnen zijn voor een echte sopraan.
Mijn absolute favoriet.

Ik hou niet zo van haar coloratuur. Het is te geaspireerd en gorgelend (iets wat ze in overvloed deelt met Marilyn Horne) en door het simpele feit dat ze niet klassiek is opgeleid met een echte leraar (haar moeder is geen leraar en telt niet), vermindert ook haar algemene techniek. Er is een interessante video waarin iemand Callas' fiorituri en coloraturi in Barberie en Il Turco in Italia vergelijkt met Bartoli's fioritura en coloraturi en er is een enorm verschil.

Godzijdank hebben we niet allemaal dezelfde smaak.
Ik zeg dat Deutekom een van de grootste zangeressen was die we in ons kleine land hadden, en zong in alle belangrijke huizen met alle grote dirigenten.
Wat goed genoeg is voor de maestro's, is goed genoeg voor mij.

Ik ben onlangs geĂŻnteresseerd geraakt in Cecilia Bartoli. Ze klinkt voor mij als een (mezzo) sopraan, maar ik heb elders gelezen dat ze een alt is, en in sommige andere forums dat ze een sopraan is. Onder welk vocaal bereik wordt ze geclassificeerd?

Bedankt voor je hulp!
Hij lijkt hier dichtbij te komen: Soprano sfogato (ook bekend als sopraan assoluta)

21 - 33 of 33 Posts